Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jaeger-LeCoultre Diving Alarm Navy Seals

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Chrisse, 27 november 2013.

1. Chrisse
    Trådstartare

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Artikelnummer: 183T470/670/770
    Beskrivning: Limited Edition, 1500 exemplar
    Urverk: Jaeger LeCoultre in-house 956 med 23 juveler, 28800 vph
    Boett: Titan
    Urtavla: Svart/Grå
    Glas: Sapphire Ar insida
    Armband: 470 läder, 670 gummi, 770 gummibelagd metallänk
    Mått: 44x16 mm
    Vattentät till: 300 meter

Vill inte kalla detta en recension, då det mest kommer vara lite reflektioner och bilder.
    Men då det inte är en dussinklocka kan det vara skoj med lite info och bilder.

Jag fastande för denna helt enkelt för den är tuff. Det är en rejäl klocka, 44x16mm, boettformen gör att den känns extra stor, dock ser den inte så brutal ut om man ser den på någon annan, då ser den normal ut.
    Boetten i titan väger ju ganska lätt, men i helhet tom på gummi känns den ändå rejäl vad gäller vikten.

JLC som märke behöver knappas någon närmare presentation, när det gäller kvalitets och lyxklockor ligger de där uppe.

Modellen jag bär har en lillebror, 42mm, utan alarm. Den känns och ser lite liten ut, då en dykare av denna modell tycker jag skall vara lite större, likaså gör den extra kronan som sköter bla. alarmet att klockan ser större ut.

Jag har burit klockan nästan uteslutande på gummit, åter för den är helt enkelt tuffare på gummi. Den har tjänat som "beater", och klarar alla situationer med bravur. Kronorna är belagda med en hård gummiblandning, dels för greppvänlighet men också för de skall klara tuffa tag. Bezel, ringen, är keramisk och står sig fint mot misshandel.
    Till klockan har jag också "länken" belagd med svart gummi, denna känns inte alls rätt utseendemässigt, men bär behagligare än dykar-gummit.

Några snabba + och -

+ Stadig, tål det mesta
    + Den har hög coolhetsfaktor, snygg? Den är iaf "tuff"
    +Titan i kombination med svarta detaljer som bezel och kronor passa perfekt

- Vassa/skarpa kanter, bezelringen och lume-triangeln, fastnar lätt i kläder
    - Då den bygger 16mm och har skarpa kanter, funkar den inte till ex tighta skjortor
    - Styvt gummi trots "inkört", kunde vara mer följsamt

Lite bilder och kommentarer:

Övre kronan, i innersta läge drar du upp larmet, ut ett hack för att ställa larmet och ställer även datum med denna

Glaset är Ar-täckt på insidan, såsom sig bör på dykare. Se även lume på visare och index, de är väldigt jämt applicerade (förutom larm-pluppen som ser lite ojämn ut)

Bakboetten har ju såklart JLC's 1000 timmars sigill och lite annat smått och gott inskriptat

Gummit som sitter på nu är tjockt och styvt, väl på armen tänker man inte på det, men känns när man tar på/av den.

Några översiktsbilder

Handledsskott

Handledsskott med mobilen, ser inte såå förskräckligt stort ut

Referensbilder med 44mm Panna

Och till sist en länk till hur larmet låter, då nedsänkt i ett akvarium :rolleyes:

http://klocksnack.se/threads/det-vetenskapliga-experiment-ni-alla-väntat-på.11716/

Aquastaren, Utforskaren, Jolly och 18 andra gillar detta.
  2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Tack för de trevliga bilderna. En som du säger riktigt cool klocka, skulle lätt kunna tänka mig att bli nått i Navy Seals bara för att få bära en sådan. Dina recensioner av dessa inte så vanliga ur uppskattas väldigt mycket.

Chrisse gillar detta.
  3. DrDre

DrDre Friends of KS

Väldigt trevlig review. Kul att läsa och lära sig mer om lite ovanligare klockor. Stort tack.

Chrisse gillar detta.
  4. MatthiasWG

MatthiasWG Bonde

Från:
    Stockholm
    mycket trevlig kvällsläsning ! skit snygg är den också!

Chrisse gillar detta.
  5. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Riktigt maffig den där. Tack för beskrivning och de mycket trevliga bilderna. Bra info med referensbilden tillsammans med Pannan!

Chrisse gillar detta.
  6. sunkan

sunkan Bonde

Riktigt stilig!

Chrisse gillar detta.
  7. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Som sagt, kul att du satsar på lite ovanligare ur och kul att du bemödar dig att referera dem för oss. Det uppskattas mycket!

Fina bilder också!

Har dessa något att göra med Navy Seals på riktigt? Är JLC 'issued' hos sälarna?

Chrisse gillar detta.
  8. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tack!

JLC har ju "tillsammans" med Navy Seals tagit fram dessa. Några utvalda Seals har fått bära dessa under övningar och haft synpunkter. En av dessa synpunkter var att de även ville ha en i 42mm, vilket kom året efter den jag har. (tänkte faktiskt skaffa även 42'an, mest för jag känner jag borde :) )

krämbulle gillar detta.
  9. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    En del andra "kändisar" som bär JLC

10. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tack för en bra review!

Jag tänker mest på rena dressera och memovox samt guld när JL nämns!

Mycket intressant klocka!

Grattis till din JL!

Chrisse gillar detta.
  11. JS

JS Friends of KS

Bra review! Lite sugen att klämma på lillebror på 42mm, verkar vara rejäla pjäser

Chrisse gillar detta.
  12. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Har bara 42'an kvar, den stora med larm har lämnat.
    42'an är smidigare

Ekmikael gillar detta.
  13. JS

JS Friends of KS

Ah, se där! Har du möjligtvis den bredvid en 40mm rolex eller liknande för storleksreferens?

Chrisse gillar detta.
  14. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tyvärr, JLC'n är ej med på sem.
    Kan fixa väl hemma.. tills dess, håll till godo med denna

42'an bär mkt mindre än 44'an, passar bättre till allt

StrawberryFields gillar detta.
  15. Kairo

Kairo Friends of KS

Riktigt fin, bra substitut för Submarinern.

16. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fan, gillar den JLCn..

jarrebarre99, Chrisse och Zacke gillar detta.
  17. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Samma här, har tyvärr inte fått tag på någon att klämma på eftersom dom verkar vara ganska ovanliga:(

Chrisse gillar detta.
  18. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis.. Vet inte om jag gillar automatiska 42mm bättre, eller sämre.. 42mm känns som en vettigare storlek men för mycket man irriterar sig på, som ful chapter-ring, för små visare m.m. Jämförelse nedan. 44an med alarm är såå mycket snyggare & tooligare..

Fler bilder - http://forums.watchuseek.com/f419/added-2nd-jlc-mc-ns-alarm-737838.html

Zacke gillar detta.
  19. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Håller med dig, 44an är tyvärr i titan också vilket jag har svårt för. En kombo av dessa i stål på 42mm hade varit smultron

snoozarn gillar detta.
  20. Coffetoledo

Coffetoledo Bonde

Från:
    Göteborg
    Tack för bra bilder och en trevlig recension!

Chrisse gillar detta.