Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jag är besatt av fullset!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 21 mars 2014.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    I alla fall nästan. Det verkar inte vara många här på forumet som tycker att det behövs fullset för att köpa en klocka. Jag är tyvärr helt tvärs emot, jag kan inte köpa en klocka om den inte nästan är fullset. Nu kan man ju hårdra det hela och fråga sig vad fullset är? Jag är inte hundra nörd, så att små detaljer som den gröna fyrkantiga brickan och den röda hang tagen känns inte 100% nödvändig , visst är det kul om båda dom följer med. Men fullset för mig är,yttre och inre box alla böckerna, cert och certhållare, kalender, ankare om du köper sub.

Just nu försöker jag köpa upp mig på fullset till min OysterQuartz, den köptes med inre boxen, cert och certhållare från Kaplans. Nu fick jag tag i böckerna Rolex OysterQuartz och Translation boken från ebay för ganska så bra pris, 900kr. Snabba var dom iaf, köpte böckerna på måndagen strax för midnatt, på onsdag förmiddag ringde brevbäraren på dörren. Nu har jag lagt bud på Your Rolex Oyster som jag säkerligen kommer att vinna, har även hittat kalendern som jag är sugen på. Då fattas med andra ord bara den yttre boxen, som verkar vara väldigt svår att få tag på. Frågan är bara hur mycket man är villig att lägga i pengar på att få sitt fullset.

Hur gör ni andra, ni som gillar fullset! Är det OK att köpa på sig och komplettera i efterhand?!

Så köpte jag klockan!

Så ser den ut nu efter Your Rolex Oyster boken och översättnings boken.

Detta är ytterboxen, är det någon som sitter på än sådan och är sugen på att sälja får ni gärna höra av er. Bilden har jag lånat av Nicklas.S

Jakten går vidare, och för tillfället så håller man till mycket på ebay och vintagerolexforum, så länge det finns liv så finns det hopp! Jaja...detta är kanske för nördigt, men va fan, det är ju detta som är charmen att vara klocksamlare, Haha.

Trevlig kväll på er flickor och gossar!

Skickar med en liten bonus bild på skönheten i fråga.

Fredrischos, don.h, MickeG och 23 andra gillar detta.
  2. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det är ballt med full set men jag måste inte ha det. Jag kan dock förstå tjusningen med att jaga rätt på det som behövs för ett full set.

Affe gillar detta.
  3. J&B

J&B Bonde

Jag kan köpa tanken med fullset eftersom det var så den levererades men vad ger det om man kompletterar efteråt? Är det verkligen fullset om det är ihopplockat? Bara en tanke från min sida, ingen kritik.

4. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Alltid kul att få med alla tillbehören, tycker jag :)

Affe gillar detta.
  5. aleks

aleks Friends of KS

Visst är det kul när det mesta hänger med vid köp, men jag tror inte jag hade suttit och jagat annat än kanske en box i efterhand.

Affe gillar detta.
  6. Sond

Sond Friends of KS

Antingen går man på fullset eller inte. Att komplettera är inte.

7. POO

POO Präst

Det är ju papper som är grejen, lådda utan papper gör ju varken från eller till och komplettera i efterhand blir ju lite av en självmotsägelse.

8. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    God jakt!

Affe gillar detta.
  9. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Grattis! Snygg klocka och plus på tillbehören

Affe gillar detta.
  10. garfield

garfield Friends of KS

Bara för att vara lite motvalls, och också för att åkalla puristerna, blir inte detta lite som franken? Vissa verkar ju tycka att även om man renoverar/fixar en klocka med originaldelar, så är det ändå inte riktigt kosher om klockan inte är exakt som den var när den lämnade fabriken. Förstår inte denna, i mitt tycke ganska fundamentalistiska inställning, men icke desto mindre verkar den vara tämligen utbredd.

Så, franken eller ej?

jabla gillar detta.
  11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Jag tycker att det är riktigt fjantigt att köpa till tillbehör.

ScubaKing, Jaggis och Andrew gillar detta.
  12. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Nja...vet inte om jag är beredd och hålla med, böcker osv, är ju lika mycket original i efterhand tycker jag. Bara för att klockan har ett serienr som visar att klockan är från ett årtal, i detta fall 1983, så kan ju böckerna vara från 1984 då klockan blir såld. Handlaren får väl dessa tillbehör skickade till sig och skickas sedan med när dom säljer klockan till kunden. Jag kan vara ute och cykla med detta, men det låter jag vara otalt och andra får säga sitt.

Boris Balkan, paradis och jabla gillar detta.
  13. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Haha kul att du starta denna tråd, tänkte starta en likadan imorgon men nu behövs inte det.

Jag undrar också vad folk tycker om att komplettera med box och papper i efterhand?

Icaras, Affe och jabla gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Och vad är det som säger att köparen efter den som samlat ihop ett fullset har en aning om ursprunget.
    Fullset kan ju både vara alla originaföremål som följde med klockan vid köptillfället eller alla saker borde följt med. Väldigt svårt att avgöra skillnaden utan proviniens. Inget ont om TS eftersom begreppet fullset inte är tillräckligt definierat enligt mig.

Affe gillar detta.
  15. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Edit: sitter på tåg och mottagningen är kass!

Affe gillar detta.
  16. POO

POO Präst

Man kan inte komplettera med papper.... just sayin

jabla gillar detta.
  17. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Om du köper till tillbehören efteråt, blir det inte ett franken-fullset då? ;)

Själv är jag glad om jag får originallänken med till mina mögelklenoder... :)

Affe gillar detta.
  18. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Menar såklart "böckerna" som följer med. Sorry..

Affe gillar detta.
  19. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tycker du verkar vara både förståndig och begåvad i din tanke!

ZQT, jabla och Affe gillar detta.
  20. POO

POO Präst

Okaj, böcker och box är imho bara grädde på moset, har man inte cert och så så är det strunt samma.

21. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Verkar råda delade meningar angående detta, alla får ha sin åsikt och det respekterar jag! Jag tycker iaf att det är kul att ha fullset även om det innebär att man gör det i efterhand. Självklart så skall böckerna, box osv vara tidsenliga. Håller med jablas inlägg, att vad vet man vad alla böcker, certhållare, tags m.m. kommit ifrån om man köper den begagnad.

MickeG, Icaras, JoberMan och 4 andra gillar detta.
  22. Spencer

Det blir aldrig en franken om du har rätt och tidstypiska delar!

Icaras, jabla, paradis och 1 annan gillar detta.
  23. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Tackar...och kul att höra det ifrån Mr Rolex himself, håller med om att det måste vara tidsenliga, annars blir det väl lite kokobahia!

Boris Balkan, Spencer och eriksson850 gillar detta.
  24. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Så här kan/ska/bör det se ut...............sen att det kostar en helvetes mycket pengar att få ihop allt,.......:eek: 13059333233_b85b8e95df_o.jpg

Ernesto, Icaras, JiiWe och 3 andra gillar detta.
  25. Spencer

Givet att allt är rätt och korrekt blir det aldrig fel eller franken!

paradis och Affe gillar detta.
  26. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Skulle varit kul att höra vad du Spencer tycker om det.

Vet att du gillar fullset och köper helst det. Är det okej att komplettera allt i efterhand och blir det då ett fullset eller är det bara fel?

Vi säger att jag köper en klocka där endast certifikatet följer med men att jag senare kompletterar det som saknas. Har jag då ett fullset och skulle jag kunna sälja en klocka som "fullset"?

Sond och Affe gillar detta.
  27. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Om allt är rätt så blir det inte fel? :)

Affe gillar detta.
  28. wilsdorf

wilsdorf Bonde

Det beror helt på vilken klocka jag är ute efter. Om det är en de där pärlorna som man verkligen letat efter så är fullset en viktig detalj. Men visst gör man avsteg från det beroende på:

- skicket på klockan i sig
    - Hur länge man letat efter klockan
    - Merkostnaden för fullset
    - Om man köper klockan efter att ha dragit en vinare på fredag kvääällennn....hick..hick....

Att komplettera i efterhand har jag aldrig gjort...känns inte rätt på nåt sätt men dömer ingen annan som tycker olika.

eriksson850 gillar detta.
  29. Danielle

Danielle Borgare

Jag själv skulle inte sitta och köpa på mig sakerna efteråt. Möjligtvis en box. Tycker det är lite fusk och inte lika betydelsefullt då. (Min tanke)

Skulle självklart vilja veta att tillbehören är köpta i efterhand om jag ska köpa en klocka av någon.

Fixoflex, Sond, David och 2 andra gillar detta.
  30. Spencer

Är en klocka som tappat insert men återställs med korrekt insert ok. Är det ok att byta den trasiga orginalboxen med exakt samma box men i finare skick? Självklart givet att delen är korrekt för klockan. Det som tillför verkligt värde på en vintage Rolex är certet resten är trevligt fluff!

Vintage92, jabla, Boris Balkan och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield