• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad IWC, Longines och Seiko

Fistface

Friends of KS
Ibland går det snabbt! Alla är sålda.

Jag fortsätter att trimma ner klockbeståndet. Det här är tre klockorna är i behov av lite kärlek för att bli tiptop, kärlek som jag inser att jag inte kommer att ge dem. Priserna jag sätter ser jag som riktmärke. Kom med ett motbud om du tycker att jag är ute och cyklar.

Den första är en IWC Electronic, antagligen från 1971. 37 mm bred utan krona. Ett stämgaffelur med ett ESA 9262. En lustig detalj är att verket är märkt IWC cal 160. 160 var egentligen ESA 9264 med dag och datum, men det var lite oreda med märkningen hos IWC på de tidiga exemplaren.
Serienr. 2194074.
Urverket går mer eller mindre perfekt. Avviker mindre än +2/-1 sekunder per dygn.
Tavlan har små, små prickar som jag försökt få att framträda så tydligt som möjligt på bild. Inget som man lägger märke till när klockan sitter på armen.
Boetten ger ett snyggt intryck utan några tydliga repor.
Problemet med denna är som synes visare, krona och datumskiva. De är inte original. Min plan var att byta till korrekta visare och krona. Dessa finns att få tag på via t.ex. Ebay. Den korrekta svarta datumskivan finns inte att uppbringa, om du inte hittar en donatorklocka, och även det är väldigt svårt. De svarta datumskivorna var ömtåliga, oftast det första som går sönder på dessa klockor. De ersättningsskivor som tillverkas finns inte i svart.
Priset är svårt, tycker jag. Korrekta klockor går för 7 000-9 000 kronor. Med utbytt datumhjul för 4 000-5 000. Jag öppnar med 2 500 kronor för denna, men är öppen för diskussion.
K49A6218.jpg

K49A6223.jpg

K49A6229.jpg


Nästa klocka är en automatisk Longines ref. 4825. Cal. L890, serienr 53470714. Jag tror den är ifrån 1972.
Den här behöver en service. Den tappar c:a 3minuter på ett dygn. I övrigt är det inga funktionella problem med den.
Jag har tagit så obarmhärtiga bilder jag kan för att skicket ska framgå. Repor och några nagg i mineralglaset finns, men alla originaldelar sitter där de ska.
Originallänken är inställd på 19 cm, och det finns utrymme för ungefär 1 cm till.
Jag sätter priset till 1 000 kronor, men tillrättavisa mig gärna.
K49A6243.jpg

K49A6247.jpg

K49A6254.jpg


Sista klocka ut är en Seiko 6602 från mitten av sextiotalet. 6602-8050 står det på boetten, 6602-8040 på urtavlan, men det är nog som det ska.
Den här tickar på fint, går c:a +20 sekunder/dygn. Mjuk och fin i uppdraget, datum växlar som det ska.
Boetten har ytliga repor, plexiglaset har jag polerat lite lätt. Enda problemet med denna är att tavlan är lite smutsig. Borde gå att tvätta.
Armbandet är nytt och använt två gånger.
Kan 600 kronor vara ett rimligt pris?
K49A6262.jpg

K49A6268.jpg

K49A6272.jpg


Priserna inkluderar frakt med posten, väl inlindat och i jiffypåse, eller så kan vi träffas nos mot nos i Stockholm (Herrljungatrakten under påsken).
Gillar du inte vad du fått vill jag ha tillbaka klockan inom en vecka efter mottagandet.
 
Topp