Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jaeger LeCoultre Master Compressor Memovox 18K

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Porsan, 3 oktober 2012.

1. Porsan
    Trådstartare

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Modellnamn: Jaeger LeCoultre Master Compressor Memovox
    Tillverkare: Jaeger LeCoultre
    Referens: 146.2.97
    Årsmodell: 2003
    Urverk: In-house, cal 918
    WR: 100m
    Allmän beskrivning: Tillverkad i 18K rosé guld med alarm komplikation och vridbar innerring

Mina intryck: Kan väl börja med att säga att jag alltid gillat klockor i guld då dom får en speciell lyster. Denna modell var väl inget jag egentligen letade efter men när jag såg den var jag såld. Med sin blanka brunsvarta tavla som på något sätt skiftar i färg beroende på hur ljuset reflekteras så får den en unik look (som tyvärr svårt att få med på bild) vilket gör den näst intill magisk att titta på.

Storleksmässigt så mäter den 41,5mm utan kronor och med dessa blir den ganska stor, mellan kronan för innerringen och motstående krona mäter den hela 50mm, tjockleken på lite drygt 15mm skojar man inte heller bort, luggvidden ligger på 21mm. Trots sin storlek så upplever jag den inte som speciellt stor eller klumpig på armen. I och med att den är tillverkad i guld så är den ganska tung men sitter ändå skönt på armen. Viklåset är även det i solitt guld och försvinner diskret när klockan bärs.

[​IMG][​IMG]

Urverket cal 918 introducerades 1994 och har använts i flera av JLC's Memovox modeller och där ibland AMVOX som är ett samarbete med Aston Martin, detta urverk har genomgått JLC's egna rigorösa testprogram kallat 1000hours som hör och häpna är ett testprogram som pågår i 1000 timmar http://www.jaeger-lecoultre.com/US/en/content/the-1000-hours-control.html. Memovox modellerna har funnits länge i JLC's sortiment och lanserades redan 1956 första gången och har sedan dess funnits med i många olika varianter. Just min version tillverkades mellan 2002 och ca 2009 och finns i stål, vitt guld, rosé guld samt en limiterad upplaga i platina. Själva alarmet ringer med en klar liten ton och gör ingen ledsen. Här kan ni höra ett litet smakprov... http://www.youtube.com/watch?v=5kffMZsOKmY

Namnet Master Compressor kommer av JLC's speciella system för att göra kronorna vattentäta, man vrider helt enkelt den så kallade compressorringen 180 grader för att öppna eller stänga och sedan fungerar kronan som en konventionell krona. När man ser de vita pilarna på kronorna är dessa låsta och klockan vattentät, när de röda pilarna syns är klockan öppen och kronorna kan dras ut/upp etc, den röda färgen på pilarna är för att göra bäraren uppmärksam på att klockan inte är vattentät. På just denna modell ställer man och drar upp alarmet med kronan klockan 2 och ställer och drar upp tiden med kronan klockan 4, kronan klockan 10 används för att ställa innerringen. I och med att kronorna sticker ut som dom gör undviker man mycket hairlines vilket gör att den snart 10 år gamla klockan är i ett mycket fint skick.

Det jag gillar mest med klockan är att den annorlunda och relativt ovanlig, den är dressad men samtidigt lite sportig tack vare kronorna och storleken, man kan utan att tveka säga att den sticker ut en aning från mängden. Hade jag valt att bara ha en klocka så hade jag nog förmodligen inte valt denna, men som en trevlig outsider med många kvalitéer så känns det som den får stanna i samlingen. Dessutom finns det mycket historik i Memovox och kvalitetsmässigt tycker jag JLC håller mycket hög klass.

Summa summarum: En vacker klocka med mycket historik som sticker ut från mängden och som dessutom kan väcka än när man tar sig en liten eftermiddagslur en regnig dag.

Kan väl också tillägga att någon fotograf blir man aldrig så håll till godo!

(Alla bilder tagna av mig förutom bilderna på kronan och verket som är lånade från nätet)

/Anders

Guskleto, ZQT, stelah och 6 andra gillar detta.
  2. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Ojojoj, här snackar vi ha-begär ! :p Helt otrolig dinka, och smakfullt val av läderrem och matchande viklås i guld.

3. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    +1 Riktigt riktigt grym!

4. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Riktigt fin!

Det är ingen tvekan om varför JLC spelar i "High end" ligan.

5. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Imponerande pjäs som flyter fritt mellan sport/dress, liten/stor och kaxig/diskret.

Grattis!

6. Kson

Kson Friends of KS

Fin, och så mycket guld!!

7. Jävligt fin klocka och tack för recensionen! Tråkigt bara att den är din och inte min ;)

8. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    +1 :lol:

Så vansinnigt läcker!

9. berg35

berg35 Bonde

Riktigt grym klocka.

Mellan vilka år gjordes denna? Det verkar som om JLC gjort samma med Master Compressor serien som IWC gjort med Ingenjeur serien.... Större fläskigare och sämre IMHO men den här var riktigt grym även om jag hade fördragit en i stål. Finns det någon bra sida på nätet om denna modell eller om master compressor serien?

10. AndyAnd

AndyAnd Stadsbo

Från:
    Väst

Jag kan bara intyga, vilka fantastiska klockor! Här är min master compressor dualmatic!

Randel och M.L. gillar detta.
  11. wijkis

wijkis Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tack för recensionen! :)

12. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    En skönhet i ädelmetall. Bra rec.

13. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Den linjen utstrålar elegans/lyx som få andra. Underbart!

14. Lee

Lee Bonde

Den sticker ut! På ett bra sätt! tack för bra rec.

Spincini gillar detta.
  15. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Denna hade jag missat helt! Finns den kvar i samlingen Porsan? :)
    Grymt fin var den i alla fall!!

16. Trollskogen

Trollskogen Torpare

Från:
    Skogen
    Båda är snygga. Speciellt guldet.

17. Porsan
    Trådstartare

Från:
    De sju haven...
    Nej den är borta sedan ca 1,5 år tillbaka, trevlig klocka men blev tyvärr inte använd speciellt mycket.

18. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Tack för recensionen av klockan!
    Riktigt läcker, en sådan skulle verkligen passa på min arm....:)

19. ZQT

ZQT The Banker

Varför sålde du denna kapten? :(

Porsan

20. Porsan
    Trådstartare

Från:
    De sju haven...
    Hehe, du vet hur det är, to many watches only two arms ;)

ZQT gillar detta.