• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Nu måste vi veta, exakt vilka tavlor :D
Pakektavla gör väl att kugghjulsdyrkarna kanske har överseende med Ebaucheverk.

Så vitt jag förstått så gäller denna överenskommelse en del av Portugese tavlorna och vissa Ingeniuer, men inget av detta kan jag lova om exakt vilka modeller eller inte som det gäller.
 
För att klargöra; Anledningen till detta (Efter lite konsultation) är att tavelfabriken som Patek har, som de köpte 2004, har ett långstående kontrakt med IWC och de fortsatte att upprätthålla detta kontrakt. Där är anledningen.

Ok, då blir ju påståendet "Patek tillverkar tavlor åt IWC" något missvisande. Men bra att det är utrett hur det ligger till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, då blir ju påståendet "Patek tillverkar tavlor åt IWC" något missvisande. Men bra att det är utrett hur det ligger till.
Jag besökte La Joux Perret för ett tag sedan. Då blev det väldigt väldigt tydligt att de flesta tillverkarna i Schweiz varken tillverkar sina egna boetter, länkar eller tavlor. Där tillverkar de förutom de märken som ligger i huset (bland annat Arnold And Son) även ETA/Sellita samt utvecklar och modifierar ETA åt andra tillverkare. Faktum är att de i den fabriken utvecklar och tillverkar de flesta mekaniska urverken som idag säljs som modifierade ETA och sitter i andra tillverkares klockor, exempelvis Hublot.

Har en tillverkare små volymer så kan du i princip utgå ifrån att de inte gör alla delar i urverket (ballans+fjäder), boetter eller tavlor själva. JLC exempelvis gör ju inte allt själva och IWC har tidigare använt urverk från JLC i sina klockor. Precis som @Echo Delta säger finns det långtgående samarbeten vad gäller både utveckling och tillverkning och detta har funnits länge. TAG Heuer har exempelvis precis uppgraderat sin boettverkstad och kommer nu tillverka vissa boetter åt Richemont.

Vill man köpa 100% in house så får man se till de tillverkare som tillverkar extremt många klockor/år, exempelvis Casio, Citizen, SEIKO. Även de lånar dock grejer av varandra ibland och tar in andra samarbetspartners vid utveckling av exempelvis GPS-teknologi.
 
@yonsson Det är precis som du säger.
En av de få som gör allt utom endast råspiralen i sig (balans och hela reglagepartiet är även in house.) är Roger W Smith.
Nomos har jag för mig gör mycket själva, då de äger en del av deras egna spiralfabrik.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
@Miller sinkar gruppen och vaskar delar...
IMG_8922.JPG
IMG_8943.JPG
 

Oli

Omega
2-Faktor
Sjukt dåligt drag i denna tråden....

Om det är någon i tråden som har en svart eller blå 3239 som denne vill byta mot en vit så hojta gärna till.
 
Är väldigt sugen på att köpa mig en en Mark XVIII, men 50mm i lug to lug length känns spontant för mycket.

Någon med handled kring 17-17,5 cm som testat den och kan säga hur den upplevs? För mig är det viktigt att det inte känns som att luggarna är nära på att sticka ut över handleden.
 

PCB

Audemars
Är väldigt sugen på att köpa mig en en Mark XVIII, men 50mm i lug to lug length känns spontant för mycket.

Någon med handled kring 17-17,5 cm som testat den och kan säga hur den upplevs? För mig är det viktigt att det inte känns som att luggarna är nära på att sticka ut över handleden.
50mm är inte våldsamt mycket,och du lär va safe,
mät bredden på din handled istället för omkrets
 

Mackan.

Omega
Är väldigt sugen på att köpa mig en en Mark XVIII, men 50mm i lug to lug length känns spontant för mycket.

Någon med handled kring 17-17,5 cm som testat den och kan säga hur den upplevs? För mig är det viktigt att det inte känns som att luggarna är nära på att sticka ut över handleden.

Har 17 cm handled, aldrig mätt bredd men gjorde det nu och den är 6 cm. Har en Mark XVIII Petit Prince och den är inte för stor på mig, passar bra.
 

PCB

Audemars
även sugen på en AT 3548 på gummi,men oroar mej lite för att den blir långluggad iomed att gummit "står ut" en bit från luggen
någon som har ett wristshot och en handled runt 60mm bredd?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fortfarande ingen som köpt nya MARK-modellen? Verkar ju inte bara någon kioskvältare direkt.
 
Topp