• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad är det som skiljer den varianten av Calendar där dag och månad sitter vid 9 resp. 3 samt gångreserv med de ni visar där dag och månad är centrerat?

JLC Master Calendar.jpg
Modellen med gångreservindikator tillverkades mellan 2006 och 2013, med kaliber 924. Den andra som jag och yonsson visade är den nya som släpptes på SIHH 2013 - den har kaliber 866. Bortsett från att gångreservindikatorn har försvunnit (kanske inte någon visuell nackdel) så verkar urverken vara väldigt lika. 866 är nyare (modernare), lite mindre till storleken och färre delar än 924.

Den nya Calendar har släppts/kommer släppas med en meteroit-tavla. Det sägs att meteroiten kommer från Sverige - en forummedlem har ställt sig på kö för ett exemplar.

jlc-meteorite-master-steel-part.jpg


Vill du gå vintage så finns även Odysseus Moonphase. Så gott om vackra klockor från JLC finns det gott om. :) Reverso vs. Master blir mer en fråga om man vill ha runda eller rektangulära klockor

JLC Odysseus Moonphase.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JLC utvecklar nya urverk till respektive boett. Med andra ord är det inte samma urverk som sitter i den nya 39mm-modellen som sitter i den gamla 37mm-modellen. Rätt cool att de inte bara trycker i ett standardurverk som exempelvis Zenith gör (de har ju samma urverk i sina 38mm-kronografer som i sina 42mm-kronografer).

Det gör att man inte får det fula utrymmet runt rotorn på baksidan och det gör att tavel-layouten blir precis som man vill ha den.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
JLC utvecklar nya urverk till respektive boett. Med andra ord är det inte samma urverk som sitter i den nya 39mm-modellen som sitter i den gamla 37mm-modellen. Rätt cool att de inte bara trycker i ett standardurverk som exempelvis Zenith gör (de har ju samma urverk i sina 38mm-kronografer som i sina 42mm-kronografer).

Det gör att man inte får det fula utrymmet runt rotorn på baksidan och det gör att tavel-layouten blir precis som man vill ha den.


Intressant fakta!
JLC gör ju som det bör göras då.
 

Occupier

Breitling
Modellen med gångreservindikator tillverkades mellan 2006 och 2013, med kaliber 924. Den andra som jag och yonsson visade är den nya som släpptes på SIHH 2013 - den har kaliber 866. Bortsett från att gångreservindikatorn har försvunnit (kanske inte någon visuell nackdel) så verkar urverken vara väldigt lika. 866 är nyare (modernare), lite mindre till storleken och färre delar än 924.


Vill du gå vintage så finns även Odysseus Moonphase. Så gott om vackra klockor från JLC finns det gott om. :) Reverso vs. Master blir mer en fråga om man vill ha runda eller rektangulära klockor

JLC Odysseus Moonphase.jpg


Tack för bra info!

Den där är fantastisk! Förr eller senare ska en sådan finnas i samlingen, rund för min del. Men först blir det en modernare dressare. :)
 

Kairo

Panerai
Modellen med gångreservindikator tillverkades mellan 2006 och 2013, med kaliber 924. Den andra som jag och yonsson visade är den nya som släpptes på SIHH 2013 - den har kaliber 866. Bortsett från att gångreservindikatorn har försvunnit (kanske inte någon visuell nackdel) så verkar urverken vara väldigt lika. 866 är nyare (modernare), lite mindre till storleken och färre delar än 924.

Den nya Calendar har släppts/kommer släppas med en meteroit-tavla. Det sägs att meteroiten kommer från Sverige - en forummedlem har ställt sig på kö för ett exemplar.

jlc-meteorite-master-steel-part.jpg


Vill du gå vintage så finns även Odysseus Moonphase. Så gott om vackra klockor från JLC finns det gott om. :) Reverso vs. Master blir mer en fråga om man vill ha runda eller rektangulära klockor

JLC Odysseus Moonphase.jpg
Du råkar inte ha koll på vad den nya med meteorurtavla kostar? :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
JLC utvecklar nya urverk till respektive boett. Med andra ord är det inte samma urverk som sitter i den nya 39mm-modellen som sitter i den gamla 37mm-modellen. Rätt cool att de inte bara trycker i ett standardurverk som exempelvis Zenith gör (de har ju samma urverk i sina 38mm-kronografer som i sina 42mm-kronografer).

Det gör att man inte får det fula utrymmet runt rotorn på baksidan och det gör att tavel-layouten blir precis som man vill ha den.

Det är så jäkla rätt - gillar Zenith men avskyr deras hoptryckta layouter på vissa av kronograferna. Ser bedrövligt ut.
 

Vesper

Rolex
Någon som vet när nya med meteor tavlan kommer till Sverige? Den i rose hade ju varit fantastisk att äga.
 

Randel

Cartier
Väldigt trevlig tråd som dock är på tok för kort och för allt för lite uppmärksamhet. Får dra mitt strå till stacken och bidra med lite bilder på min Master Compressor Chrongraph. Klockan är från 2007, jag köpte den här på forumet för ett år sedan och snart blir det väl en till från JLC.

JLC2.jpeg


Grym JLC David74! Jag är otroligt sugen på en JLC ur Compressor-serien men har historiskt sett haft problem med klockor på armband, att det blir för "flimsigt" på handleden (fel balans på något sätt) för att klockan blir för lätt och därför rör sig för mycket på handleden. Vad väger din JLC? Vad är ditt intryck rent allmänt om klockan?
 

ApA

Breitling
Det finns förbannat många fina från JLC, mycket av det är dessutom väldigt prisvärt.

Jag har nog ändå lagt beslag på min absoluta favorit.

141207-Unbox-1.jpg


141207-Unbox-2.jpg


141207-Unbox-3.jpg


141207-Unbox-4.jpg


141207-Moon-1.jpg


141207-Moon-2.jpg


141207-Moon-3.jpg


141207-Moon-4.jpg


141207-Moon-5.jpg


141207-Moon-6.jpg


141207-Moon.jpg

Riktigt fin!! Fantstiska bilder!

Går själv och funderar mellan moon ultra thin, master calender eller master chronograph. Lutar nog åt att den mest dressade är ju din, att det blir lite för mycket som händer på master calendarn. Däremot tror jag att jag vill ha en lite sportigare läderbandsklocka så blir nog chronograph varianten. Men efter dina bilder så blir jag lite villrådig igen.

Grattis till en fantastik klocka i alla fall!
 

ApA

Breitling
På tal om Master Chronograph, är det någon som vet varför den inte har en glasbaksida? Har noterat, rent generellt, att de flesta Chronograph klockor inte har en glasbaksida..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där är ju vacker som en sommardröm!
Tack. Tror jag börjar gilla den mer och mer. Jag sörjer fortfarande lite att jag inte fick "min" master calendar, men detta är väl egentligen en bättre allround klocka. Samtidigt som det finns något motsägelsefullt med en clean och dyr klocka finns det något tillfredställande i att de valt att inte gå bananas med massa olika strukturer på tavlan och dylikt. Strukturskiftningen som uppstår vid olika ljus är grym.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack. Tror jag börjar gilla den mer och mer. Jag sörjer fortfarande lite att jag inte fick "min" master calendar, men detta är väl egentligen en bättre allround klocka. Samtidigt som det finns något motsägelsefullt med en clean och dyr klocka finns det något tillfredställande i att de valt att inte gå bananas med massa olika strukturer på tavlan och dylikt. Strukturskiftningen som uppstår vid olika ljus är grym.
Denna JLC känns mer "Jönzzon" är Master Calendar
 
  • Like
Reactions: ZQT

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tack. Tror jag börjar gilla den mer och mer. Jag sörjer fortfarande lite att jag inte fick "min" master calendar, men detta är väl egentligen en bättre allround klocka. Samtidigt som det finns något motsägelsefullt med en clean och dyr klocka finns det något tillfredställande i att de valt att inte gå bananas med massa olika strukturer på tavlan och dylikt. Strukturskiftningen som uppstår vid olika ljus är grym.
Gillar du den bättre än SD:n du hade ett tag?
 

JakubL

Panerai
Professional Dealer
Well 46mm is not that much if you have normal wrist -which I do not have- in my opinion it is as I say ''these-days size''
 
Topp