Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

IWC ref.510203 Portugieser (Portuguese) hand-wound 8 days

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Tjaeng, 23 juni 2016.

1. Tjaeng
    Trådstartare

Tjaeng Bonde

Hej! Här är mitt första försök till recension på Klocksnack. Har plöjt igenom och lärt mig väldigt mycket sedan jag registrerade mig, och tänkte ge mig på att även bidra med lite själv. Jag skippar också det mesta av Portugisens historiska bakgrund då IWC i samband med Portugisens 75-årsjubileum förra året släppte en 164 sidor lång bok om klockan som säger det mesta:

http://www.iwc.com/en/portugieser-the-legend-among-icons/

Bakgrund
    Jag är en relativt nykläckt klocknörd, som dock länge har haft ett molande och periodvis intresse för hobbyn som dock aldrig fått blomma ut dels då jag som evighetsstudent aldrig haft tillräckligt med pengar, och sedan för att mitt jobb inte tillåter armbandsur i arbetet. Lite pedigree finns dock, i form av ganska mycket research innan jag köpte en Speedmaster triple calendar för 20-årspengarna, en Seiko velatura kinetic och en Omega Constellation som jag fått som randompresenter, en JLC Master Control som ligger i ett skåp hos päronen och... Det faktum att jag gick i samma gymnasieklass som en av de mer namnkunniga medlemmarna på forumet. För ett tag sedan blev jag ihop med en schweizisk tjej, och klockintresset blommade upp efter att ha sett henne i en kavalkad av mekaniska ur, särskilt IWC. Bestämde mig så småningom för att jag ville ha en Portugis. Under en resa till Hong Kong för några månader sedan gick vi in i en IWC-butik där jag provade bl.a automaten (5007), kronografen (3714) och den nya årskalendern (5035). Valet föll dock på den nya 5102, en 43mm bred, handdriven dressmodell med lång kraftreserv.

Specifikationer
    Referens
    : IW5102-03. Samma modell finns med svart urtavla i stål, vit tavla i roséguld och med retrotavla i bägge metaller. Finns även som en BFI London Film Festival limiten edition med blå siffror/index.
    Boett: Rostfritt Stål. Kortare och skarpare neråtböj på bandhorn jämfört med förra generationens Portugiser.
    Urverk: In-housetillverkad handdriven 59215 med 8 dagars kraftreserv. Utvecklats i samband med ett gäng nya urverk som släpptes 2015, kraftigt ökad reservation jämfört med föregångaren 5454. 59000-familjen sitter i alla handdrivna portugisers och portofinos. http://www.iwc.com/en/experiences/all-wound-up/
    Läderband: 22mm Santoni Svart alligatorläder med deployment clasp i rostfritt. Ses på en av bilderna. Bandet på mina bilder är annars en IWC original alligatorläder i navy blue som inte har orange undersida. Springbarsen (vad heter de på svenska?) är böjda liksom de ändar på lädret som ligger an boetten, för att minska på gapet mellan klocka och band.
    Dimensioner: 43mm bred, 12mm hög
    Urtavla: Silverfärgad matt, med klassiskt Portugieser-design. Datumfusket kl.3. Small seconds kl.6. Blå sekundvisare och röd 60-sekundersmarkering.
    Övrigt: 30 juveler. Safirglas fram/bak. Power reserve-display på baksidan.
    Pris: I Sverige strax under 100.000kr, Internationellt någonstans runt USD9000+skatter. I Hong Kong 82.000HKD.

Intryck
    510203 är en stor klocka. 43mm är snäppet större än automaten (5007) men då den är 2mm+ tunnare känns den inte fullt lika tung. Urtavlan kan tidvis kännas lite tom, men tidangivelsen blir å andra sidan väldigt lättläst. Railway-ringen och arabiska siffror samt storleken gör den omöjlig att missta för något annat än en Portugis. Klockan är borstad på sidorna och i övrigt blankpolerad, vilket gör den iögonfallande trots diskret formgivning. Baksidan bjuder på Geneva stripes och mycket bra finish i stort. Om man använder originalbandet från Santoni som är blankt och svart, kan lite orange undersida tidvis skymta fram vilket ger lite extra krydda. De nya rundade kanterna på safirglaset ger ett slimmat intryck i profil och mindre skarp kant att få hack i.

Dagligt bruk
    Klockan sitter bra på mina 16,5cm-handleder. Antar att vissa skulle anse botten för stor för mig (eller i största allmänhet) men jag gillar när klockan i sig och inte bandet täcker det mesta av handledsryggen. Plus att tjejen går med 41mm portofino och Mark XVII --> hade jag köpt mindre diameter hade jag fått slåss med henne om att bära den (kommer att tänka på IWCs ofattbart sexistiska reklamer från förr... "Ladies, you Amy smoke our Cohibas, drink our Glenmorangie, ride our Harleys, bit hands off our IWC!"). Då den sitter bra och inte är lika hög eller tung som automaten försöker den inte heller smita från rätt position på handleden. 8 dagars kraftreserv = vrida upp en gång i veckan, vilket funkar fint och över en vecka har tiden aldrig varit mer än +1sek/dygn i genomsnitt trots att optimal återgivelse fås vid daglig uppvridning. Kronan är relativt stor och lätt att hantera. Deployment clasp är borstad och tycks var ganska resistent mot swirls trots daglig desk diving.

Summering
    Som en (for now) OWG-klocka passar 5102 otroligt bra. Dressad men inte för dressig, stor men inte för stor, exklusiv men inte för bling. Pålitlig och lätt att ta hand om. De bitar av klockan som var potentiella nackdelar i mitt tycke när jag köpte klockan, nämligen storlek och handvridning, har inte stört mig det minsta. Den enda aber jag stött på är att aftermarket-band med böjda ändar inte är lika lätta att få tag på. Detta samt att läder tycks vara det kinkigaste materialet på jorden om man ska tro maintenance-manualen får mig att tro att jag nog får vänja mig vid slitna band förr eller senare. I övrigt är jag supernöjd med min 5102 på alla sätt och vis, och spanar redan på nästa köp, som förmodligen kommer att vara en till Portugis. Om inte annat så för att la Suisse-Allemande därhemma nog skulle bli sur om jag vågar mig på att köpa något från den franskspråkiga delen av Schweiz.

Bilder: Ber om ursäkt för iPhone-kvaliteten på fotografierna.
    image.jpeg
    Lådan är av den större modellen, i svart läder.
    image.jpeg
    Mycket tom yta. I låddisplayen alltså. Och på urtavlan, I suppose..
    image.jpeg
    Urtavlan reflekterar ljuset i högre grad än vad fotografierna medger.
    image.jpeg
    Deployment Clasp med logga.
    image.jpeg
    Santoni-band. Säljs av IWC för ca 4000kr, nån tusenlapp mer än original-alligator. image.jpeg
    Klocka i profil. Borstade sidor.
    image.jpeg
    Wristshot.
    image.jpeg
    Wristshot.
    image.jpeg
    Baksida.

2. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

Läcker!
    Lagom höjd på den! Automaten blir ju väl massiv.

Själv har jag suktat efter en 3714 länge och tom haft pengarna redo, när säljaren plötsligt backat ur.....
    3714 känns lite mer lagom i storlek för mig men är å andra sidan sjukt dyr med tanke på att det är ett ETA7750 som tickar inuti.

TomasBStockholm och Tjaeng gillar detta.
  3. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Fin klocka! Kul att de skippar gångreservsindikatorn på tavlan.
    Tack för recensionen!

Tjaeng gillar detta.
  4. Tjaeng
    Trådstartare

Tjaeng Bonde

Mm, samt att den känns lite daterad. Men antar stt den fortfarande säljer bra, och håller nog värdet bättre än alla andra IWC (utom ev automaten 5000/5001/5007) pga ett subset med folk som gillar att samla på sig olika varianter av 3714.

Finns ju ref3904 chronograph "Classic" med in-houseverk och flyback, men den är dyrare (Nyman listar 3714 för 75K, 3904 för 118K. Som jämförelse tar de 124K för 5007.

5. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Mycket bra skrivet!
    Ett riktigt bra val av klocka, en riktigt klassiker.
    Tack för trevlig läsning

Tjaeng gillar detta.
  6. Djstrahl

Djstrahl Bonde

Snygg klocka och bra recension.

Tjaeng gillar detta.
  7. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Tack för den, tavlan är riktigt snyggt avvägd. Gratulerar! Hoppas den går stanna länge.

8. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Bra skrivet och en väldigt fin klocka. Älskar IWC.

9. andreasf

andreasf Torpare

Superschysst klocka, och bra skrivet!

10. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Jag har alltid haft en svag punkt för IWC Portugueiser.

11. nissehult

nissehult Friends of KS

Trevlig klocka. Tack för läsningen.

12. stelah

stelah Biskop

Jag älskar den tavlan. Så vintage, så klassisk, så mycket framtid. Tidlös design. Grattis till en mycket fin klocka. Jag gillar verkligen att den är så ren i tavlan och vilken otrolig lyster den har med den ljusa silvriga tavlan. Helt rätt val ser jag nu. Jag har provat den i svart och ska jag säga något negativt så var den 3 mm för stor, för mig. Ska man ha en mindre så måste man titta på vintage från 50-talet, men då är de 35 mm. Den du köpt är en stilikon. Tack också för en trevlig recension.

13. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Original Portuguisen var 43 mm så denna modell är den som är mest trogen ursprunget.

14. Bassman

Bassman Friends of KS

Mycket fin klocka och trevlig läsning!
    Grattis!

15. Isolis

Isolis Torpare

Från:
    Stockholm
    Jag har alltid varit svag för portuguese familjen och den där IWC Portugieser är ruggigt snygg! Tack för en trevlig läsning.

16. Oljedroppen

Oljedroppen Torpare

Gammal tråd, men jag är ny och kan inte låta blir att kommentera... Jag har själv en Portuguese som suttit på handen sedan 2011 och förutom att jag nu är på mitt tredje läderarmband visar klockan inte några tecken på ålder. Fantastisk kvalitet. Jag hoppas att du har kvar din!

stelah gillar detta.