• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jürgens, allvarligt?

DrDre

Patek
Jag tror den där annonsen har funnits där i all evighet och härstammar från tiden då man "renoverade" en vintage sport rolex genom att skrapa bort gulnad lysmassa och ersätta den med luminova.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Såg detta

null_zps9f9e0afc.jpg


Opel, låter läskigt.
 

Johan M

Cartier
Helt ok att göra en redial tycker jag, om man inte skall sälja den. Jag tycker det är bättre att man restaurerar en klocka än att man kasserar den. Jag skulle därmeot inte köpa en dyr klocka som blivit ommålad eller fått tavlan restaurerad men det är en annan sak :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Made in Germany by Günthers. Låter lite som Hederlige Harrys bilar ;)

Skämt åsido, trodde inte man marknadsförde såna här tjänster så "öppet".


Skickat från min Commodore 64
 

DrDre

Patek
Skämt åsido, trodde inte man marknadsförde såna här tjänster så "öppet".


Skickat från min Commodore 64

Tror inte att man behöver se det så som något dåligt eller förbjudet. De kan renovera en urtavla, precis som man kan lacka om sin bil. Farfars klocka tex kan också renovera urtavlor och den mest kände av dem är väl Jack på IWW. Kolla tex här:

http://internationalwatchworks.com/services/vintage-restoration/

Sedan finns det säkert också en arme av skickliga hantverkare som kan trixa med färgen på tritium etc på vintage klockor (Rolex) på samma sätt som det finns skickligt folk som kan förfalska tavlor. Vad som pågår där vet man väl inte riktigt, och ska jag vara ärligt är jag inte helt säker på att alla heller vill veta det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror inte att man behöver se det så som något dåligt eller förbjudet. De kan renovera en urtavla, precis som man kan lacka om sin bil. Farfars klocka tex kan också renovera urtavlor och den mest kände av dem är väl Jack på IWW. Kolla tex här:

http://internationalwatchworks.com/services/vintage-restoration/

Sedan finns det säkert också en arme av skickliga hantverkare som kan trixa med färgen på tritium etc på vintage klockor (Rolex) på samma sätt som det finns skickligt folk som kan förfalska tavlor. Vad som pågår där vet man väl inte riktigt, och ska jag vara ärligt är jag inte helt säker på att alla heller vill veta det.

Precis, inget fel att renovera om man kör med öppna papper.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vissa märken erbjuder svetsning och lapping av boetter vid service, så gränsen är ju fin på vad som är ok och inte.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Vissa märken erbjuder svetsning och lapping av boetter vid service, så gränsen är ju fin på vad som är ok och inte.
Ang. svetsning tror jag att det är allmänt missuppfattat. Man kan inte bygga en boett fetare. Dvs är sida av bandhornen ned polerade kan man inte bygga på dessa. Det man kan göra är att fylla i och bygga på kanter. Så den upplevs fetare.
Detta svar fick jag av en som jobbar med detta i UK.
 
Topp