• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Mark?

HerrP

Breitling
Jag har kollat runt lite, dreglat på olika bilder av mk xvi, och på vissa är det nåt nummer på baksidan och på några andra inget nummer alls. Nån som vet varför?
 

demondave

Rolex
Hittade en specialare som jag helt missat, borde passa här. Måste säga att jag gillar den!

http://monochrome-watches.com/iwc-mark-xii-mellow-yellow-the-saab-that-will-keep-its-value/

Diggar att man fick en Saab på köpet, det bräcker pennor, bandstiftsverktyg och annat krafs.

03.0932_2.jpg
 
Bumpar upp den här gamla tråden, eftersom jag blivit grymt sugen på en IWC-flygare. Mark XII ligger nog närmast till hands, eller möjligen XV. Hur är statusen på forumet just nu, har vi några stolta ägare kvar här?
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Hade en Mark XVI Spitfire tidigare, min första "riktiga" nyköpta klocka som jag trodde var en keeper, dock såld sen 3-4 år sedan. Inte omöjligt att den blir en till Mark i framtiden, men isf XII eller XV och med svart tavla. Eller ev en Glashütte Navigator i samma stuk. Här en bild på min fd tillsammans med Aquaracer WAF2110 och Explorer 114270.

image.jpeg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Bumpar upp den här gamla tråden, eftersom jag blivit grymt sugen på en IWC-flygare. Mark XII ligger nog närmast till hands, eller möjligen XV. Hur är statusen på forumet just nu, har vi några stolta ägare kvar här?

Kul att min gamla tråd väcktes till liv igen. Kan aldrig bli för mycket diskussion om IWC's flygare. Läs gärna min recension av Mark XVI, med en historisk tillbakablick över hela Mark-serien, här:

https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/

Självklart har jag min Mark XVI kvar och även Spitfire-kompisen! :cigar:
IWC x 2 2014-11-21.jpg
 

LS

Panerai
2-Faktor
Det ska efterlikna en höjdmätare tydligen. Höjden är ju inte diskret så man visar fler siffror...
United_Altimeter_1.jpg
Precis, det är ju det som gör nya modellen så häftig!

Datumfönstret efterliknar visning för inställd QNH (Q-N-Hälge, lufttryck för havsnivå vid flygplatsen) och ställs in med ratten nere till vänster. Kuriosa :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Precis, det är ju det som gör nya modellen så häftig!

Datumfönstret efterliknar visning för inställd QNH (Q-N-Hälge, lufttryck för havsnivå vid flygplatsen) och ställs in med ratten nere till vänster. Kuriosa :)

Du menar (sedan ett par timmar tillbaka) den "gamla" modellen. ;)

Men jag tycker precis tvärtom. Det är det som är så larvigt och snarare för tankarna till en parfymklocka typ "Diesel" i storlek 52mm. Det är ju ett datum, inte lufttryck. Alltså är det bara en designgimmick. Och blir då varken snyggt eller funktionellt. Nä, härligt att de går tillbaka till vanlig datumvisning.

Tycker faktiskt att det mest av det IWC visat upp på SIHH har varit väldigt lyckat!
 

berg35

Omega
Det ska efterlikna en höjdmätare tydligen. Höjden är ju inte diskret så man visar fler siffror...
United_Altimeter_1.jpg
Jo jag vet vad det ska efterlikna men det finns ju ingen "nytta" med att visa datum före och efter aktuellt datum. Men jag tycker bara att det är en kul detalj som skiljer sig från andra klockor och tycker det är tråkigt att de tog bort det. Förövrigt kan jag inte se några skillnader på den nya jämfört med 3777.
 
Topp