• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre - min första vintage?

zeke_varg

Omega
Hej,

Jag hittade en fin klocka som fångade mitt intresse. Jag äger ingen vintage el automat för den delen men närmar mig köp. Vad säger ni experter om denna? Skulle ni rekomendera en nybörjare att handla annan klocka? Skulle kanske vilja ha en snäppet större men kommer nog inte vara olycklig med en vintagedressare av mindre size. Pris 7000kr men gissar att det är lämpligt att pipa iväg för en genomgång direkt? Service framgår icke. Är det för mycket grisen i säcken? Vad går service på normalt sett?

Jaeger LeCoultre, vintage armbandsur, herr. I stål, vit urtavla med streckindex samt subsekund. Svart armband i läder. Automatiskt urverk. Ø. 33,4 mm exkl. krona.

image.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,

Jag hittade en fin klocka som fångade mitt intresse. Jag äger ingen vintage el automat för den delen men närmar mig köp. Vad säger ni experter om denna? Skulle ni rekomendera en nybörjare att handla annan klocka? Skulle kanske vilja ha en snäppet större men kommer nog inte vara olycklig med en vintagedressare av mindre size. Pris 7000kr men gissar att det är lämpligt att pipa iväg för en genomgång direkt? Service framgår icke. Är det för mycket grisen i säcken? Vad går service på normalt sett?

Jaeger LeCoultre, vintage armbandsur, herr. I stål, vit urtavla med streckindex samt subsekund. Svart armband i läder. Automatiskt urverk. Ø. 33,4 mm exkl. krona.

image.jpg
Trevlig modell, har motsvarande med manuellt verk och i guld. Priset är väl vad man kan förvänta sig hos en handlare, något dyrt tycker jag. Misstänker att kronan har blivit utbytt, men det är jag inte såser på. En bättre bild på urtavlan skulle underlätta för att avgöra om den är ommålad eller ej. När det kommer till service blir det svårare, vet faktiskt inte vem förutom JLC själva som servar dem. Misstänker nästan att man får skicka utomlands tyvärr.
 

zeke_varg

Omega
Tack för infon!

Behövde natta barn så missade dock klockauktionen. Bara o glutta vidare.. har nån en till övers så dra ett pm. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Angående service så beror det väl lite på klockans skick i dagsläget. Fungerar den och håller tiden vettigt borde en fristående urmakare kunna tvätta och olja den.
The watchguy i england verkar vettig om du inte vill köra de klassiska kanalerna som farfars eller abc.
Här servar han ett jlc-verk som säkert är rätt likt det som sitter i din klocka. Servicen för manuella börjar på 110£ och beror sedan på vilka delar som behöver bytas. Den nedanför kostade 170£ med delar.
http://watchguy.co.uk/service-jaeger-lecoultre-k800c/
 
Topp