• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Pilots chronograph

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej igen,

Många frågor idag, men gällande IWC Pilot Chronograph -

Är det egna urverk eller 7750? Uppdaterar de sina modeller ofta? Hur ska man se på dessa, dyra klockor med standardverk eller bättre? Gillar designen skarpt men känner egentligen till väldigt lite om IWC... Hur ska man tänka som klockgeek?
 

Ryttaren

Rolex
De har ju några in-house modeller men gissar att de flesta baseras på 7750 verket. T.ex. 7922 eller den nyare 79320. De ändrar väldigt mycket på verken med uppåt 50-60% modifierat eller utbytt. (Iaf fram till 2006 när jobbet gjordes av IWC själva) Har för mig att jag läst nån bra beskrivning av vår Undersköterska vid nåt tillfälle, så han kanske kan haka på.

Jag har ett 79320 verk i min från 2004 och den är fantastiskt stabil. Oavsett position eller hur mycket reserv det är kvar så ligger jag alltid på ca 2s plus.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Min Mark XVI från 2006, som givetvis inte är en kronograf, ligger också stadigt på +2 sek per dygn. Det verkar med andra ord som om dom vet vad dom gör när dom modifierar standardverken, vilket skulle kunna motivera IWC's prisbild. Snygg och egen design, samt ett fantastiskt detaljarbete är ju också värt lite extra för den som uppskattar det.
 
Topp