• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Mark?

laketwig

Patek
2-Faktor
"Vafan, är han igång igen nu med sina jävla IWC ...?"

Precis! Lite IWC som inledning på helgen kan inte vara fel. Närmare bestämt deras "Mark-klockor". Det har väl inte undgått någon att jag är löjligt förtjust i min Mark XVI. Mark-klockorna har ju en lång och fin tradition:
  • Mark X startade det hela 1944 som ett svar på en specifikation från brittiska flygvapnet.
  • Den ersattes av Mark XI runt 1949, återigen framtagen efter en specifikation från brittiska flygvapnet. Denna modell var i produktion ända fram till 1984. Den såldes huvudsakligen till olika flygvapen och inte till privatpersoner.
  • Efter ett uppehåll i produktionen introducerades Mark XII 1993, som en hyllning till dom tidigare modellerna. Den här modellen såldes däremot även till privatpersoner.
  • Den ersattes av Mark XV runt 1999. Boettstorleken ökades nu från 36,5 mm till 38. Datumvisning infördes också.
  • Mark XV blev Mark XVI 2006, bl a med nya visare och boettstorlek på 39 mm.
  • I början på 2012 introducerades Mark XVII, som hoppade upp till 41 mm i boettstorlek och fick ett altimeterfönster för datumet.
"Vafan, håller han på med en recension i en diskussionstråd? Redan full strax för 7?"

Lugn, jag kommer till det. Jag har två frågor:

  • Vilken Mark är snyggast?
  • Finns det flera Mark-klockor på forumet?

Dom diskuteras med jämna mellanrum, men jag har inte sett bild på någon mer än min. Jag har ju inte häckat här så länge, så jag kan ha missat trådar i ämnet. Hur som helst, finns dom därute, snälla visa upp dom med stolthet. Jag kommer att njuta ohämmat i alla fall. Make my weekend!

För att starta det hela tjatar jag om favoritbilden på min:

XEEtJv4.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vem vågar säga emot masterkiller ...? Här kommer alla utom Mark XVI, som ju redan finns överst. Oblygt snodda från nätet.

Ser att jag hade fel tidigare. Datum infördes redan på Mark XII.

Mark X:

kRVCGgJ.jpg


Mark XI:

NJOOTPa.jpg


Mark XII:

6QRZZlt.jpg


Mark XV:

HRxEY1B.jpg


Mark XVII:

Otq3GYA.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Snygga!

Var j-ligt nära att skaffa en Mark XVI som första "riktiga" klocka förra våren...
Blev tyvärr en TH Carrera istället... (Som numera är såld...)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ok, den med multipla datum går fetbort. Arabiska index är helt ok, men inte i kombination med massa blaffig text och logga. Ser ut som sterila griffeltavlor. Typiskt tyskt funktionellt flygarstuk kanske, men jag gillar det inte. Så domen blir, ju äldre desto bättre. Dvs. X eller XI.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Menar ni verkligen att det bara är jag som har en Mark av någon modell på hela forumet? Inte en bild på ett innehav såhär långt. En klassisk klocka som inte borde saknas i någons samling. Jag måste säga att jag är lite besviken på er. Kommer inte att kunna sova i natt. :arghh:
 

Ryttaren

Rolex
Menar ni verkligen att det bara är jag som har en Mark av någon modell på hela forumet? Inte en bild på ett innehav såhär långt. En klassisk klocka som inte borde saknas i någons samling. Jag måste säga att jag är lite besviken på er. Kommer inte att kunna sova i natt. :arghh:

Bara en tidsfråga, instämmer till fullo att varje samling kräver nån Mark modell :rolleyes:...går att få för rimliga pengar också!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har gillat modellerna sedan tolvan introducerades. Men den är väl 34 mm. Finns i platina och spännande SAAB-märkt variant i titan och på gult läder. Kom för övrigt med fint JlC-verk, som kanske inte är lika tåligt som efterföljarnas ETA-baserade verk.

För egen del håller jag nummer femton som bästa vardagsklockan och har också en favorit i den vita varianten. Ovanlig!

A
 
Topp