• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"IWC; Selling Dreams" - eller hur man kränger en klocka dyrt

V

Cartier
Det är fascinerande hur han med en hel sal av presumtiva köpare framför sig, väldigt detaljerat berättar hur IWC mjölkar dem på mer pengar med hjälp av identifiering med kändisar och La Dolce Vita. Att de fyller varumärket med drömmar så att de kan höja priserna men behålla produktionskostnaden och på så sätt öka vinsten.

Säger inte att det är något fel. Det är bara väldigt, väldigt intressant.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Hmmm, själv kan jag ogilla tanken med att köpa en klocka från ett företag som bara är en varumärkesmaskin...var är passionen för klockor? Sex "produktlinjer"? Usch
 

mega

Rolex
Håller med dig Brutus, tyvärr är det väl så med dom flesta tillverkarna, klockorna måste säljas. Men visst kändes det lite väl utstuderat. Tanken på en Ingy 3239 känns lite svalare nu efteråt.
 

TicTack

Cartier
Ja, men hur tror ni det är möjligt att göra "bra" kopior för 5% av AD-priserna? Tillräckligt bra för att i en annan tråd lura en person som haft klockor av samma märke tidigare (se andra tråden...).

När man köper klockor köper man en hel del "luft", så är det!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, men hur tror ni det är möjligt att göra "bra" kopior för 5% av AD-priserna? Tillräckligt bra för att i en annan tråd lura en person som haft klockor av samma märke tidigare (se andra tråden...).

När man köper klockor köper man en hel del "luft", så är det!
Arbetsvillkor, kvalitet, kvalitetskontroll, garantier, utvecklingskostnader, marknadsföring.

Sen kan jag tycka att det är riktigt sjukt att någon som ägt märket tidigare kan bli lurad, men jag vet inte hur mycket det säger om klockans kvalitet.
 
Kände ändå lättnad när någon kan berätta hur det verkligen är utan att försköna det. Man vet ju redan innan att det är så här och om du frågar mig personligen så vill jag bli såld en vara som jag är intresserad av. Gärna genom en snygg fotografering i Italien.
 

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
En bra film, dock ingen större överraskning att den största delen av priset är image.

Detta påverkar inte min syn på min fantastiska Ingy[emoji1]
 

DrDre

Patek
Intressant. Man vet ju att det är så, men att han är så öppen och ärlig med det är ändå intressant.
 

DrDre

Patek
Det var en kort historia om Andre Heineger (Rolex CEO under väldigt lång tid 60-90 talet om jag minns rätt) på Jakes Rolex blogg om hur Rolex ser sig själva. Verkar vara i stort sett likadant.

"There is a famous story where a friend of André Heiniger asked him "How's the watch business doing?" to which André Heiniger responded "I have no idea." His friend laughed, not realizing that André was being serious. André continued "Rolex is not in the watch business. We are a luxury business."
 
Topp