• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ja då va det på't igen...

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
image.jpg
Är länken verkligen jämbred runt om?!
Ouch... det gillar inte jag alls. Min gamla 3536 ter sig ännu mer överlägsen i designen nu.
image.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Har alltid gillat Iwc , har dock aldrig ägt någon.
Tycker att dom mer dressade varianterna är finast...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vet inte vad man ska tycka om nya modellerna, påminner lite om de äldre modellerna.. Får gå klämma alt köpa aquatimern 2000..
 

Vesper

Rolex
Hur bär 42mm varianten, stor, liten? Den ser stor ut på bilderna.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Portofino

Panerai
Då så, värsta baksmällan har lagt sig så jag tänkte bara kort ge en reflektion över uren. Som i de flesta fall så gör bilderna inte uren rättvisa, särskilt inte med en suddig mobilkamera. Finishen är riktigt bra! Under kvällen fick jag chansen att pilla på alla modeller och den som tveklöst landade som favorit är den "vanliga" automaten, silvertavla på gummi. 42 mm gör att den inte är så jävla stor som sin föregångare och inte heller våldsamt tjock.
IW329003_1_4ebdcea9d1805586f8212d9aa2b327e7.jpg

En annan trevlig detalj som IWC tagit tillbaka är deras Internal bezel, som nu roterar när man vrider på ringen istället för tidigare när man skulle vrida en krona. Detta är inte helt enkelt att genomföra tekniskt och fortfarande säkerhetsställa tätheten.

Sedan tog tyvärr kärleken slut för min del.. Jag tyckte att chronon var alldeles för tjock (17 mm) och klumpig med sina 44 mm. Inte heller den nya jämntjocka länken var i min smak. Galapogosmodellen klädd i svart gummi kändes lite mindre på handleden och var faktiskt helt ok. Den visades även upp i en special edition med blå index som inte riktigt föll mig i smaken.

En trevlig stund under kvällen var när gamla attackdykaren och numera isdykaren Johan Annerfelt berättade lite om sin dykning. Med alla varma vatten som finns i världen kan man undra vad som får en man att sysselsätta sig med att dyka i 2-4 gradigt vatten..

IWC Aquatimer DEEP 2 UNDER the ICE 01.jpg


På sina dyk har han haft en IWC aquatimer deep 2 på armen. Stor. Jäkligt stor men vilken jävla klocka! Mekanisk djupmätare som med hjälp av vattnets yttre tryck mot ett membran kan bedömma djup ner till 50 meter. Helt mekaniskt, jävligt coolt!
deep.JPG

IWC Aquatimer DEEP TWO 01.jpg


Han berättade även att han tidigare körde en Rolex sub under sina dyk men slutade därför att rolexen enligt honom ofta stannade efter en tid i 2 gradigt vatten (?) men att hans deep 2 har tickat på under flera dyk. Sant eller ej?

All in all så var det en mycket trevlig kväll med god mat, goda viner och en massa trevliga klockor!
 

Bilagor

  • johan annerfelt.jpg
    johan annerfelt.jpg
    126 KB · Visningar: 108
Då så, värsta baksmällan har lagt sig så jag tänkte bara kort ge en reflektion över uren. Som i de flesta fall så gör bilderna inte uren rättvisa, särskilt inte med en suddig mobilkamera. Finishen är riktigt bra! Under kvällen fick jag chansen att pilla på alla modeller och den som tveklöst landade som favorit är den "vanliga" automaten, silvertavla på gummi. 42 mm gör att den inte är så jävla stor som sin föregångare och inte heller våldsamt tjock.
IW329003_1_4ebdcea9d1805586f8212d9aa2b327e7.jpg

En annan trevlig detalj som IWC tagit tillbaka är deras Internal bezel, som nu roterar när man vrider på ringen istället för tidigare när man skulle vrida en krona. Detta är inte helt enkelt att genomföra tekniskt och fortfarande säkerhetsställa tätheten.

Snygg faktiskt, vad ligger den på i pris?
 

plattfot

Rolex
Han berättade även att han tidigare körde en Rolex sub under sina dyk men slutade därför att rolexen enligt honom ofta stannade efter en tid i 2 gradigt vatten (?) men att hans deep 2 har tickat på under flera dyk. Sant eller ej?


En trolig anledning är att han också är fotograf, plåtat en del åt IWC och är med på event som du var på igår :). Skulle förvåna mig om hans klocka är köpt i affär över disk.
http://annerfelt.com/?page_id=59
 

plattfot

Rolex
Nej nej. Han har fått den, det sa han. Han fick till och med den absolut första som rullade av bandet hos IWC. Men att hans Sub stannade i kallt vatten..?


Kanske. Har troligen med oljorna i verket att göra. Att de blir för tröga vid låga temperaturer. Vet att vissa tillverkarare/modeller har oljor som klarar kallt klimat (Explorer 1 ?)
 

Portofino

Panerai
Kanske. Har troligen med oljorna i verket att göra. Att de blir för tröga vid låga temperaturer. Vet att vissa tillverkarare/modeller har oljor som klarar kallt klimat (Explorer 1 ?)
Så är det absolut, men en Sub? Den är ju purpose built för dykning. Visserligen dyker ju mannen i extremt kallt vatten...
 

plattfot

Rolex
Så är det absolut, men en Sub? Den är ju purpose built för dykning. Visserligen dyker ju mannen i extremt kallt vatten...


Sub eller inte. Tror tillverkare ofta gör valet att välja en olja som håller sig stabil länge snarare än att leverera vid temperaturer - under eller omkring 0-an. En tunnare olja som det isf skulle vara frågan om innebär tätare serviceintervall. Så har det traditionellt varit iallafall.
IWC kanske har tagit fram en ny olja som håller sig smidig vid lägre temperaturer men som ändå inte kräver tätare underhåll?
 

David

Bödeln
Han berättade även att han tidigare körde en Rolex sub under sina dyk men slutade därför att rolexen enligt honom ofta stannade efter en tid i 2 gradigt vatten (?) men att hans deep 2 har tickat på under flera dyk. Sant eller ej?

Osant.

Kontroll att klockan går rätt.

130213-Ice-1_zps64bf005a.jpg


Hoppas den klarar att samsas med laxen och broccolin.

130213-Ice-2_zps9a86ec4b.jpg


Ett halvt dygn senare ...

130213-Ice-3_zps735b0a5f.jpg


Ser solitt ut.

130213-Ice-4_zps9b3b21b3.jpg


Hade hoppats det skulle gå att se visarna, tyvärr för mycket begärt.

130213-Ice-5_zpsdde44400.jpg


Men nu börjar de titta fram.

130213-Ice-6_zps83516d2b.jpg


Har tappat ungefär 10 sekunder.

130213-Ice-7_zps0a99e717.jpg


Ytterligare ett halvt dygn senare tickar den vidare, ungefär 10 sekunder efter.

130213-Ice-8_zps7da033f8.jpg


Klarar din mekaniska klocka kyla? Ser onekligen så ut, men den kommer inte att hålla tiden lika bra.

Slutsats: isdykaren får betalt av sin sponsor för att snacka skit.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Osant.

Kontroll att klockan går rätt.



Hoppas den klarar att samsas med laxen och broccolin.



Ett halvt dygn senare ...



Ser solitt ut.



Hade hoppats det skulle gå att se visarna, tyvärr för mycket begärt.

img]http://i1129.photobucket.com/albums/m512/ArcticMoose/Random/130213-Ice-5_zpsdde44400.jpg[/img]

Men nu börjar de titta fram.



Har tappat ungefär 10 sekunder.



Ytterligare ett halvt dygn senare tickar den vidare, ungefär 10 sekunder efter.



Klarar din mekaniska klocka kyla? Ser onekligen så ut, men den kommer inte att hålla tiden lika bra.

Slutsats: isdykaren får betalt av sin sponsor för att snacka skit.
Like a fakking boss!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade inte förstått att det var så många olika modeller. 42mm-versionen känns ju mest lockande. Ruggigt snygg på bilder i alla fall.

Mycket underligt att versionen med djupmätare bara klarar 100m. :wideyed:

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Han berättade även att han tidigare körde en Rolex sub under sina dyk men slutade därför att rolexen enligt honom ofta stannade efter en tid i 2 gradigt vatten (?) men att hans deep 2 har tickat på under flera dyk. Sant eller ej?

Fatta vad kall en klocka på länk lär bli efter ett tag i den temperaturen. Fy fan vad oskönt. Hård kille!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Osant.

Klarar din mekaniska klocka kyla? Ser onekligen så ut, men den kommer inte att hålla tiden lika bra.

Slutsats: isdykaren får betalt av sin sponsor för att snacka skit.

Booom! Sjukt bra post!

...och förutom skit: inte för att jag dyker men jag tror knappast någon använder ett mekaniskt ur som verklig dykur, förutom möjligtvis som tredjesortens redundanta system, nu för tiden. Slutsats: reklamgimmick.
 

Portofino

Panerai
Booom! Sjukt bra post!

...och förutom skit: inte för att jag dyker men jag tror knappast någon använder ett mekaniskt ur som verklig dykur, förutom möjligtvis som tredjesortens redundanta system, nu för tiden. Slutsats: reklamgimmick.
Självklart får mannen pröjs för att säga att IWC is the shit. Nog ingen som tror annat. Ska dock tilläggas att han sa inget negativt om rolex under själva eventet utan senare på Riche.. Efter 3 G&T..
 
Topp