• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre Hybris Anrtistica Master Gyrotourbillon 1

Flipp eller Flopp?


  • Totala väljare
    37

ScubaKing

Audemars
Jaeger-LeCoultre Hybris Anrtistica Master Gyrotourbillon 1

Givetvis en koncept klocka i en väldigt limiterad serie. Priset är ju självklart därefter. Men detta är ju heller inget för gemene man. Kanske snarare något för samlaren av extremt komplicerad armbandsur.

Enligt Jaeger så är priset helt oviktigt då dem tillverkade klockan mer som ett statement vad tillverkaren är och kan göra. Bara idè stadiet på detta ur var tydligen en lång historia före själva tillverkningen började.

Här gäller inte "Less is more" principen, men urverket är ju fantastiskt..


2py2c8n.jpg


28b7llz.jpg


gyro10lg.jpg


 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har läst lite om den och den är en jävligt imponerande klocka, men snygg är den inte. Men i sammanhanget så är det kanske viktigare att göra en häftig klocka framför en klocka med mainstream utseende.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tog mig en stund att lista ut vad den gröna kamen är till för :p men cool rent mekanisk men vidrigt utseende enligt mig.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
kan någon vänlig själ förklara på hyfsat enkel nivå vad en gyrotourbillon gör? har fått för mig att en tourbillon ska motverka gravitationens påverkan på urverket men kan inte mer än så.

:angel:
 

ScubaKing

Audemars
Mina personliga åsikter är att den är onödigt rörig och svår att läsa. Jag förstår inte tanken med designen på "urtavlan", den fantastiska mekaniken går förlorad i taskig design. Tillverkar man något så otroligt komplicerat som en gyro-tourbillon så krävs det inte en sådan urtavla, mekaniken är själva skönheten i uret och en enkel vit urtavla med avskurna delar för viss motorik skulle fungera bäst.
 

Onelund

Rolex
Så jädra cool

Vore helt underbart om man kunde få lägga vantarna på en 3dritning av en klocka, då skulle jag kunna bli urmakare, i 3d åtminstone :oops:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
kan någon vänlig själ förklara på hyfsat enkel nivå vad en gyrotourbillon gör? har fått för mig att en tourbillon ska motverka gravitationens påverkan på urverket men kan inte mer än så.

:angel:
Den vanliga turbillion togs fram för att rotera balansfjäderns infästningapunkt för att som du nämner motverka gravitationens inverkan på tidshållningen. Turbillionen utvecklades för fickur som större delen av tiden förvaras i en ficka i västen i vertikalt läge. Detta är enaxlade turbillioner. Turbillionfunktion är helt meningslöst i ett armbandsur (annt än att det är tufft och för att man kan) som ändrar position hela tiden.

Det JLC kallar för gyroturbillion är en treaxlad turbillion och roterar helt enkelt balansfjädern (och balanshjulet) i tre riktningar för att kompensera för ett armbandsurs konstanta växlingar i position.

Det skall nämnas att det är tveksamt om turbillionen har någon egentlig påverkan på ett urverks förmåga till tidshållning och om den förbättrade tidshållningen med de första turbillionerna hade mer att göra med att funktionen inte är helt enkel att få till och krävde det att urverket i övrigt gjordes bättre och den ökade precisionen helt enkelt kommer sig av det bättre hantverket mer än av turbillionfunktionen (just om detta finns långa hätska diskussioner mellan klocknördar)

Gällande treaxlade turbillioner kan man ifrågasätta effekten på likvärdigt sätt. Eftersom armbandsuret konstant växlar position så kommer ojämnheter i tidshållningen jämna ut sig oavsett om du har turbillionen eller inte. Vibrationer som orsakar störningar i balanshjulets svängningar kommer ha mer inverkan på tidshållningen än balanshjulets position.

Med allt detta sagt tycker jag fortfarande turbillion och gyroturbillion är häftiga komplikationer, dock tillför de inte så mycket till själva klockan än komplexitet (och där med saker som kan gå sönder). Det är oerhört komplex mikromekanik.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Den vanliga turbillion togs fram för att rotera balansfjäderns infästningapunkt för att som du nämner motverka gravitationens inverkan på tidshållningen. Turbillionen utvecklades för fickur som större delen av tiden förvaras i en ficka i västen i vertikalt läge. Detta är enaxlade turbillioner. Turbillionfunktion är helt meningslöst i ett armbandsur (annt än att det är tufft och för att man kan) som ändrar position hela tiden.

Det JLC kallar för gyroturbillion är en treaxlad turbillion och roterar helt enkelt balansfjädern (och balanshjulet) i tre riktningar för att kompensera för ett armbandsurs konstanta växlingar i position.

Det skall nämnas att det är tveksamt om turbillionen har någon egentlig påverkan på ett urverks förmåga till tidshållning och om den förbättrade tidshållningen med de första turbillionerna hade mer att göra med att funktionen inte är helt enkel att få till och krävde det att urverket i övrigt gjordes bättre och den ökade precisionen helt enkelt kommer sig av det bättre hantverket mer än av turbillionfunktionen (just om detta finns långa hätska diskussioner mellan klocknördar)

Gällande treaxlade turbillioner kan man ifrågasätta effekten på likvärdigt sätt. Eftersom armbandsuret konstant växlar position så kommer ojämnheter i tidshållningen jämna ut sig oavsett om du har turbillionen eller inte. Vibrationer som orsakar störningar i balanshjulets svängningar kommer ha mer inverkan på tidshållningen än balanshjulets position.

Med allt detta sagt tycker jag fortfarande turbillion och gyroturbillion är häftiga komplikationer, dock tillför de inte så mycket till själva klockan än komplexitet (och där med saker som kan gå sönder). Det är oerhört komplex mikromekanik.
Stort tack!
 

wadstroem

Cartier
Tycker inte att färgerna gifter sig på det sätt man vill att de ska göra, vilket gör att den nästan (!) ser lite billig ut. Hade aldrig köpt en sådan klocka, men visst måste man imponeras av hur magnifika urverk JLC kan göra och gör.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Osexigt värre med CAD-ritningar av urverk :p
Nej, skittufft ju! Skulle den vara lite skarpare grafiskt hade jag absolut kunnat plottra ut den till en poster och hänga upp hemma :)

Klockan är helt klart häftig men fattar inte heller grejen med en rörig lila tavla. En film när den sitter på armen hade ju visat när tourbillionen snurrar och så med..
 
Topp