• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Portofino

ThomasG

Omega
Hej!

Helt ny här i forumet. Tänkte höra om det stämmer att IWC normalt uppdaterar sina kollektioner vart fjärde år, och om det i så fall är dags för en ny ansiktslyftning av Portofino-familjen 2015, då den senaste uppdateringen kom 2011?

Är sugen på att införskaffa en Portofino Chronograph (IW391001), men kanske bör vänta om det kommer en uppdatering redan nästa år. Vore intressant att höra tankar om detta!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vart femte, är min erfarenhet. Så...ja, det ligger väl nära till hands. Dock tror jag att portugisen blir 2015-släppet.
 

Knight

Cartier
Jag läste nånstans att Portofino genomgick en förändring tidigt 2012 då de började använda Sellita istället för ETA? Svårt att finna bekräftande info kring detta (exakt år alltså - vissa säger 2011, andra 2012).
 

DrDre

Patek
Vart femte, är min erfarenhet. Så...ja, det ligger väl nära till hands. Dock tror jag att portugisen blir 2015-släppet.

Det vore ju iofs roligt om det kommer nya portugiser. Det är min klara favorit bland deras olika kollektioner. Men jag tycker det är lite svårare att se tydliga generationer inom just Portuguese jfr med pilot och dykarvarianterna. Vissa Portuguese har ju funnits väldigt länge (3714 och 5001) och så har man gradvis släppt nya nästan varje år form av en ny kronograf med inhouse, några olika handjagade varianter med olika urverk (senast ett 8 dagars) och så Portuguese Yach Club. Jag tycker det är en jäkla röra inom deras Portuguese kollektion med modeller som kommer och går medan vissa stannar. Det mesta är ju dock väldigt snyggt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det vore ju iofs roligt om det kommer nya portugiser. Det är min klara favorit bland deras olika kollektioner. Men jag tycker det är lite svårare att se tydliga generationer inom just Portuguese jfr med pilot och dykarvarianterna. Vissa Portuguese har ju funnits väldigt länge (3714 och 5001) och så har man gradvis släppt nya nästan varje år form av en ny kronograf med inhouse, några olika handjagade varianter med olika urverk (senast ett 8 dagars) och så Portuguese Yach Club. Jag tycker det är en jäkla röra inom deras Portuguese kollektion med modeller som kommer och går medan vissa stannar. Det mesta är ju dock väldigt snyggt.

Ja och dessutom klämde man in den nya portugiskronografen förra året (med tavelalternativ i år), så helt självklart är det inte. Dock är det högst troligt att 2015 blir portugisens år, med Portofino som klart andraval.
 

ThomasG

Omega
Tack för era tankar angående detta! Håller med att det kan kännas onödigt att vänta då jag verkligen gillar den nuvarande Portofino-designen. Men hade nästa uppdatering bekräftat legat nära till hands så hade det varit spännande att vänta, då den senaste uppdateringen ju var ett jättelyft från föregångaren. Jag tar en sväng ner på stan för att testa den på handleden.
 

Galaxy

Rolex
Lite OT, men medan Portofino ändå diskuteras: Vet någon vad listpriset hos AD för en IW356501 ligger på (och vilka som är ADs för IWC i Stockholmsområdet)?
 

Galaxy

Rolex
Jag köpte en Portofino Chrono 24 februari som jag är sjukt nöjd med. Sitter just nu på ett brunt lädernato från singularstraps, men kolla min paketöppning om du vill :) (dock ganska dåliga bilder). https://klocksnack.se/threads/min-fÖrsta-paketÖppning.20133/

edit: mycket roligare än portuguesen tycker jag. Speciellt med tanke på dag+datum som så elegant smälter in i tavlan.

Riktigt snygg! Tyvärr tror jag 42mm är i största laget för mig. Vet du om liknande kronografmodell finns i andra storlekar? :)
 

Norra

Panerai
Riktigt snygg! Tyvärr tror jag 42mm är i största laget för mig. Vet du om liknande kronografmodell finns i andra storlekar? :)

42 är rätt så gigantiskt, tycker även jag. Men den tycker jag är så snygg att jag sket i storleken. Ser även lite mindre ut på nato. Just den finns i 41mm, men då är det den förra Portofinon. Sen vet jag inte..speedmastern som är så populär är numera 42mm den med.
 
Topp