• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC vs Panerai

RolleFC

Omega
Hej,

Ny på forumet och här kommer min första post.

Önskar skaffa mig en mer dressad klocka, med karaktär. Har ett par sport Rolex och vill nu ha något på rem. En ren urtavla och ingen kronograf. In-house verk. Gärna lite historia i "märket".
Har kikat ett tag och har nu zoomat in på två modeller men har svårt att ta det slutliga beslutet.

De två finalkandidaterna är IWC Portuguese Hand Wound respektive Panerai Radiomir 1940 (PAM512).

Panerai har historia men egentligen inte som klockmakare på riktigt. Som manufacture tillverkare bara ca 10 år.
Gillar klockan högt estetiskt och uppskattar att det är ett litet märke (allt är relativt) och utanför klockintresserade rätt okänt. Storleken 42mm passar mig bra, van som jag är vid 40mm rollar. Ett eget och distinkt utseende som är clean nog för att vara dressad och trots det inte the usual dress watch.


IWC har historia på riktigt, har utvecklat egna verk sen sent 1800-tal. Modellen är estetiskt väldigt klassisk och påminner starkt om den ursprungliga Portuguesen från 30-talet. Vacker från baksidan med ett verk som nästan fyller en bortåt på 44mm; inte stor bara för att trenden säger att det är bra.
Kanske är den "för klassisk" i att den påminner om många klassiska "kostymare" från andra märken, om än större? Är den för stor? En tunn bezel gör att den visuellt känns ännu större än sina 44mm. Bra tjocklek på ca 10mm gör att den smyger fint in under manschetten. Betydligt bredare märke, de flesta klockbutiker av klass säljer IWC.

Jag vet att valet är mitt eget, men uppskattar synpunkter!
image.jpg


image.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej, välkommen till forumet!

Personligen tycker jag att båda två är för stora för att vara dress. Av de två skulle jag dock valt IWC, rent estetiskt som dressur.

Ett förslag är JLC Reverso Grand Taille. Med gravyr på ena sidan. Där snackar vi karaktär. Personlig karaktär.

PS, tror att du kan gilla denna tråd: https://klocksnack.se/threads/ot-skor.230/ ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst, välkommen hit!
För det andra, välskrivet inlägg med en legitim frågeställning.

För det tredje... IWC är din klocka.
Tyvärr inte min klocka, men jag fick äran att bära den en kväll (med hjärtat i halsgropen då det var en ganska blöt kväll, ding-rädsla... :) )
Inte samma modell, men en nära släkting...
28c2244ea19411e39566124601188fc6_8.jpg


5856d92ca24611e38bd40e22c5f7ee48_8.jpg


e3f25610a2f411e38fe012b1c8928cc9_8.jpg


0825167ca3d511e3a31d0ed5bcd25909_8.jpg
 

RolleFC

Omega
Hej och tack för både välkomnande och svar.
Jag är inte ute efter en klassisk kostymare kring 35mm, men en mer dressad klocka än en Sub på stållänk. Nu köper jag inte för att sälja, men vad tror ni håller värdet bäst?
 

RolleFC

Omega
Kronografen är väldigt fin, men jag har en faiblesse för det rena. Vill gärna ha en handjagad klocka den här gången, utan tryckknappar och "extra allt".
Är liiite rädd för storleken på portugisen. Oxå, tror jag, för jag är rädd att den snabbare känns daterad. Å andra sidan har ursprungsportugiserna varit stora hela tiden. Vojne, vojne. Alla dessa beslut :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen.

Är ingen stor fantast av dressur så jag hade valt panerai. Pam 512 är en otroligt snygg klocka. Men som alltid är rekommendationen att prova dem och sedan fundera. Den som skänker dig mest glädje, ja den skall du ha.
 

RolleFC

Omega
Hej, välkommen till forumet!

Personligen tycker jag att båda två är för stora för att vara dress. Av de två skulle jag dock valt IWC, rent estetiskt som dressur.

Ett förslag är JLC Reverso Grand Taille. Med gravyr på ena sidan. Där snackar vi karaktär. Personlig karaktär.

PS, tror att du kan gilla denna tråd: https://klocksnack.se/threads/ot-skor.230/ ;)
Nu kollade jag länken och förstod vad du menade :). Skor är en passion!
 
Av de två hade jag gått på Paneraien. 44mm och så stor urtavla på IWC är riktigt svårt att bära upp, synd för den är riktigt snygg annars.
 

DrDre

Patek
Jag skulle nog satsat på en IWC 5001 (dvs samma som på bilderna ovan) eller en IWC 3714 (Portuguese kronograf). Båda är supersnygga.
 

Marckus

Panerai
Hej,
Oerhört intressant val av Panerai!Men som du säger yttrar sig det historiska arvet enbart i estetiken...Är du helt anti radiomir-kronan?
 

RolleFC

Omega
Inte anti Radiomir-kronan, men jag föredrar den här kronan.
Är inte heller så förtjust i de vanliga wire lugs som andra Radiomir har.

Varför är det ett oerhört intressant val?
 

Jga

Breitling
PAM512 är en fantastiskt fin klocka men jag tycker nog att IWC är ett stå vassare. Kan du bära upp en 44 så hade jag kört på den. I mina ögon kan det inte bli för klassiskt.
 

DrDre

Patek
Nu har du ju sagt att du inte vill ha en kronograf, men de här bilderna (som väl alla klocktokar redan noterat) kan ju ändå ge en viss känsla för hur stor en Portuese Kronograf är på handen. Den du funderar på är ju några mm större. Personligen tycker jag kronografen är skitsnygg som kostymklocka men skulle nog inte välja något som är så mycket större.



 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hej,
Oerhört intressant val av Panerai!Men som du säger yttrar sig det historiska arvet enbart i estetiken...Är du helt anti radiomir-kronan?


Kan du eller någon annan förklara vad som är skillnaden mellan Richmonds uppköp av Panerai jämfört med alla andra märken som någon gång bytt ägare vilket är i stort sätt alla. Möjligt att jag missat något?
 

Marckus

Panerai
Kan du eller någon annan förklara vad som är skillnaden mellan Richmonds uppköp av Panerai jämfört med alla andra märken som någon gång bytt ägare vilket är i stort sätt alla. Möjligt att jag missat något?

Min fråga var varför trådskaparen inte gillade den för panerai ikoniska kronan när historiken är så stark i just det yttre. Vad det gäller urverken har de ingen historisk förankring av inhouse, varför jag tycker att det estetiska i ''klassiska'' panerai-modeller blir det härliga i en panna.

Du måste tolkat något mellan raderna. Tycker inte uppköp eller utveckling behöver påverka eller vara av negativ betydelse, som t ex för breguet...
 

DrDre

Patek
Kan du eller någon annan förklara vad som är skillnaden mellan Richmonds uppköp av Panerai jämfört med alla andra märken som någon gång bytt ägare vilket är i stort sätt alla. Möjligt att jag missat något?


Det finns ju lite grader i det där med kontinuitet och historia. Jag var lite nyfiken för ett tag sedan och försökte luska lite i Panerais historia men den är rätt oklar. Om jag minns rätt så låg företagets klocktillverkning nere ganska länge (man tillverkade något helt annat) designen togs sedan upp och moderniserades av någon utan någon direkt anknytning till tidigare verksamhet i form av tex samma lokaler, samma produktionsutrustning, samma urverk, samma personal, släktband, återförsäljarnät etc. När det sedan visat sig att Panerai i modern tappning fick upp farten såldes det till Richmond. Om inte jag är helt ute och seglar har även Breguet också ett långt avbrott och togs sedan upp av en annan firma med liten eller ingen koppling till tidigare Breguet.

Men som sagt, jag är inte 100 på att allt jag skriver ovan är korrekt, det var några år sedan jag försökte få reda på hur det låg till.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det finns ju lite grader i det där med kontinuitet och historia. Jag var lite nyfiken för ett tag sedan och försökte luska lite i Panerais historia men den är rätt oklar. Om jag minns rätt så låg företagets klocktillverkning nere ganska länge (man tillverkade något helt annat) designen togs sedan upp och moderniserades av någon utan någon direkt anknytning till tidigare verksamhet i form av tex samma lokaler, samma produktionsutrustning, samma urverk, samma personal, släktband, återförsäljarnät etc. När det sedan visat sig att Panerai i modern tappning fick upp farten såldes det till Richmond. Om inte jag är helt ute och seglar har även Breguet också ett långt avbrott och togs sedan upp av en annan firma med liten eller ingen koppling till tidigare Breguet.

Men som sagt, jag är inte 100 på att allt jag skriver ovan är korrekt, det var några år sedan jag försökte få reda på hur det låg till.


Har väl ungefär samma info som dig, har inte hunnit läsa mina nya böcker som jag tror går igenom allt i detalj än. Dock står fortfarande min fråga kvar, varför grinar många illa om ett uppköp av just panerai när det hände hyfsat många stora märken under kvartskrisen? Precis på samma sätt.
 

RolleFC

Omega
Tack för alla kommentarer.

Jag är som sagt inte negativ till Radiomir kronan, däremot så uppskattar jag inte wire lugs så mycket. PAM512 tycker jag är den snyggaste Panerai modellen over all.

Som jag förstår det så väl oxå detta en "homage" till en klassisk modell från just 1940, om än i mindre format. Originalet var 47mm. Då alltså inte mindre "klassisk" krona än den vi är vana vid att se på Radiomir. Eller missuppfattar jag något?

Jag ser för och nackdelar med båda. Paneraien på 42mm och med bredare bezel är storleksmässigt visuellt bättre än portugisen. Utseendemässigt gillar jag båda, möjligen med liiite fördel Panerai som har ett mer eget utseende. "Historiemässigt" vinner IWC hands down.
Att IWC är så vanligt (igen, relativt) är ett litet minus.

Är det någon som vågar sig på att ha en uppfattning om vilken av klockorna som håller värdet bäst?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
ptja, nästa kvalfrågan är... med lume eller utan? ;)

så vitt jag vet har väl inte portugesen någon lume? och pannan gör sig därför lite mer utmärkt om man är sugen på en mer flexibel användning, semi-dress/sport. på med gummit så kan man plaska sig lite under sommarn.

har du bestämt dig för en ren dress är IWC utan tvekan ett bra val. vilket kan vara ett bra alternativ när du ändå har sportrolex att skifta med.

räkna med att man får vrida upp pannan varannan dag, och det gäller ju att man trivs med det också. gör du det, så kommer ett nytt beroende, samla på sig de olika strapsen som finns att köpa till.

Summan av kardemumman, oavsett val kan det inte bli fel. I say go!
 

RolleFC

Omega
Ingen lume på porton. Man får ha ficklampan med sig :)
Oxå porton behöver dras upp med samma frekvens.

Jag har en S&S Chronolink som jag tänkte mig att pensionera med den nya klockans ankomst (någon köpsugen :)?), så jag vet vad det innebär med handjagat.
 

Marckus

Panerai
Som jag förstår det så väl oxå detta en "homage" till en klassisk modell från just 1940, om än i mindre format. Originalet var 47mm. Då alltså inte mindre "klassisk" krona än den vi är vana vid att se på Radiomir. Eller missuppfattar jag något?
Vi delar uppfattning till hommage-tänket till modellen med rolex-verket för italienska marinen. Radiomir-kronan är mer ikonisk pga popularitet. Att använda ordet klassiskt var fel av mig.

För att inte sväva iväg alltför mycket avslutar jag med att lägga min röst på pannan. Portugisen är garanterat mer lättsåld än en ''finpanerai'' på en svensk andrahandsmarknad, samtidigt som Panerai generellt inte tappar så mycket i värde pga begränsad tillgänglighet. Står själv och väntar på att nymans ska ringa så jag kan hämta ut min 112 efter några månaders väntetid
Lycka till i valet
 

Bexa

Omega
Vi delar uppfattning till hommage-tänket till modellen med rolex-verket för italienska marinen. Radiomir-kronan är mer ikonisk pga popularitet. Att använda ordet klassiskt var fel av mig.

För att inte sväva iväg alltför mycket avslutar jag med att lägga min röst på pannan. Portugisen är garanterat mer lättsåld än en ''finpanerai'' på en svensk andrahandsmarknad, samtidigt som Panerai generellt inte tappar så mycket i värde pga begränsad tillgänglighet. Står själv och väntar på att nymans ska ringa så jag kan hämta ut min 112 efter några månaders väntetid
Lycka till i valet

Oj några månader? :eek: Vet du om nymans kan ta in Modeller som de inte visar på sin hemsida som tex 560n? Väntar på lite bilder när du får din 112a!
 

RolleFC

Omega
Först och främst, välkommen hit!
För det andra, välskrivet inlägg med en legitim frågeställning.

För det tredje... IWC är din klocka.
Tyvärr inte min klocka, men jag fick äran att bära den en kväll (med hjärtat i halsgropen då det var en ganska blöt kväll, ding-rädsla... :) )
Inte samma modell, men en nära släkting...
28c2244ea19411e39566124601188fc6_8.jpg


5856d92ca24611e38bd40e22c5f7ee48_8.jpg


e3f25610a2f411e38fe012b1c8928cc9_8.jpg


0825167ca3d511e3a31d0ed5bcd25909_8.jpg

Blir lite sugen på den här trots allt...hur är den att bära? 14mm tjock, hur funkar det med manschetterna på skjortan? Jag är trött på att klockan fastnar ute med en skrynklad manschett och vill inte heller ha den fastnitad under en manschett med "klockbula"...
Chronographen är 2mm tunnare, men då utan inhouse och därför utan ett vackert baksidesfönster att njuta av.
 
Topp