• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWCs flygarmodeller

Galaxy

Rolex
Tjenare!

För några dagar sedan köpte min farbror en IWC IW377701, dvs en av de senare flygarkronograferna från IWC, som jag gillar väldigt mycket! Trots storleken på 43mm tycker jag att den bars bra på mina 17,5-18cm stora handleder, vilket gjort att jag själv blivit riktigt sugen på i alla fall en flygare från IWC. Jag har dock ingen jättekoll på vilka olika modeller det finns.
Jag har kikat på Mark XVI och XVII, 3777, 3717 och 3706 (som jag tycker är liite tråkig). Den sista har dock en mkt rimlig kronografstorlek tycker jag, på 39mm. Vilka andra alternativ har IWC med lite mindre storlekar? Har för mig att jag har sett de annonserat deras 43/46mm-kronografer tillsammans med en damvariant på 38mm, men jag kan blanda ihop märken här...
005-3.jpg

Mark XVI - grymt minimalistisk, snyggt!

1350808215.jpg

Mark XVII - också skönt enkel, men skulle helst sett att den var liiite mindre än 41mm, och osäker på vad jag tycker om datumfönstret... Någon som har en?

1073480d1367787807_official_iwc_pilot_pictures_t.jpg

3777

picture

3717 - Den snyggaste av de alla tycker jag, dessvärre verkar många andra tycka det också, så det är inte ofta den dyker upp på K&S :(

02.427_1.jpg

3706 - Lite tråkig men bra storlek

Historiskt började Fliegeruren att tillverkas 1936 och hade i uppgift att stå emot antimagnetiska störningar osv. som uppkom i flygplan. Mer finns att läsa här, bland annat (skrivet av Singular):
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110825/klockvarldens-25-klassiker-iwc-flieger

Inspirera gärna mig (och andra!) med fler foton, tankar och frågor om IWCs flygarmodeller!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har också sneglat mer och mer på dessa flygare. Kan tyvärr inte svara på dina frågor men komma med en själv. Gillar som så många andra 3717 men vad skiljer den egentligen, mer än datumvisningen och siffror vid var tionde minut markering, från 3777?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har också sneglat mer och mer på dessa flygare. Kan tyvärr inte svara på dina frågor men komma med en själv. Gillar som så många andra 3717 men vad skiljer den egentligen, mer än datumvisningen och siffror vid var tionde minut markering, från 3777?

Caset, diameter och höjd!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Googlade på 3717 och fick upp läskigt lika fakes, så köper du IWC så var försiktig. :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tjoho!!! Äntligen en tråd i min smak ... :D

IWC har tagit fram många fina modeller under åren, men jag anser att deras flygare är höjdpunkten, i alla fall dom som är max 42mm. Dom större är också mycket snygga, men blir lite klumpiga. Att dom sen kan fås med en av marknadens bästa länkar gör inte saken sämre.

Håller med om att 3717 är den snyggaste kronografen, men min Spitfirevariant, dvs 371705, är inte tokig heller. Fantastisk urtavla i olika nivåer som skiftar utseende beroende på hur ljuset faller på den. Inget fel på min Mark XVI heller :happyhappy::

IWC x 2 2014-11-21.jpg


IWC x 2 2014-11-22.jpg


IWC S Macro.jpg
 

Galaxy

Rolex
Googlade på 3717 och fick upp läskigt lika fakes, så köper du IWC så var försiktig. :)

Väl värt att tänka på, tackar!

Tjoho!!! Äntligen en tråd i min smak ... :D

IWC har tagit fram många fina modeller under åren, men jag anser att deras flygare är höjdpunkten, i alla fall dom som är max 42mm. Dom större är också mycket snygga, men blir lite klumpiga. Att dom sen kan fås med en av marknadens bästa länkar gör inte saken sämre.

Håller med om att 3717 är den snyggaste kronografen, men min Spitfirevariant, dvs 371705, är inte tokig heller. Fantastisk urtavla i olika nivåer som skiftar utseende beroende på hur ljuset faller på den. Inget fel på min Mark XVI heller :happyhappy::

IWC x 2 2014-11-21.jpg


IWC x 2 2014-11-22.jpg


IWC S Macro.jpg

Vafaan... Du kan ju inte ha två själv... Sälj en ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vafaan... Du kan ju inte ha två själv... Sälj en ;)

Just "watch" me ... :cigar:

En bra sammanfattning över Mark-modellens utveckling genom åren:

http://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/

Jag gillar avslutningen:

"In the history of wristwatches, few designs have been more archetypal than the remarkable IWC Mark family. These wristwatches were created for the specific needs of a special breed of professionals, the aviators. They have remained in production from 1936 until today. A large portion of their design character was dictated by purely military requirements, hence mottos like “Form follows Function” & “Less is more” find their true meaning in these watches."

Så sant som det är sagt!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Här är mina pilot IWC
3717 är den perfekta storleken och en klassiker.
image.jpg


3878 är en millimeter större, 43 mm, men uppfattas något större då bezeln är tunnare och tavlan större.
Men ack så vacker med sin ardoise urtavla :)
Och grå bakgrund på datumhjulet, sådan "attention to details" är jag svag för.
image.jpg
 

ErikGBG

Audemars
3717 är verkligen den perfekta flygaren. Hade den bara varit liiiite tunnare.... verkar ha gått upp en del i pris sen den togs ur produktion tyvärr
 

RKT

Omega
Jag måste säga att jag tycker 3706 är toksnygg. Gillar dess elegans och lite rena"look" (och kanske snudd på tråkiga "look" :))
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Googlade på 3717 och fick upp läskigt lika fakes, så köper du IWC så var försiktig. :)
Inte bara helfake i omlopp. Har läst mycket om hopplockklockor.. Alla prylar är genuina IWC men de är ihopskruvade av ngn som inte sitter hos IWC och jobbar... Jäkligt pyssligt att köpa begagnat med andra ord:-/
Blev erbjuden att köpa en 3717 som var av den senare modellen när jag hade en WTB ute här och på TTT. Säljaren var öppen med vad det var och ville ha 12000 om jag minns rätt...
Det bidde ingen affär
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte bara helfake i omlopp. Har läst mycket om hopplockklockor.. Alla prylar är genuina IWC men de är ihopskruvade av ngn som inte sitter hos IWC och jobbar... Jäkligt pyssligt att köpa begagnat med andra ord:-/
Blev erbjuden att köpa en 3717 som var av den senare modellen när jag hade en WTB ute här och på TTT. Säljaren var öppen med vad det var och ville ha 12000 om jag minns rätt...
Det bidde ingen affär
Aldrig WTB, aldrig!
 
Försöker man av estetiska skäl göra datumkomplikationen så att datumet före och efter syns? Missar jag någon funktion med att ha det så? Verkar bara korkat.
 

Ryttaren

Rolex
Försöker man av estetiska skäl göra datumkomplikationen så att datumet före och efter syns? Missar jag någon funktion med att ha det så? Verkar bara korkat.


Ska påminna om tryckinställningen på höjdmätaren, iom flygkopplingen.

Edit: kuriosa...(Höjdmätaren måste kompenseras/kalibreras manuellt för aktuellt lufttryck innan flygning, en del av checklistan före start)

index.jpg
 
Laureus-klockan ovan är magiskt fin. Överlag är ju alla släpp i Laureus-serien rätt svåra att inte gå igång på om man gillar blåtavlat...
 
Försöker man av estetiska skäl göra datumkomplikationen så att datumet före och efter syns? Missar jag någon funktion med att ha det så? Verkar bara korkat.


Jag blir också lite arg på "multidatum". Egentligen ser det ju rätt okej ut på IWC-klockorna (om man jämför med vissa andra tillverkare), men det stör mig lite att man inte kunde hålla sig ifrån detta oavsett om det är en blinkning till flyginstrument eller ej - tycker inte det flyger (för att köra en taskig ordvits).
 

Pictor

Audemars
Här är mina pilot IWC
3717 är den perfekta storleken och en klassiker.
image.jpg


3878 är en millimeter större, 43 mm, men uppfattas något större då bezeln är tunnare och tavlan större.
Men ack så vacker med sin ardoise urtavla :)
Och grå bakgrund på datumhjulet, sådan "attention to details" är jag svag för.
image.jpg
Jag har haft en 3717 som jag tycker har en logisk o mycket fin instrumentdesign. Tyvär blev jag ständigt irriterad på blåskimmret i glaset så den fick gå. Snobbigt kanske men ändå saknad
 
Topp