Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kakob, 14 oktober 2014.

1. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Det finns ju många lyckade exempel på trådar om specifika tillverkade, så jag tänker att vi behöver en JLC-tråd!

JLC har verkligen vuxit lavinartat på mig på sistone, och det hade varit kul att få ta del av er kunskap om, och erfaranhet av tillverkaren. Till att börja med har jag funderat på följande frågor:
    - JLC har ju gjort en hel mängd verk åt andra tillverkade, bl.a vissa Royal Oaks och vissa andra klockor från den heliga treenigheten. Vad finns det mer för spännande modeller som det sitter JLC-verk i?
    - JLC har ju bidragit med en hel del banbrytande uppfinningar när det kommer till mekaniska ur, bl.a den första klockan som inte behövde någon nyckel för att dras upp, och numera helt tokiga Gyrotourbilloner och gud vet vad. Vad finns det mer för uppfinningar JLC har kläckt ur sig?
    - Och den kanske viktigaste frågan: Vilken JLC skulle Du vilja äga!?

Skriv av dig, känslor och tankar kring märket, modeller, ALLT JLC!

Tänkte också att jag slänger in ett par länkar till några riktigt bra JLC-relaterade trådar för att få upp värmen lite. Hoppas författarna godkänner det, annars är det bara att hiva iväg ett PM eller offentliga glåpord så tar jag bort:

Dagens klocka av Whedda, om Reverso: http://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-tisdag-v-20.23930/
    Ett reportage av Portofino, från Vallée de Joux: http://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-mkt-bilder.29809/

Crispie, stelah, Burgundy och 4 andra gillar detta.
  2. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Glömde ju för fan wristshotet, här är min enda JLC i dagsläget, en Reverso GT! Börjar dock bli farligt sugen på att utöka beståndet med någon typ av Memovox...
    image.jpg

Margarinkungen, Triumf, Cliff och 16 andra gillar detta.
  3. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    image.jpg

Så jävla snygg. Även stålversionen är grym! När jag väl får råd att lägga sådana pengar på en mer dressad klocka hamnar nog denna i topp.

plexan, Cliff, BCKSTRM och 7 andra gillar detta.
  4. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    En Reverso hade varit något!
    Men det är väl samma som en Porsche, jag har inte åldern inne än. Känns lite som en 60+ klocka den, inte för en 22 åring :D

Reverso är utan tvekan det trevligaste JLC har, och jag ogillar fyrkantiga klockor...

5. Päronkapitalist

Päronkapitalist Stadsbo

Från:
    Skåne

Jag är 21 bast och tycker själv att jag rockar Reverson riktigt bra, åldern är ingen ursäkt!

IMG_6455.jpg

Margarinkungen, Nifo, Triumf och 21 andra gillar detta.
  6. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    image.jpg
    Memovox säger hej.

SSL, StrawberryFields, Joakim och 6 andra gillar detta.
  7. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Riktigt snygg!

Päronkapitalist gillar detta.
  8. Owaysis

Owaysis Friends of KS

Tycker om JLC väldigt mkt, Reverson är ju en klassiker men även den här Memovoxen samt re-issuen på Geophysic är klara favoriter.

Granger9050 och Kakob gillar detta.
  9. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Och jag är 23, du verkar således ligga utmärkt till, åldersmässigt, för en reverso TimJohansson;)

10. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Ni gör väldigt bra argument för er...
    Jag som tyckte det räckte med en gubb-klocka (DayDate), måste jag kasta in en till? :D

Vilken är den som flippar mellan två klockor egentligen? Antar att den klassiska Reverson inte gör det?

11. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Klass och stil har ingen åldersgräns.

Wondersack gillar detta.
  12. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Memovoxen är också riktigt grym. JLC är klart bland de roligaste märkena :)

13. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Duo gör det, men finns säkert fler varianter. Sen finns ju Triptyque, som har tre urtavlor :dead:

Edit: en fräck grej är att duo bara har ett urverk som driver båda tavlorna, det går alltså spegelvänt för tavlan på motsatt sida. Även triptyque har endast ett urverk, men hur det fungerar lämnar jag till någon annan att förklara...

Edit igen: Glömde ju svara på den viktigaste frågan, JA, självklart ska du kasta in en till! Batman har ju för fan en Reverso, case closed!

14. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Tre!? Nu får jag ta och läsa på lite!

15. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Lite annan kuriosa om reverson är att det finns ett par exemplar på Patek Philippes museum. Varför?

"The Patek Philippe Reverso
    With the authorisation of César de Trey who had already registered the brand name Reverso, and Jacques-David LeCoultre, administrator of Patek Philippe at the time, eight of these Wenger cases including four in white gold and four in yellow and white gold were delivered to Patek Philippe between December 1931 and April 1932. The cases were fitted with different dial styles and layouts, the circular movements based on ébauches by LeCoultre, and eight Patek Philippe Reverso wristwatches, including one lady's watch, were sold under reference 106. The model did not meet the commercial expectations and production never went beyond these eight examples. Until to date, only the following five examples have appeared in public:

-white and yellow gold case no. 609'483, the present watch
    -white and yellow gold cases nos. 609'429 and 609'482 as well as the lady's model in white gold case no. 609'431, all in Patek Philippe's prestigious Museum in Geneva
    -white gold case no. 609'481, property of an important private collector

The remaining three watches fitted with white gold cases nos. 609'430 and 609'480 and white and yellow gold case no. 609'472 have never appeared in public."

Så hittar ni en reverso märkt Patek Philippe, slå mig en signal...

MariaE, Burgundy och Kakob gillar detta.
  16. nissehult

nissehult Friends of KS

När jag skaffade min Master Hometime så pillade jag lite på Memovoxen. Det är en kul klocka (även om alarmet kanske är lite väl oanvändbart...) men jämfört med Hometime så tycker jag den var för hög.

Här är min recension och lite info om Master Hometime: http://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-master-hometime-information-recension.30290/

Får jag drömma så skulle jag vilja ha en minut-repeterare - antingen JLC eller Patek... Lite mer realistiskt så ligger Deep Sea Chronograph väldigt nära till hands...
    Master-Extreme-jlc-2068570.png

Räven, Wboy, Ako och 2 andra gillar detta.
  17. nissehult

nissehult Friends of KS

En bild är väl lämpligt på min JLC...

DSC04734.JPG

Triumf, SSL, Bozz och 18 andra gillar detta.
  18. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

JLC gör verkligen helgrymma klockor, absolut ett favoritmärke!!

Ako gillar detta.
  19. Päronkapitalist

Päronkapitalist Stadsbo

Från:
    Skåne
  20. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Slänger in lite bilder på min gamla NSD Alarm

Och självklart ett demo för larmet

raden mas, Randel, yonsson och 3 andra gillar detta.
  21. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag visste inte att de hade släppt en Monty Python-edition. Ref på den? ;) Jag kanske är döv men när ljuder alarmet, är det det som jag kanske hör runt 4:06?

22. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Precis i slutet gör larmet av

23. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Snälla tomten, en sån vill jag också ha!

24. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt klart fina klockor. De nya vintage dykarkronograferna är ju helgrymma och Reverson är ju en riktig klassiker. Själv håller jag tillgodo med min fars f d Memovox.

image.jpg

Everglade, stelah, BCKSTRM och 17 andra gillar detta.
  25. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Galet häftig klocka, och med en personligt historia dessutom... bara att gratulera, håll hårt i den!

26. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

27. DrDre

DrDre Friends of KS

Tyvärr blev inte bilderna så bra (iPad i halvmörker) och klockan vet väl alla redan hur den ser ut ändå. Men här kommer de ändå.

Taxman, Granger9050, Brutus och 5 andra gillar detta.
  28. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Najs! Ingen som vågat gravera sin reverso?

29. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! Han köpte den ny dessutom för sin första lön tidigt 60-tal.

Taxman, MariaE och Kakob gillar detta.
  30. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Häftigt, snacka om att inte kunna mäta klockans värde i pengar ;)

Criss Cross gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield