• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre 40-tal

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
denna trillade in igår... och, jo, jag är också lite trött på den preppy-looken med nato... men om det ska göras så är det f-n så här det ska se ut... och hur många 16mm straps har man liggande hemma... får skaffa ett "periodkorrekt" pigskin asap...

nåja, en härlig bekantskap, clean fin tavla, manuellt förgyllt verk av yppersta kvalitet med geneva stripes (vet ej exakt ref, men nån variant/föregångare av 478...) underbara minimalistiska visare! :D

kromad boett i mässing... här kommer problemet... jag var ju grymt avundsjuk på alla coola bronsdivers som dök upp häromåret, men 42x18mm är bara föör mycket, så nån sån kunde jag inte skaffa...

...då planterar en forumprofil ...vi kan låta honom vara anonym... eller låt oss kalla honom "Kung Midas"... en galen idé, han menar att man borde avlägsna kromet helt och låta boetten åldras, en skönt patinerad mässing är ju inte fel???

boetten är ju ändå rätt risig så att det är ju inte att förstöra nåt särskilt värdefullt (... o klockan kostade mig mindre än 4 veckors luncher här i city...)... vad tror forumet om en sån idé? ;)


76702197-10D6-4034-932F-1AA40CA9C9B3-5269-0000047E895311A6.jpg




516L1qAX5sL__SL500_SS500_.jpg



2311gothicsundial.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag vågar till och med tro att det är är just ett P478, haft en likadan klocka en gång i tiden (kanske är den på bilden?)...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Såå snygg tavla och vilka visare, jojo! Hur mycket jag än tänder på din idé så kan jag inte komma ifrån känslan av att detta är fel objekt. En charmigt bedagad JLC från 40-talet skulle jag inte våga röra på det sättet, men kan du förlika dig med att du river klockans själ i bitar så go ahead! :) Jag kommer längta till du presenterar resultatet....
 

Singular

Rolex
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Singular skrev:
Jag vågar till och med tro att det är är just ett P478, haft en likadan klocka en gång i tiden (kanske är den på bilden?)...

denna kommer närmast från USA men vem vet hur den kom dit... :)

risig bild på verket:
http://i271.photobucket.com/albums/jj132/niklas3025/T2eC16hysE9sy0kzGKBQ3LFzcuYQ60_57.jpg[/im][/quote]

Nja, nog inte min. Värt att tänka på är att mässingen är mycket mjuk i vissa aspekter, vilket gör att exempelvis bandstiftshålen tenderar att gå åt helvete med tiden (det hände på mitt ex).
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Singular skrev:
NiklasArvid skrev:
Singular skrev:
Jag vågar till och med tro att det är är just ett P478, haft en likadan klocka en gång i tiden (kanske är den på bilden?)...

denna kommer närmast från USA men vem vet hur den kom dit... :)

risig bild på verket:
http://i271.photobucket.com/albums/jj132/niklas3025/T2eC16hysE9sy0kzGKBQ3LFzcuYQ60_57.jpg[/im][/quote]

Nja, nog inte min. Värt att tänka på är att mässingen är mycket mjuk i vissa aspekter, vilket gör att exempelvis bandstiftshålen tenderar att gå åt helvete med tiden (det hände på mitt ex).[/quote]


ja, de är redan på god väg, nån klant har slipat på undersidan också så det är bara nån dryg mm gods kvar, kan bli en dealbreaker...

...jag hade ju ett par RAF-Omegor i skräpmetall som jag flippade av just den anledningen... svårt att förlika sig med sådan förgänglighet... :( ...liknande dessa ur finns väl i stål också (efterkrigs?) men då är det ju lite dyrare... o jag är just nu en sån "bottom feeder" köper bara det allra sämsta billigaste tydligen... :lol:
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Cool! Liknar lite min. Kan hålla med om att det är lite fel objekt för experiment, men vafan, kör!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358850721.728816.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358850721.728816.jpg
    199 KB · Visningar: 574

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
din är ju helt underbar!

jag älskar de "super-oversize-subsekund" som man tog till när sekundrar började vara viktiga på 40-talet och centrumsekunden ännu inte riktigt funnit sin form... mycket koolt o tidstypiskt!

vad är det för strap?
 

jabla

Sarlacc
Värt att tänka på är att mässingen är mycket mjuk i vissa aspekter, vilket gör att exempelvis bandstiftshålen tenderar att gå åt helvete med tiden (det hände på mitt ex).

ja, de är redan på god väg, nån klant har slipat på undersidan också så det är bara nån dryg mm gods kvar, kan bli en dealbreaker...

Det är väl bara att slaglöda dit ett par fasta bandstift :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där var den ja, skön! Och jag säger kör på då boetten redan är skräp. Det fina med uret kommer du ju inte röra. Ser fram emot patineringen med gamla ägg mm.... Längtar!
 

_jonte

Patek
Kul idé med att ta fram mässingen, tycker du ska testa! Visserligen lite av ett helgerån på en sån fin gammal pjäs. Men är alternativet att den inte används eller till och med kromas om så föredrar jag ren mässing. Men det kräver nog, som Kung Midas sa, en rejäl portion patinering efteråt.
 

Skuggan

Omega
Re: Sv: Jaeger LeCoultre 40-tal

Hej, varför inte fixa en ny boett? Erkänner att det inte är helt "puristiskt", men det borde finnas om än inte av märket jlc så i rätt storlek.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
 

Skuggan

Omega
Re: Sv: Jaeger LeCoultre 40-tal

Skuggan skrev:
Hej, varför inte fixa en ny boett? Erkänner att det inte är helt "puristiskt", men det borde finnas om än inte av märket jlc så i rätt storlek.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Vill bara förtydliga att jag inte ville dissa klockan på något sätt. Tycker bara att på denna klocka så är inte boetten den vinnande faktorn, utan snarare en snygg urtavla, och ett fint urverk. Varför inte hotta upp den med stålboett?
:?: :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: Jaeger LeCoultre 40-tal

Skuggan skrev:
Skuggan skrev:
Hej, varför inte fixa en ny boett? Erkänner att det inte är helt "puristiskt", men det borde finnas om än inte av märket jlc så i rätt storlek.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Vill bara förtydliga att jag inte ville dissa klockan på något sätt. Tycker bara att på denna klocka så är inte boetten den vinnande faktorn, utan snarare en snygg urtavla, och ett fint urverk. Varför inte hotta upp den med stålboett?
:?: :)

Tror redan NA har funderat i de banorna..
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Absolut, kanske får vänta in en donatorklocka i stål o låta göra en transplantation av tavla och verk? Fast då är det ju ändå ett "hembygge" i nån mening... :)
 
Topp