Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

IWC, rätt sekundvisare?

Diskussion i 'Vintage' startad av Rozzy, 17 september 2015.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hallå,
    För ett tag sedan ropade jag hem en gammal IWC som tycks ha varit med om mycket, med tanke på utseendet...
    http://klocksnack.se/threads/vad-har-jag-köpt-iwc-calatrava.37163/
    image.jpg
    image.jpg

Bland gratulationsrop och glada tillrop påpekades det att något måste ha hänt med klockans sekundvisare, att den saknade lilla tappen som (nästan) alltid fins på motsatt sida. Att denna tapp måste gått av någon gång, hur nu det skulle ha hårt till?
    I vilket fall så har jag lämnat in klockan till urmakare för att sätta dit en hel sekundvisare (den tycks även vara lite krokig!).
    Nu dock så hittade jag på Kaplans Klock Kvalité en IWC med stora likheter med min, lika gammal och med samma verk som har en sekundvisare utan tapp! Kan det kanske helt enkelt vara så att dessa har en riktiga och otrasiga visare?!
    image.jpg
    http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2866/vara/1144989

Vad tror ni?

//Rozzy

Bonusbilder:
    image.jpg image.jpg

Senast ändrad: 17 september 2015
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tror inte det skall vara så, men med lupp så borde du kunna se om det finns en brottyta på din sekundvisare?

theargonaut gillar detta.
  3. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Sekundvisaren kan ju ha blivit bytt.
    Men att det den skulle vara bruten ser jag som osannolikt, med tanke på bilderna. Fullständigt osannolikt faktiskt.

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Varför?

5. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    "Kransen", runt visaren. Kan ju iofs vara filad, men då är det ett proffs som har gjort det, eller en dator..

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Förstår inte vad du menar? På Kaplansvisaren ser man en stump?

7. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Tittar vi på samma bild? Ser ingen stump?
    image.png

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tycker också det ser ut som en stump på den här bilden.
    Screenshot_2015-09-17-23-14-58.png

Aurum gillar detta.
  9. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej, det där är min klocka.

@Aurum @eriksson850 , det stämmer kanske, kan vara en stump. Men är det inte väldigt konstigt att tappen skulle gå av? Hur skulle det gå till, om det nu inte skulle vara avsiktligt och varför skulle det det?

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

När man trycker på eller tar av sekundvisaren kan man slinta/trycka fel. Inte helt ovanligt att man ser märken på tavlan nära centrum. Detta borde så klart inte hända men ibland kan visarna sitta som faen.

Rozzy gillar detta.
  11. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Mjaäe. Det är många "svarta fält o prickar". Men ett tydligt brott runt sekundvisaren vete tusan. Men visst, så kan det vara.
    Inte hundra längre.
    Beredd att krypa till korset om det skulle vara så

12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det låter ju helt klart klantigt att bakre delen av visaren skulle gått av. Jag har varit med om att någon visare har fått korrigerats för att inte ta i en annan visare vid gång, men det ska till rätt mycket kraft för att bryta av en visare. Kan den ha varit korrigerad?

Rozzy gillar detta.
  13. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Om så är fallet är det ju inte första gången man ser att stumpen gått av.

Mycket trevlig klocka btw!

Rozzy gillar detta.