• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är besatt av fullset!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I alla fall nästan. Det verkar inte vara många här på forumet som tycker att det behövs fullset för att köpa en klocka. Jag är tyvärr helt tvärs emot, jag kan inte köpa en klocka om den inte nästan är fullset. Nu kan man ju hårdra det hela och fråga sig vad fullset är? Jag är inte hundra nörd, så att små detaljer som den gröna fyrkantiga brickan och den röda hang tagen känns inte 100% nödvändig , visst är det kul om båda dom följer med. Men fullset för mig är,yttre och inre box alla böckerna, cert och certhållare, kalender, ankare om du köper sub.

Just nu försöker jag köpa upp mig på fullset till min OysterQuartz, den köptes med inre boxen, cert och certhållare från Kaplans. Nu fick jag tag i böckerna Rolex OysterQuartz och Translation boken från ebay för ganska så bra pris, 900kr. Snabba var dom iaf, köpte böckerna på måndagen strax för midnatt, på onsdag förmiddag ringde brevbäraren på dörren. Nu har jag lagt bud på Your Rolex Oyster som jag säkerligen kommer att vinna, har även hittat kalendern som jag är sugen på. Då fattas med andra ord bara den yttre boxen, som verkar vara väldigt svår att få tag på. Frågan är bara hur mycket man är villig att lägga i pengar på att få sitt fullset.

Hur gör ni andra, ni som gillar fullset! Är det OK att köpa på sig och komplettera i efterhand?!

Så köpte jag klockan!
DSC_7594_zps0ba7268d.jpg


Så ser den ut nu efter Your Rolex Oyster boken och översättnings boken.
c9d4a2fe-0a9c-4e89-9bd3-3d4cd181ea05_zps85db323f.jpg


Detta är ytterboxen, är det någon som sitter på än sådan och är sugen på att sälja får ni gärna höra av er. Bilden har jag lånat av Nicklas.S
8dNsEEx.jpg



Jakten går vidare, och för tillfället så håller man till mycket på ebay och vintagerolexforum, så länge det finns liv så finns det hopp! Jaja...detta är kanske för nördigt, men va fan, det är ju detta som är charmen att vara klocksamlare, Haha.

Trevlig kväll på er flickor och gossar!

Skickar med en liten bonus bild på skönheten i fråga.
2d4ebed8-8082-4227-910d-0688f541cc1b_zps7c613cfb.jpg
 

Boris Balkan

Fark you!
Det är ballt med full set men jag måste inte ha det. Jag kan dock förstå tjusningen med att jaga rätt på det som behövs för ett full set.
 

J&B

Omega
Jag kan köpa tanken med fullset eftersom det var så den levererades men vad ger det om man kompletterar efteråt? Är det verkligen fullset om det är ihopplockat? Bara en tanke från min sida, ingen kritik.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Visst är det kul när det mesta hänger med vid köp, men jag tror inte jag hade suttit och jagat annat än kanske en box i efterhand.
 

POO

Panerai
Det är ju papper som är grejen, lådda utan papper gör ju varken från eller till och komplettera i efterhand blir ju lite av en självmotsägelse.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bara för att vara lite motvalls, och också för att åkalla puristerna, blir inte detta lite som franken? Vissa verkar ju tycka att även om man renoverar/fixar en klocka med originaldelar, så är det ändå inte riktigt kosher om klockan inte är exakt som den var när den lämnade fabriken. Förstår inte denna, i mitt tycke ganska fundamentalistiska inställning, men icke desto mindre verkar den vara tämligen utbredd.

Så, franken eller ej?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bara för att vara lite motvalls, och också för att åkalla puristerna, blir inte detta lite som franken? Vissa verkar ju tycka att även om man renoverar/fixar en klocka med originaldelar, så är det ändå inte riktigt kosher om klockan inte är exakt som den var när den lämnade fabriken. Förstår inte denna, i mitt tycke ganska fundamentalistiska inställning, men icke desto mindre verkar den vara tämligen utbredd.

Så, franken eller ej?



Nja...vet inte om jag är beredd och hålla med, böcker osv, är ju lika mycket original i efterhand tycker jag. Bara för att klockan har ett serienr som visar att klockan är från ett årtal, i detta fall 1983, så kan ju böckerna vara från 1984 då klockan blir såld. Handlaren får väl dessa tillbehör skickade till sig och skickas sedan med när dom säljer klockan till kunden. Jag kan vara ute och cykla med detta, men det låter jag vara otalt och andra får säga sitt.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Haha kul att du starta denna tråd, tänkte starta en likadan imorgon men nu behövs inte det.

Jag undrar också vad folk tycker om att komplettera med box och papper i efterhand?
 

jabla

Sarlacc
Bara för att vara lite motvalls, och också för att åkalla puristerna, blir inte detta lite som franken? Vissa verkar ju tycka att även om man renoverar/fixar en klocka med originaldelar, så är det ändå inte riktigt kosher om klockan inte är exakt som den var när den lämnade fabriken. Förstår inte denna, i mitt tycke ganska fundamentalistiska inställning, men icke desto mindre verkar den vara tämligen utbredd.

Så, franken eller ej?
Och vad är det som säger att köparen efter den som samlat ihop ett fullset har en aning om ursprunget.
Fullset kan ju både vara alla originaföremål som följde med klockan vid köptillfället eller alla saker borde följt med. Väldigt svårt att avgöra skillnaden utan proviniens. Inget ont om TS eftersom begreppet fullset inte är tillräckligt definierat enligt mig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du köper till tillbehören efteråt, blir det inte ett franken-fullset då? ;)

Själv är jag glad om jag får originallänken med till mina mögelklenoder... :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
I alla fall nästan. Det verkar inte vara många här på forumet som tycker att det behövs fullset för att köpa en klocka. Jag är tyvärr helt tvärs emot, jag kan inte köpa en klocka om den inte nästan är fullset. Nu kan man ju hårdra det hela och fråga sig vad fullset är? Jag är inte hundra nörd, så att små detaljer som den gröna fyrkantiga brickan och den röda hang tagen känns inte 100% nödvändig , visst är det kul om båda dom följer med. Men fullset för mig är,yttre och inre box alla böckerna, cert och certhållare, kalender, ankare om du köper sub.

Just nu försöker jag köpa upp mig på fullset till min OysterQuartz, den köptes med inre boxen, cert och certhållare från Kaplans. Nu fick jag tag i böckerna Rolex OysterQuartz och Translation boken från ebay för ganska så bra pris, 900kr. Snabba var dom iaf, köpte böckerna på måndagen strax för midnatt, på onsdag förmiddag ringde brevbäraren på dörren. Nu har jag lagt bud på Your Rolex Oyster som jag säkerligen kommer att vinna, har även hittat kalendern som jag är sugen på. Då fattas med andra ord bara den yttre boxen, som verkar vara väldigt svår att få tag på. Frågan är bara hur mycket man är villig att lägga i pengar på att få sitt fullset.

Hur gör ni andra, ni som gillar fullset! Är det OK att köpa på sig och komplettera i efterhand?!

Så köpte jag klockan!
DSC_7594_zps0ba7268d.jpg


Så ser den ut nu efter Your Rolex Oyster boken och översättnings boken.
c9d4a2fe-0a9c-4e89-9bd3-3d4cd181ea05_zps85db323f.jpg


Detta är ytterboxen, är det någon som sitter på än sådan och är sugen på att sälja får ni gärna höra av er. Bilden har jag lånat av Nicklas.S
8dNsEEx.jpg



Jakten går vidare, och för tillfället så håller man till mycket på ebay och vintagerolexforum, så länge det finns liv så finns det hopp! Jaja...detta är kanske för nördigt, men va fan, det är ju detta som är charmen att vara klocksamlare, Haha.

Trevlig kväll på er flickor och gossar!

Skickar med en liten bonus bild på skönheten i fråga.
2d4ebed8-8082-4227-910d-0688f541cc1b_zps7c613cfb.jpg
Tycker du verkar vara både förståndig och begåvad i din tanke!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Verkar råda delade meningar angående detta, alla får ha sin åsikt och det respekterar jag! Jag tycker iaf att det är kul att ha fullset även om det innebär att man gör det i efterhand. Självklart så skall böckerna, box osv vara tidsenliga. Håller med jablas inlägg, att vad vet man vad alla böcker, certhållare, tags m.m. kommit ifrån om man köper den begagnad.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Bara för att vara lite motvalls, och också för att åkalla puristerna, blir inte detta lite som franken? Vissa verkar ju tycka att även om man renoverar/fixar en klocka med originaldelar, så är det ändå inte riktigt kosher om klockan inte är exakt som den var när den lämnade fabriken. Förstår inte denna, i mitt tycke ganska fundamentalistiska inställning, men icke desto mindre verkar den vara tämligen utbredd.

Så, franken eller ej?

Det blir aldrig en franken om du har rätt och tidstypiska delar!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Det blir aldrig en franken om du har rätt och tidstypiska delar!
Skulle varit kul att höra vad du Spencer tycker om det.

Vet att du gillar fullset och köper helst det. Är det okej att komplettera allt i efterhand och blir det då ett fullset eller är det bara fel?

Vi säger att jag köper en klocka där endast certifikatet följer med men att jag senare kompletterar det som saknas. Har jag då ett fullset och skulle jag kunna sälja en klocka som "fullset"?
 

wilsdorf

Omega
Det beror helt på vilken klocka jag är ute efter. Om det är en de där pärlorna som man verkligen letat efter så är fullset en viktig detalj. Men visst gör man avsteg från det beroende på:

- skicket på klockan i sig
- Hur länge man letat efter klockan
- Merkostnaden för fullset
- Om man köper klockan efter att ha dragit en vinare på fredag kvääällennn....hick..hick....

Att komplettera i efterhand har jag aldrig gjort...känns inte rätt på nåt sätt men dömer ingen annan som tycker olika.
 

Danielle

Panerai
Jag själv skulle inte sitta och köpa på mig sakerna efteråt. Möjligtvis en box. Tycker det är lite fusk och inte lika betydelsefullt då. (Min tanke)

Skulle självklart vilja veta att tillbehören är köpta i efterhand om jag ska köpa en klocka av någon.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skulle varit kul att höra vad du Spencer tycker om det.

Vet att du gillar fullset och köper helst det. Är det okej att komplettera allt i efterhand och blir det då ett fullset eller är det bara fel?

Vi säger att jag köper en klocka där endast certifikatet följer med men att jag senare kompletterar det som saknas. Har jag då ett fullset och skulle jag kunna sälja en klocka som "fullset"?

Är en klocka som tappat insert men återställs med korrekt insert ok. Är det ok att byta den trasiga orginalboxen med exakt samma box men i finare skick? Självklart givet att delen är korrekt för klockan. Det som tillför verkligt värde på en vintage Rolex är certet resten är trevligt fluff!
 
Topp