Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

IWC och DW - förväxlingsbara för gemene man?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sunrise, 14 augusti 2016.

1. Sunrise
    Trådstartare

Sunrise Torpare

Till min förskräckelse upptäckte jag idag att icke-klocknördar lätt blandar ihop IWC och DW.

Ja, jag skulle gå så långt att säga att de flesta människor (särskilt unga) i större utsträckning känner igen varumärket och logotypen "DW" än "IWC".

Att gemene man nog ej är så bekant med de flesta klockmärken är väl inget att jaga upp sig över...men desto värre måste det väl ändå vara när de blandar ihop ett haute horlogerie märke såsom IWC med skräpmärket DW!

vs.

Nu får man väl säga att IWC lite har sig själva att skylla för detta. Man hade dels kunnat designat en mer "originell" logotyp, dels försökt stämma DW för varumärkesintrång (med varierande resultat).

Är det någon fler som upplevt detta eller tänkt på det? Någon som fått frågan "Är det en äkta Daniel Wellington"?

engst gillar detta.
  2. OscarSe

OscarSe Bonde

Vet inte om jag upplever själv loggan sådär jättelik! Däremot så är det ju inget snack om att DW liknar IWC. Dock skulle jag bli förvånad om icke klocknördar visste vad IWC är :)

David Paul gillar detta.
  3. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det är ju annars stor humor om någon skulle missta en IWC för en DW-kopia. ;)

Chris11453, Icaras, tissoter och 32 andra gillar detta.
  4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Det innebär att IWC-dress flyger under radarn. Allt som minskar risken för personrån måste ju ses som positivt.

Icaras, djupdykaren, JayJay och 2 andra gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tror DW gynnat IWC och övriga klockbranschen. Nu springer det runt en jäkla massa folk på stan med DWs som tidigare inte hade någon klocka. När de om något år vill köpa något liknande men dyrare så kanske IWC ligger någorlunda nära.

Icaras, Model_Citizen, SSL och 8 andra gillar detta.
  6. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Har inte tänkt på det men det är ju en förflyttning av I som skapat det bakvända D:et. Well played Daniel Wellington.

Tripeiro. gillar detta.
  7. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Det har framförallt gynnat Daniel själv.

Dykarsjuk gillar detta.
  8. Sunrise
    Trådstartare

Sunrise Torpare

Lite grisigt gjort får man ändå säga. Men det är väl detta varumärkeslagstiftning finns till för och då är det väl upp till IWC att skydda sin position. Antar dom dock bedömt det hela vara reko. varför man inte kan klandra DW alltför mycket.

9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    IWC skulle nog må bra av att stärka sitt varumärke. Sponsra fler evenemang som når ut till massorna

10. Niclas86

Niclas86 Bonde

Är osäker på huruvida det här är en trolltråd eller inte, men går igång på flamebates.

Att prata om stämning osv. känns minst sagt obefogat då det, förutom att bägge logotyperna innehåller W, inte finns många utmärkande likheter!

nissehult, ScubaKing, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har inte IWC patent på Times' new roman alltså? :D

Dykarsjuk, SSL, Anders Forsberg och 3 andra gillar detta.
  12. MånsT

MånsT Biskop

Ska IWC som är 143 år äldre än DW "skylla sig själva" för att ha en logga som vagt påminner om en parfymklocka? Låter löjligt i mina öron. Dessutom äger inte IWC något patent på klassiskt designade klockor, så de två klockorna kan vara hur lika som helst. Sist men inte minst så konkurrerar inte IWC och DW om samma kundkrets så hela resonemanget känns lite meningslöst...

Savagear114 gillar detta.
  13. Knekten

Knekten Bonde

Haha, har faktiskt sett en fake Daniel Wellington. Den var inte vacker, men det är ju inte en äkta DW heller :facepalm::dead:

14. Notorious Niklas

Notorious Niklas Bonde

Haha, what? Var får man ens tag på en sådan?

15. Knekten

Knekten Bonde

Han sa varifrån, men jag kommer inte ihåg varifrån det var. Det var iaf från utlandet, och han gav runt 300kr för den :woot:

16. TheBear

TheBear Bonde

Njae, Daniel Wellington själv fick nog inte så mycket för att namnet blev känt. Men Filip Tysander som skapade klockan med hans namn lyckades ju köpa Sveriges dyraste lägenhet, så honom har det nog gynnat :wideyed:

papabear och marmot gillar detta.
  17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det vore någonstans det ultimata beviset att man lyckats som klockidiot.

Dykarsjuk gillar detta.
  18. Sunrise
    Trådstartare

Sunrise Torpare

Som en ovan medlem skrivit är ju DW i princip IWC med C:t omflyttat till vänster om I:et. Dessutom använder dom sig av samma font. Om detta inte var menat skulle man ju för bövelen skrivit D normalt och inte bakvänt. När så även DW:s klockor är så lika Portofino tycker jag saken är biff. Rent snylteri med andra ord och avsaknaden av någon stämning måste bero på att DW och IWC har settled out of court

Senast ändrad: 15 augusti 2016
  19. nissehult

nissehult Friends of KS

:D Skön morgon-humor.

"Kära domare, dom tog vårt C och slog ihop det med vårt I så att det blev ett bakvänt D - med samma unika Times New Roman-font till på köpet. Dessutom så har de en vit urtavla med tunna stavindex - visserligen utan sekund-markeringar, datum och liknande visare, men ändå. För detta kräver vi 42 kvantilijoner i skadestånd för designintrång och snyltande på vår målgrupp."

Domaren: "Denied."

Macklin, Bruset, Dykarsjuk och 1 annan gillar detta.
  20. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    IWC som ändå ändrat sin logotyp mig veterligen 2 gånger sedan originalet som kan ses nedan:
    Picture 5287.jpg
    Till att på 70-talet tror jag gå över till nedan lite ruffare logga:
    Auto2.jpg
    Personligen föredrar jag den första, även framför dagens logga. Mitt problem är inte att det är likt Daniel Wellington utan snarare att jag på senare tid kommit att uppfatta bokstäverna som förbannat stora och allt annat än subtila. Detta är något jag stör mig på nästan dagligen.

Dykarsjuk och Tripeiro. gillar detta.
  21. Niclas86

Niclas86 Bonde

Haha, "settled out of court", där kom beviset på att det här är en trolltråd.

22. Sunrise
    Trådstartare

Sunrise Torpare

Så varför är det ett bevis på att det är en trolltråd? Vänligen förklara.

23. Belfort af Wall Street

Belfort af Wall Street Torpare

Från:
    Wall Street
    Eftersom de inte är i samma prisklass så förstår jag inte bekymret, en person som skulle kunna köpa en IWC och har kunskapen om det skulle aldrig ens fundera på att köpa en DW, och tvärtom, Är dem att jämföra en Peugeot med en Aston Martin, visst kan en RCZ se ut som en DB9 vid en snabbare titt, men en som har pengarna skulle ju aldrig köpa en RCZ, och tvärtom...

24. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    DW blev knappast en framgång för att de snyltade på en klocka från IWC som "ingen" sett.

Håller för övrigt med @yonsson om att DW gynnar hela klock-industrin i det långa loppet.

Dykarsjuk gillar detta.
  25. Mankebank

Mankebank Bonde

Du menar som att sponsra Mercedes, världsmästarstallet i Formel 1 år 2014, 2015 och med stor sannolikhet 2016?
    [​IMG] [​IMG]

MånsT, per nordström, Eurenius och 3 andra gillar detta.
  26. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Va faan e det där?

engst gillar detta.
  27. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Var bland den fulaste vänsternäven jag sett.

28. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Smart produktplacering...

Eurenius och yonsson gillar detta.
  29. Mankebank

Mankebank Bonde

Ja, det blir mycket TV-tid i ombordbilderna och F1 har 400 miljoner tittare per race.

nissehult, Eurenius, yonsson och 3 andra gillar detta.
  30. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Frågan är hur smart den är om ingen känner igen varumärket eller ännu värre misstar sig för att vara DW eller dylikt. Rolex är i mina ögon mycket smartare med sin motorsportmarknadsföring.

Torsten gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield