• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jälmers ur i borås. Bra?

Rivalen

Rolex
Tja Guskleto, ditt sätt att uttrycka dig och beskriva andra människor talar kanske för sig själv och dina medicinska insikter lämnar mycket övrigt att önska.

När du väljer att prata om människor i dessa termer, skall jag göra en kraftansträngning för att inte ha åsikter om dina värderingar din moral. Grova förolämpningar och kränkande omdömen är något helt annat än en felpresentation som korrigerades och inte orsakade kunden någon skada.

Önskar att KS skulle vara ett forum där sådana grova omdömen som du väljer att använda i ditt inlägg inte får förekomma.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tja Guskleto, ditt sätt att uttrycka dig och beskriva andra människor talar kanske för sig själv och dina medicinska insikter lämnar mycket övrigt att önska.

När du väljer att prata om människor i dessa termer, skall jag göra en kraftansträngning för att inte ha åsikter om dina värderingar din moral. Grova förolämpningar och kränkande omdömen är något helt annat än en felpresentation som korrigerades och inte orsakade kunden någon skada.

Önskar att KS skulle vara ett forum där sådana grova omdömen som du väljer att använda i ditt inlägg inte får förekomma.

Jag jämställer inte Jälmer som person med någon sjukdom utan menar att ett sådant agerande är liktydigt med en dödlig sjukdom. För att du inte ska bli allt för arg på mig på grund av ett missförstånd så menar jag helt enkelt att man aldrig ska ha med honom att göra om det nu är så att han sålt en begagnad klocka som ny.
 

Rivalen

Rolex
KenKun, har du pratat med köparen? Har du pratat med Daniel? Eller går du bara på hörsägen? Om jag minns rätt från tråden i fråga , så var det också mest spekulationer om hur det hade gått till?

Säljaren har fri prövneingsrätt och måste inte sälja till den som först hör av sig. Då skulle inte jag vilja vara säljare. I tråden spekulerades om att klockan möjligen var fördelaktigt prissatt. Kanske inte så konstigt om någon då ringer och säger att du får detta priset, men då skall det vara affär direkt. Daniel fick fråga om vad han fått för klockan och han svarade uppriktigt.

Har själv agerat så vid köp några gånger för att komma till avslut snabbt och det har gynnat mig som köpare har jag kunnat konstatera i efterhand de flesta gångerna. Jag är av uppfattningen att ett påstående att Daniel skulle dragit igång en budkarusell är missvisande.

Jag antydde tidigare att jag ser mervärden i att vi diskuterar Daniel som yrkesman, men skulle önska att samtalet förs i en ton som är i linje med vad jag tror är KS-anda.
 

Rivalen

Rolex
Men Guskleto, det blir inte många handlare kvar för oss köpare att vända oss till då. Felpresenterade klockor har många väl ansedda handlare åstadkommit. Åtminstone låter det så i debatten, som alltid får tas med en nypa salt, då man inte var en fluga på vägen som hörde allt som sades.

"KS-revision" av alla sorters klockhandlare är av godo, jag vidhåller det. Men skall den bli trovärdig, så måste tonen vara anständig, anser jag. Oavsett vem det handlar om.

Enligt min uppfattning drabbades jag av avtalsbrott från en av världens mest respekterade handlare och missade min drömklocka på det sättet. I min bok gjorde han helt fel, troligen för penningens skull, möjligen annat skäl. Är han för alltid en omoralisk och oförbätterlig buse för all framtid då? Inte i min bok. Jag kan pröva att göra affär med honom igen. Det som hände mig kan inte vara vanligt i hans verksamhet för då skulle det komma upp "till revision" på de stor forumen. Jag vet inte alla detaljer. Skulle vi sitta ner över en pilsner och diskutera det i botten, så skulle jag få veta fler detaljer, det vet jag inte nu och därför är jag försiktig med att tvärsåga.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Men Guskleto, det blir inte många handlare kvar för oss köpare att vända oss till då. Felpresenterade klockor har många väl ansedda handlare åstadkommit. Åtminstone låter det så i debatten, som alltid får tas med en nypa salt, då man inte var en fluga på vägen som hörde allt som sades.

"KS-revision" av alla sorters klockhandlare är av godo, jag vidhåller det. Men skall den bli trovärdig, så måste tonen vara anständig, anser jag. Oavsett vem det handlar om.

Enligt min uppfattning drabbades jag av avtalsbrott från en av världens mest respekterade handlare och missade min drömklocka på det sättet. I min bok gjorde han helt fel, troligen för penningens skull, möjligen annat skäl. Är han för alltid en omoralisk och oförbätterlig buse för all framtid då? Inte i min bok. Jag kan pröva att göra affär med honom igen. Det som hände mig kan inte vara vanligt i hans verksamhet för då skulle det komma upp "till revision" på de stor forumen. Jag vet inte alla detaljer. Skulle vi sitta ner över en pilsner och diskutera det i botten, så skulle jag få veta fler detaljer, det vet jag inte nu och därför är jag försiktig med att tvärsåga.

Fel kan väl alla göra men vad det gäller Chrisses klockan så osar det katt enligt min mening. Det är iaf min uppfattning.
 
Men Guskleto, det blir inte många handlare kvar för oss köpare att vända oss till då. Felpresenterade klockor har många väl ansedda handlare åstadkommit. Åtminstone låter det så i debatten, som alltid får tas med en nypa salt, då man inte var en fluga på vägen som hörde allt som sades.

"KS-revision" av alla sorters klockhandlare är av godo, jag vidhåller det. Men skall den bli trovärdig, så måste tonen vara anständig, anser jag. Oavsett vem det handlar om.

Enligt min uppfattning drabbades jag av avtalsbrott från en av världens mest respekterade handlare och missade min drömklocka på det sättet. I min bok gjorde han helt fel, troligen för penningens skull, möjligen annat skäl. Är han för alltid en omoralisk och oförbätterlig buse för all framtid då? Inte i min bok. Jag kan pröva att göra affär med honom igen. Det som hände mig kan inte vara vanligt i hans verksamhet för då skulle det komma upp "till revision" på de stor forumen. Jag vet inte alla detaljer. Skulle vi sitta ner över en pilsner och diskutera det i botten, så skulle jag få veta fler detaljer, det vet jag inte nu och därför är jag försiktig med att tvärsåga.
Felbeskrivning går att förlåta om säljaren inte var tillräckligt kunnig t.ex. men att ta fel på ny och använd är ju endast för att blåsa/tjäna en extra slant.
 

Rivalen

Rolex
Jag har längre upp tråden sagt att felbeskrivningen av Chrisses(?) är icke godkänt. Det säger jag här och det har jag sagt till Daniel.

Daniel säljer kanske 2-300 begagnade märkesklockor per år. Han driver två butiker i Borås, en relativt liten stad. Att tro att man, av de fel han gjort, kan dra slutsatsen att han inte månar om sina kunder? Han skulle inte överleva och kunna expandera som han gjort om han inte var mån om sina kunder.

Istället för att sitta på nätet med motorsågen på tomgång och vara beredd att tvärsåga utan att veta tillräckligt om fakta (undantag Chrisses klocka) är möjligen ett nöje för en del, men tveksamt seriöst, enligt min uppfattning.

Om du har ärende förbi Borås så åk in och hälsa på istället. Titta in i en fin butik, hälsa på Daniel, Sofia och Åsa. Ambitiösa yrkesmän som tar illa vid sig av illasinnade kommentarer om privatliv och att bli jämförda med allt mellan himmel och jord, som man normalt avhåller sig från att vräka ur sig vid ett möte ansikte mot ansikte. Ta en kopp kaffe och ta en sansad diskussion, gärna kritisk, men i trevlig ton, där IRL eller här på nätet.
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
..... Gör samma kontroller vid affär med Daniel som du gör med andra handlare. Skulle något vara fel så kommer han att rätta till det.
Så du menar att jag som köpare ska kontrollera att verket är servat ifall han påstår det? Att jag som köpare ska kontrollera att en klocka som säljs som ny verkligen är det?
Nej, i min värld ska man inte behöva öppna en klocka som man köper av en seriös handlare, inte heller verifiera historik.
 

Rivalen

Rolex
Chrisses klocka har jag kommenterat så många gånger, så jag tror inte jag kan bli tydligare.

Oavsett vilken handlare jag köper begagnat av så är jag oerhört noggrann att intervjua om vad man avser med "servad" eller andra liknande uttryck - typ "full service" eller "fullt genomgången av vår urmkare".. Det betyder olika för olika människor och måste benas ut in i hyfsad detalj för att man skall försöka förstå vad den ene menar jämfört den andres förväntningar.

Så, ja jag rekommenderar dig att gå till en AD och få klockan besiktigad och sedan göra en avvägning mellan vad som sagts av säljaren, dina förväntningar ch ADns kommentarer, med hänsyn tagen till att ADn nu får bedöma en annan urmakares arbete utan att denne är med och att ADn lever delvis av att serva klockor och du som köpt en begagnad klocka kanske inte kan vänta dig at den skall vara i nyskick om det inte tydligt sagts så.

Om Daniel har sagt till mig att han gjort en full service och bytt allt som skulle bytas och den inte behöver en service på de närmaste 5-7 åren under normala omständighter. Skulle jag kolla med AD då? Nej!

Jag har skrivit en hemsida, klockinfo.se, om att köpa begagnade klockor. Den är skriven av en nybörjare för hjälpa nybörjare undvika de grundläggande misstagen..
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
KenKun, har du pratat med köparen? Har du pratat med Daniel? Eller går du bara på hörsägen? Om jag minns rätt från tråden i fråga , så var det också mest spekulationer om hur det hade gått till?

Säljaren har fri prövneingsrätt och måste inte sälja till den som först hör av sig. Då skulle inte jag vilja vara säljare. I tråden spekulerades om att klockan möjligen var fördelaktigt prissatt. Kanske inte så konstigt om någon då ringer och säger att du får detta priset, men då skall det vara affär direkt. Daniel fick fråga om vad han fått för klockan och han svarade uppriktigt.

Har själv agerat så vid köp några gånger för att komma till avslut snabbt och det har gynnat mig som köpare har jag kunnat konstatera i efterhand de flesta gångerna. Jag är av uppfattningen att ett påstående att Daniel skulle dragit igång en budkarusell är missvisande.

Jag antydde tidigare att jag ser mervärden i att vi diskuterar Daniel som yrkesman, men skulle önska att samtalet förs i en ton som är i linje med vad jag tror är KS-anda.
Sluta yra nu för fan, det finns massvis av trådar om hur Jälmers ur misskött sina affärer.
 

Rivalen

Rolex
Ser du något som du tycker är felaktigt på klockinfo.se så PMa gärna mig. Jag skulle uppskatta saklig feedback. Med 10 klockköp är jag i min bok nybörjare, men dock mer erfaren än en förstagångsköpare.
 

Ola G

Cartier
Det går så fantastiskt snabbt att svärta ner sitt rykte i dessa tider med internetforum etc och sedan tar det minst sagt otroligt lång tid att blir av med det dåliga ryktet.
Många säger i tråden att Jälmers säljer så många begagnade klockor om året att han måste vara schysst, men om jag köper 10 begagnade ur på ett år, hur många av dessa kommer då att bevisligen sluta fungera - min erfarenhet säger väldigt få. Jag är rädd att det vi sett bara är toppen av isberget iom att merparten av köparna inte är så petiga att de låter öppna och dubbelkolla klockan de köpt eller ens märker att den går dåligt
Med vänlig hälsning
Ola G
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det intressanta är väl inte om någon köpt en klocka som gått bra eller om någon gjort en trevlig affär - det intressanta är de fall där det havererat och orsakerna därtill. Vem som helst kan köpa in en beg fullt fungerande klocka och sedan sälja den. Lite tur och bra bemötande räcker gott. Vad som skiljer agnarna från vetet är hur problem som uppstår efter köp hanteras, hur klockornas funktionalitet verifieras av säljaren, hur klockorna beskrivs/marknadsförs (ex ny/beg, bra/halvbra...)... Således är de fall där det gått galet till mer intressanta givet att de visar på att det i grund och botten inte är en bra skött business. Detta är generiskt och inte enbart applicerbart på Jälmers.
 

vonhall

Rolex
Köpte en Explorer 16570 av Daniel för ett par år sedan utan några överraskningar. Handlar gärna mer i från honom i framtiden!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Vad är det du försöker säga?
Att vem som helst kan lyckas sälja varor utan problem. Det är hur stök hanteras som skiljer de bra från de dåliga. Nu säger jag inte att jälmers är bra men det borde vara fokus på de fall där det inte gått rätt till. Tror säkert du var nöjd.
 

Chattras

Cartier
Att vem som helst kan lyckas sälja varor utan problem. Det är hur stök hanteras som skiljer de bra från de dåliga. Nu säger jag inte att jälmers är bra men det borde vara fokus på de fall där det inte gått rätt till. Tror säkert du var nöjd.
Hade det inte skapats ganska onyanserade bilder av företag om det enda som var ok att berätta om är de dåliga upplevelserna? Jag kanske är ensam om att även vilja få höra om de fall där folk fått bra bemötande och är nöjda.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att något går fel vid någon enstaka gång är inte så konstigt, det kan hända alla och då får det såklart lösas på ett smidigt sätt. En dödssynd är ju däremot att ljuga om produkten och annonsera något som nytt när det är begagnat. Man kan absolut skriva "som ny" eller liknande, men man skriver inte att en använd klocka är "Helt ny aldrig använd". Likaså att påstå att en klocka är servad när den inte är det. Då spelar det ingen roll att 95% av alla affärer är reko, det är inte ett seriöst sätt att bedriva verksamhet på.
 

ottwon

Omega
Köpt en Rolex o sålt en Rolex till/av Jålmers. Funkat 100% båda gångerna. Det är iaf min egen erfarenhet och skulle köpa eller sälja till Jälmers igen.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hade det inte skapats ganska onyanserade bilder av företag om det enda som var ok att berätta om är de dåliga upplevelserna? Jag kanske är ensam om att även vilja få höra om de fall där folk fått bra bemötande och är nöjda.
Håller med om att båda perspektiven är intressanta. I detta fall när det sålts begagnat som nytt så räcker det tyvärr inte med nöjda kunder för att väga upp enöigt mig.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Nå, vad har vi kommit fram till? Jälmers ur, bra lr dålig? Tänker mer på om han e legit, får det man köper och som står på annonsen? Lr får man en påse bilar istället för Rolexen man beställt?
 
Nå, vad har vi kommit fram till? Jälmers ur, bra lr dålig? Tänker mer på om han e legit, får det man köper och som står på annonsen? Lr får man en påse bilar istället för Rolexen man beställt?
Jag har uppfattat det som så att du ej lär få någon tom låda av honom, det vet han är självmord. Ljuga i beskrivningar om skick och utförd service för att tjäna en extra slant här och där har han ej visat sig ha något emot dock. Majoriteten av de drabbade lär gå ovetandes och de få som kommer på honom påverkar ej årsinkomsten något nämnvärt så han kör väl på som vanligt. Hans rykte här på forumet är såklart uselt men det skiter han tydligen i då han aldrig bemödat sig kommentera något fall trots att han taggats och visat aktivitet. Business as usual i Borås.
 
Senast ändrad:

Hallolo

Omega
IMG_4312.PNG
IMG_4311.PNG
Tänkte liva upp denna tråden lite med ett aktuellt fall.
En vän till mig köpte förra året en Omega speedmaster PRO moonwatch, fullset med vad allt det innebär. Kan tilläggas att den var från 2014, dvs den lilla röda lådan.
Allt var fröjd fram till för 2 veckor sedan då min vän hade tröttnat på att klockan inte fick den hanledstid den förtjänar. Han beslutade sig för att låta Jälmers Ur sälja den åt honom, prisidén var då att han skulle få 27k för den vid en försäljning.
Den hamnar på blocket med en prislapp på 32.990kr och nån dag senare var den såld.
Allt frid och fröjd borde vara följden av detta, men det visar sig att köparen tar klockan till en annan återförsäljare och upptäcker där att klocka och cert inte har samma nummer(!!!).

Jälmers har alltså sålt samma klocka två(!) gånger med ett felaktigt cert. Och detta i en butiken som bara för några år sedan var AD för just Omega.

Därefter vill köparen inte ha klockan längre, Jälmers erbjuder min vän 27k för att köpa tillbaka klockan. Min vän i sin tur står på sig och kräver tillbaka hela den ursprungliga köpesumman på 35k, vilket också blir accepterat i slutändan.
Så slutet gott, allting gott för min vän.

Men hur kan man som urmakare göra ett sådant misstag?
 
Topp