• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen Jaeger-LeCoultre Shark Deep Sea/Vogue

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jaeger LeCoultre Chrono, -1969

Ref: E2643
År: 1969
40 mm

En av få vintage JLC-chronos utan inhouseverk utan med klassiska Valjoux 72 och en generisk boett.
Tydligen gjordes klockan med tre olika vridringar, en vanlig svart dykring, en pepsi och denna med världsstädernas namn. Modellen såldes under tre olika namn på olika marknader. Kallades Vogue i Europa utom Frankrike där den gick under namnet Chronographe étanche och i USA kallades den Shark Deep Sea.

Mitt exemplar har som synes ringen med världsstäder. Ringen är blekare på ena halvan än andra. Om det innebär att den sidan varit utsatt för mer ljus eller av skjortärmsslitage vet jag inte. Men är kul att fantisera om var den varit då ägaren till den då antagligen hade sin närmaste stad kl 12. Minutvisarens lume ser lite ljusare ut. Kan ha gjorts om vid nån tidpunkt. Stör inte intrycket utan smälter in väl med färgen på subdials etc.
På boett och tavla finns inget att anmärka.
Nollar och beter sig som den ska. Ej uppmätt gång men inget avvikande har noterats.

Kommer på läderstrap och är 20mm mellan luggarna.


I skrivande stund finns endast två till salu på C24 vilket torde indikera hur ovanlig den är. Båda har en prislapp över 75k men är också i bättre skick än min.
Jag begär 43k. Eller om du kan fresta med något byte. Try me.


Retur inom 48 h om inte som beskriven. Och då ska klockan vara som när den lämnade mig.
Bilderna är – som vanligt - en del av beskrivningen.

2015-01-22 08.58.05-1.jpg
2015-01-22 08.51.36.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp