• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är besatt av fullset!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I alla fall nästan. Det verkar inte vara många här på forumet som tycker att det behövs fullset för att köpa en klocka. Jag är tyvärr helt tvärs emot, jag kan inte köpa en klocka om den inte nästan är fullset. Nu kan man ju hårdra det hela och fråga sig vad fullset är? Jag är inte hundra nörd, så att små detaljer som den gröna fyrkantiga brickan och den röda hang tagen känns inte 100% nödvändig , visst är det kul om båda dom följer med. Men fullset för mig är,yttre och inre box alla böckerna, cert och certhållare, kalender, ankare om du köper sub.

Just nu försöker jag köpa upp mig på fullset till min OysterQuartz, den köptes med inre boxen, cert och certhållare från Kaplans. Nu fick jag tag i böckerna Rolex OysterQuartz och Translation boken från ebay för ganska så bra pris, 900kr. Snabba var dom iaf, köpte böckerna på måndagen strax för midnatt, på onsdag förmiddag ringde brevbäraren på dörren. Nu har jag lagt bud på Your Rolex Oyster som jag säkerligen kommer att vinna, har även hittat kalendern som jag är sugen på. Då fattas med andra ord bara den yttre boxen, som verkar vara väldigt svår att få tag på. Frågan är bara hur mycket man är villig att lägga i pengar på att få sitt fullset.

Hur gör ni andra, ni som gillar fullset! Är det OK att köpa på sig och komplettera i efterhand?!

Så köpte jag klockan!
DSC_7594_zps0ba7268d.jpg


Så ser den ut nu efter Your Rolex Oyster boken och översättnings boken.
c9d4a2fe-0a9c-4e89-9bd3-3d4cd181ea05_zps85db323f.jpg


Detta är ytterboxen, är det någon som sitter på än sådan och är sugen på att sälja får ni gärna höra av er. Bilden har jag lånat av Nicklas.S
8dNsEEx.jpg



Jakten går vidare, och för tillfället så håller man till mycket på ebay och vintagerolexforum, så länge det finns liv så finns det hopp! Jaja...detta är kanske för nördigt, men va fan, det är ju detta som är charmen att vara klocksamlare, Haha.

Trevlig kväll på er flickor och gossar!

Skickar med en liten bonus bild på skönheten i fråga.






















"Glömde att tillägga att böckerna jag köpte och kompletterade med, är från samma år som klockan är gjord, 1983!"


c9d4a2fe-0a9c-4e89-9bd3-3d4cd181ea05_zps85db323f.jpg
 

POO

Panerai
Man VET ju aldrig vad som är original eller ej. I teori kan det ju bara boett och cert som var med från början, även om det inte är vad som oftast åsyftas med full set.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Är en klocka som tappat insert men återställs med korrekt insert ok. Är det ok att byta den trasiga orginalboxen med exakt samma box men i finare skick? Självklart givet att delen är korrekt för klockan. Det som tillför verkligt värde på en vintage Rolex är certet resten är trevligt fluff!
Trevligt! Då säger jag emot min flickvän här ovanför och säger istället att det skulle varit kul att komplettera min nyinköpta 5513 med det du kallar "trevligt fluff".

Nu har jag inte ens cert till den men tycker ändå att det skulle varit kul att leta rätt på allt annat om det nu inte kostar en halv förmögenhet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Visst är det okej, man gör som vill. Själv bryr jag mig mer om klockan än box och papper, men jag kan förstå varför man vill ha tillbehören. Men vad det är för vits med tillbehör som inte följde med klockan ursprungligen förstår jag verkligen inte.



Jag förstår helt klart att fler folk än du tycker detta, och jag respekterar detta, fullt ut! Men att sakerna har försvunnit på vägen behöver ju inte vara så konstigt. Allt har följt med i och med första köparen lämnat butiken, sen har klockan i sin tur blivit såld 2-3ggr efter det att första ägaren sålt den. Med andra ord är chansen rätt så stor att dom blivit kvar hos köparen 2 eller 3, säger inte att det är så, men visst har oddset höjts att det kan hända.

Så när jag som köpare nummer 4 bara får cert och inre boxen så vill man kanske komplettera så det blir ett fullset, men som redan är sagt i tråden, det bör vara tidsenliga saker man köper till.
 

Sond

Patek
Mkt intressant tråd. Just fullast är för mig fullset(även om jag inte nått den nivån). Att byta en visare mot en original tycker jag är okey. Men att köpa in pappersprodukter känns helt fel. I min bok är fullset ett begrepp för tillbehör som följde med klockan.
 

Jens

Greedo
Jaga o samla ihop i efterhand känns sådär tycker jag. Förstår dock din tanke, det är kul med full set!
Får man med det vid köp så tycker jag det är kul, annars kan det kvitta för mig.


J
 

Boris Balkan

Fark you!
Certet är som sagt det enda som är unikt och hör ihop med klockan i kontrast med resten av innehållet i fullsetet. Om resten är original och rätt i tiden för den modellen så spelar det väl ingen roll att det plockats ihop senare? Det är inte som att det finns något metafysiskt som binder ihop boxen etc som ursprungligen råkade paras ihop med just den aktuella klockan.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag har köpt box till en av mina klockor efter lite detektivarbete. Om man tycker det är svårt med generationer på tavlor, referenser etc så är det ju inget mot att ge sig in i boxdjungeln. Rolex boxar är fan en mardröm.
Eller så är jag helt blåst. Lämnar den möjligheten öppen.

Däremot skulle jag känna mig lite lurad om nåt jag köpt som fullset sen visade sig vara ett hopplock. Mest pga att det inte är helt enkelt att hitta helt rätt grejer och jag skulle go OCD på att dubbelkolla allt.
 

jabla

Sarlacc
Eftersom klockan inte lämnade fabriken med box och tillbehör så är de bara tidstypiska biprodukter och ingen kan säga säkert att de levererades med klockan vid köpet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Go for it af Sjödal. Jag förstår tjusningen i jakten, även om jag själv hellre väljer att lägga pengarna på något annat.


Jag tycker du är riktigt fjantig. Skönt att alla får ha en uppfattning :)



Tackar...härligt att det finns folk som är med oss riktiga klocknördar :D, själv så lägger jag hellre pengar på att uppdatera till ett fullset en att lägga pengarna på annat! :cigar:

Fick tag på en tidsenlig kalender till det jag håller på att uppdatera för 10 min på ebay, går sakta men säkert frammåt minna vänner.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Blir bara purken när jag ser dig spendera pengar på sånt som bara blir liggandes i en låda.. :D

Joberman däremot, verkar bli purken på mina åsikter :)



Fast det är ju det som är charmen med det, att då och då kolla, cert, certhållare, alla tillbehör, box osv. Bara lukten av boxen, certhållaren får håret att resa sig, ni som vet vad jag pratar om, känner väl till lukten. Sen kan jag hålla med om, att visst vore det roligare ifall allt var med när man köper klockan. Men har den 15-20 kanske 30 år på nacken, så vet man inte när klockan och tillbehören är uppdaterade. Jag kan som sagt vara femte personen som är ägare till just den klockan. Så mycket kan ha hänt på vägen tills dess jag köpte klockan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fast det är ju det som är charmen med det, att då och då kolla, cert, certhållare, alla tillbehör, box osv. Bara lukten av boxen, certhållaren får håret att resa sig. Är något speciellt, sen håller jag med om, att visst vore det roligare ifall allt var med när man köper klockan. Men har den 15-20 kanske 30 år på nacken, så vet man inte när klockan och tillbehören är uppdaterade. Kan som sagt vara femte personen som är ägare till just den klockan. Så mycket kan ha hänt på vägen tills dess jag köpte klockan.

För mig är det där inte alls speciellt, särskilt inte när jag vet att tillbehören inte kom med klockan.

Däremot kan jag förstå tjusningen med cert till en gammal klocka. Det är charmigt som fan.
Eller som daydaten jag hade, som kom i den gamla fina bruna boxen, tillsammans med en slags hangtag med serienumret handskrivet på. Fett.
 

Icaras

Rolex
Har man certet så är det väl inte annat än kul att leta upp resterande tidsenliga tillbehör? Det vill säga om de en gång lämnade fabriken med likadana tillbehör som du tänkt köpa in.
Kör, bara kör Sjödahl :D

Kanske bara jag som tycker att jakten är halva nöjet :confused:
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Klart du ska jaga fullset Af Sjodahl. Jag förstår dig helt och hållet!

Sen kan man ju tolka frågeställningen på olika sätt. Tolkar man den som jag förutsätter att du avsåg så är frågan: Om jag är samlare, är det då okej att komplettera mina skönheter med korrekta tillbehör?

Däremot tror jag vissa tolkar din fråga: Är det okej som flippare att komplettera en klocka med tillbehör och sedan sälja den som fullset?

och svaret på fråga ett är givetvis JA!

Svaret på tolkningsalternativ två är enligt min åsikt, nja. Hade jag kompletterat en klocka med korrekta tillbehör och sedan sålt den så vore det för mig en självklarhet att upplysa köparen om detta även om jag visste att köparen inte kunnat kontrollera detta i efterhand. Gör man det så är det ju okej, köparen vet vad han betalar för och kan välja själv om han vill köpa.

Informerar jag inte om detta förhållandet så är det förvisso svårt eller omöjligt för köparen att veta, men det hade inte känts bra i magen på mig, därav svaret nja...
 

Obeedoobe

Friends of KS
Förstår din tanke Affe. Köper man en klocka är det alltid trevligt om alla tillbehören följer med. Det är dock inget jag personligen jagar efter... Bäst är om den inre boxen följer med en vintageklocka. Luktar lite skumt, typ ålderdomshem:).

Jaga vidare!

Mvh
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har man certet så är det väl inte annat än kul att leta upp resterande tidsenliga tillbehör? Det vill säga om de en gång lämnade fabriken med likadana tillbehör som du tänkt köpa in.
Kör, bara kör Sjödahl :D

Kanske bara jag som tycker att jakten är halva nöjet :confused:



Nej då! Håller med dig min vän, det är kul, spännande och minst halva nöjet! Jag kommer att fortsätta leta och komplettera oavsett vad visa tycker, alla får ha sin åsikt, även jag. Så jag kommer köra så att det rycker, och när jag väl har hittat allt. så skall jag visa upp det med stolthet, MoaHahaha :D
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Klart du ska jaga fullset Af Sjodahl. Jag förstår dig helt och hållet!

Sen kan man ju tolka frågeställningen på olika sätt. Tolkar man den som jag förutsätter att du avsåg så är frågan: Om jag är samlare, är det då okej att komplettera mina skönheter med korrekta tillbehör?

Däremot tror jag vissa tolkar din fråga: Är det okej som flippare att komplettera en klocka med tillbehör och sedan sälja den som fullset?

och svaret på fråga ett är givetvis JA!

Svaret på tolkningsalternativ två är enligt min åsikt, nja. Hade jag kompletterat en klocka med korrekta tillbehör och sedan sålt den så vore det för mig en självklarhet att upplysa köparen om detta även om jag visste att köparen inte kunnat kontrollera detta i efterhand. Gör man det så är det ju okej, köparen vet vad han betalar för och kan välja själv om han vill köpa.

Informerar jag inte om detta förhållandet så är det förvisso svårt eller omöjligt för köparen att veta, men det hade inte känts bra i magen på mig, därav svaret nja...




TACK! Mycket bra sammanfattat och jag kunde inte ha sagt det bättre själv ;), då jag är samlare så gör jag bara det för min egen vinnings skull!
 

newk15

Cartier
Hur känner du då för fullset som hängt med från början gentemot fullset som är ett ihopplock i efterhand? Är det ena värt mer än det andra tycker du?

Fullset tycker jag är najs. Om det är ihopplockat i efterhand av någon överintresserad entusiast hade jag gärna fått veta det dock. ;)
 
Topp