• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jävlar - rost i klockan!

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Såg nyss att det blivit korrosion på insidan på min DJ :nailbiting::bawling::arghh:


Ställe 1: längst ut mot glaset vid kl 1-2 (uppe i överkant)

49842E2A-7FFC-4099-82CD-98B3BE1FD854-9376-0000048665F2E0B3_zpscaf18e32.jpg



Ställe 2: vid kl 5 på glasets överkant
43BFFA65-48A8-4393-A909-24A206911209-9376-000004865FDDBDC5_zps33d45c06.jpg

Svårt att visa på bilderna, men det är korrosion på insidan av glasets överkant. Inneringen verkar ok - så jag undrar om det kommer från urverket och "insidan" så att säga

Blir akutinsats till urmakaren! Nån kunnig som vet vad vi tittar på?????
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enligt mig inget att oroa sig över. Vanligt på vintagerollar och det är inte i närheten av urverket.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Enligt mig inget att oroa sig över. Vanligt på vintagerollar och det är inte i närheten av urverket.
Hoppas det - blev ju ingen roligt start på helgen!

Jag har köpt en slät glasring som jag provade att lägga på för att kolla hur det såg ut, då såg jag eländet...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Yes - han ska få lite TLC :rolleyes:

Vet nån här om Rob E kan tänka sig att montera på en slät ring på denna 1603? Ringen har jag köpt från VRF - men vet ej om de går med på att göra bytet samtidigt som de servar. Om inte så kan Dr W ordna det i stället
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Som sagt; Om du satt dit den själv nyligen, så är ju klockan inte tät. Det är ju värre än fläckarna så att säga.
Har inte monterat nått på den utöver länken, så rosten är jag oskyldig till. Men den behöver nog en service överlag i vilket fall

Däremot vill jag att en urmakare ska montera en slät glasring som jag köpt samtidigt som den ska servas
 

paradis

Audemars
Har inte monterat nått på den utöver länken, så rosten är jag oskyldig till. Men den behöver nog en service överlag i vilket fall

Däremot vill jag att en urmakare ska montera en slät glasring som jag köpt samtidigt som den ska servas
I service,ingår allt,den blir vatten tät ock allt.Kör på det ock Lycka till...
 

DrDre

Patek
Du kan nog trösta dig med att den kommer att bli superfin med en slät ring. Singular hade något liknande (med glas utan bubbla om jag inte minns fel) och även Andreas Weinås har en plast DJ med slät ring och Oyster. Det blir väldigt snyggt.

DrWatch eller Rob Engström är väl hugget som stucket. Personligen skulle jag i detta fallet valt Watch Bernt. Det är ett gammalt hederligt (och ganska enkelt) urverk så de flesta hyggligt utbildade urmakare borde kunnna fixa det och hos Bernt betalar man inte för polering om man inte vill ha det. Om jag vore som du skulle jag lämna in den så fort det går. Förmodligen är det ingen fara med rosten (man ser det ganska ofta på gamla klockor) men om det är så att fukten kommer från insidan så kan ju även verket drabbats och då är det ju lite bråttom. Lycka till.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Mm, tänkte nog lämna in den till Dr W, tror inte Rob går med på att montera den släta ringen som jag köpte från VRF

Blir ingen polering, tycker inte det behövs på boetten. Länken fick en lätt putsning i svärfars verkstad i påskas
 

_jonte

Patek
Mm, tänkte nog lämna in den till Dr W, tror inte Rob går med på att montera den släta ringen som jag köpte från VRF

Blir ingen polering, tycker inte det behövs på boetten. Länken fick en lätt putsning i svärfars verkstad i påskas
Nu kan jag inte mycket på ämnet, men varför skulle inte Rob's vilja byta ring? Den är väl äkta eller?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nu kan jag inte mycket på ämnet, men varför skulle inte Rob's vilja byta ring? Den är väl äkta eller?
Den ska vara äkta enligt en känd säljare på VRF. Dock vet jag inte om de monterar andra delar än de som kommer från sin egen verkstad.

Men ska ner och kolla med dem på måndag - de brukar vara serviceinriktade så det löser sig säkert
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan nog trösta dig med att den kommer att bli superfin med en slät ring. Singular hade något liknande (med glas utan bubbla om jag inte minns fel) och även Andreas Weinås har en plast DJ med slät ring och Oyster. Det blir väldigt snyggt.

DrWatch eller Rob Engström är väl hugget som stucket. Personligen skulle jag i detta fallet valt Watch Bernt. Det är ett gammalt hederligt (och ganska enkelt) urverk så de flesta hyggligt utbildade urmakare borde kunnna fixa det och hos Bernt betalar man inte för polering om man inte vill ha det. Om jag vore som du skulle jag lämna in den så fort det går. Förmodligen är det ingen fara med rosten (man ser det ganska ofta på gamla klockor) men om det är så att fukten kommer från insidan så kan ju även verket drabbats och då är det ju lite bråttom. Lycka till.


Såhär kan det bli med slät ring och oyster länk... :)



Mvh
Micke E
 
Topp