Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jaeger LeCoultre 40-tal

Diskussion i 'Vintage' startad av NiklasArvid, 22 januari 2013.

1. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

denna trillade in igår... och, jo, jag är också lite trött på den preppy-looken med nato... men om det ska göras så är det f-n så här det ska se ut... och hur många 16mm straps har man liggande hemma... får skaffa ett "periodkorrekt" pigskin asap...

nåja, en härlig bekantskap, clean fin tavla, manuellt förgyllt verk av yppersta kvalitet med geneva stripes (vet ej exakt ref, men nån variant/föregångare av 478...) underbara minimalistiska visare! :D

kromad boett i mässing... här kommer problemet... jag var ju grymt avundsjuk på alla coola bronsdivers som dök upp häromåret, men 42x18mm är bara föör mycket, så nån sån kunde jag inte skaffa...

...då planterar en forumprofil ...vi kan låta honom vara anonym... eller låt oss kalla honom "Kung Midas"... en galen idé, han menar att man borde avlägsna kromet helt och låta boetten åldras, en skönt patinerad mässing är ju inte fel???

boetten är ju ändå rätt risig så att det är ju inte att förstöra nåt särskilt värdefullt (... o klockan kostade mig mindre än 4 veckors luncher här i city...)... vad tror forumet om en sån idé? ;)

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kör på bara, ser med spänning fram emot fortsättningen.

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Jaeger LeCoultre 40-tal

Till den tavlan kan det bli oerhört snyggt! Kör på!

4. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag vågar till och med tro att det är är just ett P478, haft en likadan klocka en gång i tiden (kanske är den på bilden?)...

5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Såå snygg tavla och vilka visare, jojo! Hur mycket jag än tänder på din idé så kan jag inte komma ifrån känslan av att detta är fel objekt. En charmigt bedagad JLC från 40-talet skulle jag inte våga röra på det sättet, men kan du förlika dig med att du river klockans själ i bitar så go ahead! :) Jag kommer längta till du presenterar resultatet....

eriksson850 gillar detta.
  6. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

denna kommer närmast från USA men vem vet hur den kom dit... :)

risig bild på verket:

7. Singular

Singular Företag Forumsponsor

8. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

9. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Cool! Liknar lite min. Kan hålla med om att det är lite fel objekt för experiment, men vafan, kör!

Bifogade filer:

10. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

din är ju helt underbar!

jag älskar de "super-oversize-subsekund" som man tog till när sekundrar började vara viktiga på 40-talet och centrumsekunden ännu inte riktigt funnit sin form... mycket koolt o tidstypiskt!

vad är det för strap?

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Det är väl bara att slaglöda dit ett par fasta bandstift :)

12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Snygg! Låt den vara!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

13. easy rider

easy rider Dead Man Walking

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Där var den ja, skön! Och jag säger kör på då boetten redan är skräp. Det fina med uret kommer du ju inte röra. Ser fram emot patineringen med gamla ägg mm.... Längtar!

15. _jonte

_jonte Friends of KS

Kul idé med att ta fram mässingen, tycker du ska testa! Visserligen lite av ett helgerån på en sån fin gammal pjäs. Men är alternativet att den inte används eller till och med kromas om så föredrar jag ren mässing. Men det kräver nog, som Kung Midas sa, en rejäl portion patinering efteråt.

16. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Den är helt underbar. Låt den vara. Förstör någon dussin-Omega istället.

17. Skuggan

Skuggan Bonde

Hej, varför inte fixa en ny boett? Erkänner att det inte är helt "puristiskt", men det borde finnas om än inte av märket jlc så i rätt storlek.

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    En ny boett hindrar ju inte att vi får se klockan i bara mässingen ;)

19. Skuggan

Skuggan Bonde

Vill bara förtydliga att jag inte ville dissa klockan på något sätt. Tycker bara att på denna klocka så är inte boetten den vinnande faktorn, utan snarare en snygg urtavla, och ett fint urverk. Varför inte hotta upp den med stålboett?
    :?: :)

20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tror redan NA har funderat i de banorna..

21. NiklasArvid
    Trådstartare

NiklasArvid Gandhi

Absolut, kanske får vänta in en donatorklocka i stål o låta göra en transplantation av tavla och verk? Fast då är det ju ändå ett "hembygge" i nån mening... :)