• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre Master Hometime - information/recension

nissehult

Patek
2-Faktor
Här kommer lite information och en recension av min klocka, Jaeger-LeCoultre Master Hometime, en klocka jag har ägt i något år. Bilderna i början är snodda från nätet. Bilderna till mitt omdöme/recension är mina bilder. Då kör vi...

Företaget
Jaeger-LeCoultre, som sedan 2000 ägs av jätten Richemont, startade sin bana 1833 när Antoine LeCoultre uppfunnit en maskin som tillverkade kuggdrev (eller pinjong). 1844 uppfann han den så kallade Millionomètre som var den första manicken i världen som kunde mäta en mikrometer (tusendels millimeter, dvs. väldigt litet) och som visade sig väldigt användbar vid klocktillverkning.

1866 blev företaget, LeCoultre & Cie som det hette på den tiden, den första tillverkaren som hade all kunskap under ett och samma tak. Tiden gick och 1903 ville en fransk urmakare, Edmond Jaeger, utmana schweizare på att göra jättetunna urverk. LeCoultre nappade och de två inledde ett samarbete. Det hela gick så bra att de 1937 slog ihop sig till Jaeger-LeCoultre. Resten är så att säga historia. JLC har gjort massor av urverk - enligt Wikipedia 1242 stycken, eller i snitt 6,8 per år... Urverken har levererats till många av de stora, bla. Patek, AP och VC.


Kända klockor
JLC kallas ofta för "urmakarnas klocka". Jag hoppas/antar att det inte är för att urmakarna vill sitta och pilla så mycket med klockan utan för att JLC är erkänt mycket duktiga på att göra bra och fina urverk. Några av deras mer kända klockserier är:
  • Reverso. Den fyrkantiga klassikern som skapades 1931 för polo-spelare.
  • Memovox. En mekanisk klocka med alarm.
  • Atmos. Ett bortglömt bordsur (de flesta bordsur är bortglömda) som inte behöver dras upp eftersom den utnyttjar temperaturskiftningar till att generera energi. FTX FTW! JLC uppfann inte klockan men köpte patenten i slutet av 30-talet.

Den här recensionen gäller inte någon av dessa klassiska klockorna utan en klocka från deras Master Control-serie...


Master Control och "1000 hour test"
1992 började JLC att testa några av deras klockor riktigt ordentligt. Master Control-serien fick genomgå det så kallade "1000 hour test". Detta test, eller egentligen en samling av tester inom 6 olika områden, håller på i totalt 1000 timmar (c:a 42 dagar), och det är den kompletta klockan som testas - med urverket och visare monterat och klart.

Runt 2004 så började JLC att testa i princip alla sina klockor i "1000 hour test". Det betyder att varje ny klocka du ser hos ADn har testats i 1000 timmar. Varje exemplar.


Klockan i fråga
Den här recensionen gäller min Jaeger-LeCoultre Master Hometime, ref. 1628430. Jag köpte den för att jag ville ha en finare klocka som skulle passa bra till kostym utan att vara en renodlad kostym-klocka, men samtidigt tillräckligt sportig/causal för att passa min vardag med jeans och en tröja. Och passa in i min budget. Med dessa kriterier så spretade jag lite i mitt urval. Några av klockorna som var med i slutet av mitt forskande var:
  • JLC Master Chronograph. Den är snygg, men konstigt nog lite för dressig
  • Rolex Milgauss. Den är lite för... grön.
  • Breitling Transocean Chronograph. Den är både sportig och dressig, men det är ju ingen JLC...

I slutändan valde jag Master Hometime pga. dess stiliga men samtidigt något annorlunda urtavla. Och förstås urverket - JLC kaliber 975H.
jlc_image.1040766.jpg


Här kommer lite siffror och sånt innan vi går vidare till urverket.

Klocka: Jaeger-LeCoultre Master Hometime
Ref: 1628430
Diameter: 40 mm
Tjocklek: 11.75 mm
Boett: Stål
Glas: Safirglas
Baksida: Safirglas
Vattenskydd: 5 bar
Urtavla: Silver med rodium-pläterade siffor (siffra) och timmarkeringar
Armband: Brun krokodil
Spänne: Dubbel-viklås i stål
Funktioner: GMT, 24-timarsindikator, hackande sekund, "semi-quickset" datum
Urverk: JLC 975H, automatiskt, 230 delar, 29 juveler, 28800 vph
Gångreserv: 48 timmar


Urverket
1996 började JLC arbeta på ett urverk vars mål var att bli det mest pålitliga, hållbara, precisa, lättservade och lätt-ruckade basic-urverk de någonsin hade gjort. Efter 8 år kom resultatet, kaliber 975. Smeknamnet på detta automatiska verk är "Autotractor" eftersom det är tänkt att vara lika robust och pålitligt som en traktor.

Jag kan absolut inte kalla mig expert på urverk så bedömmandet av kvaliteten överlåter jag till andra. Suitbert Walter har skrivit en fantastisk genomgång av kaliber 975 som jag rekommenderar att ni läser: Jaeger-LeCoultre caliber 975.
bs_01.jpg


Rotorn är i 22k guld i ytterkanten och sitter fast med ett kullager där kulorna är keramiska (zirkoniumoxid) för att minimera slitage och beroendet av oljor. Rotorn drar bara upp verket åt ena hållet (unidirectional) vilket gör att det snurrar fritt åt andra hållet. Med rätt liten snärt kan man få rotorn att spinna till riktigt ordentligt med ett tillfredställande "virrlande" ljud. Många och långa debatter har hållits huruvida unidirectional eller bidirectional (rotorn vrider upp verket både medurs och moturs) uppdragning är bäst, och om jag inte hör fel så pågår debatten än...

Överlag så är artikeln ovan en hyllning till ett väldesignat urverk med fokus på att det skall vara lätt att sätta ihop (lätt-servat) samt lösningar som är enkla och effektiva istället för avancerade och "fancy schmancy". Ett exempel är datumskivan som drivs med hjälp av ett "kors" (johannitkors eller Maltese cross) istället för en fjäder-baserad lösning.
date.gif


Fördelen är att det går åt väldigt lite energi att byta datum, samt att det går att byta datum både framåt och backåt. Nackdelen är att datumet inte får att ställa snabbt (quickset). Men eftersom datumet sätts genom att vrida lokaltids-timvisaren (i steg om en timme) så går det relativt snabbt att bläddra fram eller bak ett dygn (cirka 5 drag med kronan). Man skulle kunna kalla det en "semi-quickset".

Kaliber 975 var den första "Autotractor"-kalibern och finns i två varianter:
  • 975H med två tidszoner, en 24-timmar sub-visare och en sub-visare för sekunder. Kalibern finns i Master Hometime och Master Compressor GMT.
  • 975D som bara har 24-timmars sub-visare, alltså ingen sekundvisare. Kaliberns finns i Master Compressor Diving GMT.
Utöver 975 så finns det numera en hel familj av autotraktorer. Vill ni gräva er ner i detaljer så kolla in den här sidan: Jaeger-LeCoultre Autotractor

Läs gärna följande artikel också om den ursprungliga "Autotractorn": In Search of the Perfect Movement


Master Hometime varianter
Min referens, 1628430, är den som säljs nu. När MHT först kom ut 2004 så såg urtavlan lite annorlunda ut, men jag tycker att den tavlan blir obalanserad och inte alls lika snygg som dagens tavla. Den gamla tavlan hade ref 1628420 på läderarmband och 1628120 på länk. Den nya tavlan presenterade på SIHH 2008 och har ref 1628430 på läder och 1628130 på länk. Jag har inte sett länken i verkligheten, men på bild ser den inte så kul ut.

Första tavlan:
162.84.20.jpg


Stållänk:
jlc_image.1189656.jpg


Utöver referenserna ovan så säljs det även en Aston Martin-variant, ref 162847N, med svart tavla och utan datum. Den är ganska snygg, fast man får med en Aston Martin-logga på köpet. MHT finns även att köpa i guld, ref 1622430.

Aston Martin:
Jaeger-LeCoultre Master_Hometime_Aston_Martin Q162847N 3q.jpg



Guld:
Master-jlc-1622430-zoom.jpg



Det finns också två boutique-varianter, en "vanlig" med svart tavla (ref 1628437) och en i vitguld med grå tavla (ref ???).

Boutique med svart tavla:
jlc_jaeger_le_coultre_174805_special-edition_ss_Boutique.jpg


Boutique vit-guld med grå tavla:
jlc_image.1040771_White Gold Grey Dial Boutique.jpg


Det kan vara värt att veta att ibland ser man ref 174.8.05.S på olika Master Hometime. Detta är inte referensen utan indikerar vilken typ av boett det är. Boutique-modellen i vitguld har boett 174.3.05.S.


Mitt omdöme
Även om Master Hometime får anses som en instegsklocka till JLC så är det som förväntat en gedigen klocka att hålla i handen. Med sina 40 mm i diameter så går den att använda som kostym-klocka även om dess nästan 12 mm i tjocklek börjar närma sig gränsen för att smita in under skjortmuffen. Men eftersom jag inte bär kostym så pass ofta att jag kan motivera en renodlad dressare så uppfyller min JLC MHT mer än väl mina behov - att fungera till såväl kostym som till vardags på kontorsjobbet. På brunt läder har den även följt med mig på somriga tillställningar med "fin-shorts" och t-shirt.

DSC04734.JPG


Framsidan
Under det lätt böjda mineralglaset sitter en stilig vit/silvergrå urtavla med två förskjunkna sub-tavlor vid 6 och 12. Det är just dessa två sub-tavlor som till stor del lockade mig till klockan. Dels gör tavlorna att klockan blir lite mindre strikt och stram, och dels så är de lite roligare placerade än den vanliga placeringen vid 9 och 3. Andra klockor har också sub-tavlor vid 6 och 9, till exempel IWCs Portuguese kronograf. Men jag tycker att JLC lyckas bäst med den totala layouten där tavlorna elegant balanseras av datumfönstret vid 3 och JLC-loggan vid 9. I början kunde jag med en snabb blick först missta JLC-loggan för en visare, men det försvann med tiden.

DSC06249.JPG


Jag tycker att det är roligt att timme 9 visas som en siffra och inte ett index, detta livar upp urtavlan lite. Sub-sekunden är inte så mycket att orda om, det är en hackande sekund och snurrar ett varv på 60 sekunder :) Sub-tavlan vid 12 är en 24-timmars tavla som hänger ihop med GMT-funktionaliteten. 24-timmarstavlan har ett vacker mönster i mitten som indikerar dag och natt.

DSC06256.JPG


Visarna är klassiska JLC-visare som har en utmärkt läsbarhet. Jag kan tycka att det skulle kunna finnas lite mer lysmassa på visare och tavlan (punkter vid 9 och 3), men... Äsch, i mörkret använder jag min biologiska klocka för att känna av tiden - eller en lampa. Visaren på 24-timmarstavlan och den andra tidszonsvisaren (skeletterad) är vackert blå. Tidszonsvisaren ligger tätt gömd bakom ordinarie timvisare när den andra tidszonen inte används. Väldigt snyggt exekverat av JLC.

DSC06260.JPG


Datumfönstret är inte heller så mycket att orda om. Det är fyrkantigt, vilket jag tycker att datumfönster skall vara.

DSC06257.JPG


Baksidan
Baksidan har ett mineralglas så att man tydligt ser den framträdande rotorn med 22-karats guld ute på kanten. Man ser också urverket som är smakfullt smyckat utan att vara extravagant. Många av skruvarna är vackert blå och tillsammans med guldet i rotorn bildar de en fin kontrast mot den övriga metallen. Tyvärr så sitter ju armband och viklås i vägen när man obehindrat vill beundra hantverket, men det får man leva med. En glasbaksida gör ju att man påminns lite oftare om hur fantastiskt det är att allt fungerar i en klocka... Alla finesser med urverket har beskrivits ovan.

DSC06261.JPG


Armband och spänne
Armbandet tillverkas av Camille Fournet och är givetvis både av hög kvalitet och dyrt. Jag har ett brunt och ett svart armband, klockan fungerar mycket bra på både - även känslan blir olika med de två. Brunt är lite somrigare. Längden på JLCs armband är lite fel för min handled (som är drygt 17 cm). "Medium"-längden (mitt bruna) och blir på snäppen för långt även när jag använder innersta hålet. "Small"-längden (det svarta) blir nästan för kort när jag använder det yttersta hålet. Det fungerar med det svarta men jag har tagit bort en av "flärparna" som håller fast den lösa delen av armbandet eftersom armbandet är såpass kort.

Spännet är ett dubbelt vikspänne. Vikspännen är inte min favorit, men det gör klockan lite elegantare. Spännet sitter skönt men kan ge lite skavkänslor när klockan har varit under skortärmen en heldag på ett kund-seminarium på varmare breddgrader. En dag skall jag prova med ett armband utan viklås för att se om det känns bättre. Eftersom klockan inte används dagligen (i snitt en dag per vecka kanske) så är detta inget större problem.

DSC06255.JPG


GMT-funktionen och datum
GMT-funktionen är implementerad på så sätt att när man drar ut kronan så kan man flytta den silverfärgade, lokala, timvisaren framåt och bakåt i steg om en timme. På så sätt kan man ställa klockan till den lokala tidszonen man är i. Det går alltså inte att ställa den lokala tidszonen i icke-heltimme. När den lokala tiden har ändrats så framträder den blå hemma-timvisaren som tillsammans med 24-timmarstavlan visar tiden hemma. Skall tiden justeras så drar man ut kronan ett steg till och sekunden stoppas och man kan ställa minut- och timvisarna till rätt tid; både den lokala timvisaren och hemma-timvisaren flyttas då samtidigt.

Klockan har inte någon quick-set för datumet utan datumet är kopplat till den lokala timvisaren. Behöver man ställa om datumet (varannan månad eller oftare) så drar man ut kronan ett steg och flyttar den lokala timvisaren 24 timmar framåt eller bakåt, i steg om en timme. På grund av urverkets datumlösning som beskrivits ovan så kan man flytta datumet både framåt och bakåt.


Summering
Fördelar
+ Dressig och vardaglig samtidigt
+ Robust urverk
+ Lite "off the radar"

Nackdelar
- Fingeravtrycksvänlig boett
- Inte perfekt armband/viklås-kombo

DSC06269.JPG
 

V

Cartier
Tack för en trevlig och informativ recension. Verkligen en mycket vacker klocka.
Skulle gärna se fler bilder på ditt ex där de olika banden syns bättre så att man kan uppleva skillnaden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för en trevlig och informativ recension. Verkligen en mycket vacker klocka.
Skulle gärna se fler bilder på ditt ex där de olika banden syns bättre så att man kan uppleva skillnaden.
Tackar.

Nu är det ju så att, erhm... klockan är på "vårdcentralen" för lite omplåstring. Det kommer att ta ett tag innan jag kan ta fler bilder på den med olika band. Jag får lov att återkomma om X antal veckor... :arghh:
 

Isodor

Audemars
Stort grattis, den där var riktigt fin och trevlig. Gillar dekorationen på GMT funktionen.

Annars är JLC-visarna grymma på dressarna.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Riktigt bra recension, perfekt kostymklocka. Andrahandsvärdena brukar däremot vara sådär, någon som har koll?
Tackar.

Chrono24 har väl en prisbild som startar på 45k för nya tavlan. Oprutat ligger nypriset på 63,5k. En begagnad sjunker väl inte nämnvärt. Den största smällen tar han/hon som tar klockan från butiken. Typ jag :) (Men den är inte till salu.)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Snyggt skrivet, tack! Undrar i vilka andra ur 975 sitter i ?
Som nämndes i recension så sitter 975 i:
  • Master Hometime och Master Compressor GMT - 975H
  • Master Compressor Diving GMT - 975D utan sekundvisare
975 var först. Numera finns det ett gäng kalibrar i familjen (designlösningar) : 751, 752, 970, 971, 972, 976, 977, 979 och 986. Detta utgör en stor hög av JLC-klockor. Surfa in på http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Jaeger-LeCoultre_Autotractor och klicka dig vidare för mer info.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väl skrivet!

Tycker den ser riktigt riktigt nice ut. Det enda som kan tyckas lite underligt är att det är mineralglas istället för safirglas.
 

Rogjan

Breitling
Fin klocka och bra recension av en lite udda modell som man inte ser så mycket skrivet om. Jag har själv har funderat på den som ett prisvärt steg in i Master-familjen, men det har stannat vid tankar än så länge. Jag måste dock säga att jag föredrar den äldre varianten, gillar den lite asymmetriska stilen på den urtavlan. /R
 
Topp