• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är besatt av fullset!

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Tycker det är spännande med riktiga papper, absolut.
Köpa till böcker mm känns inte lika aktuellt för mig.
För er som letar tags, böcker mm så ligger det en hel del ute på Tradera just nu. Jag känner säljaren och han rensar ut. Massor av fina saker om man gillar sånt. :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tycker det är spännande med riktiga papper, absolut.
Köpa till böcker mm känns inte lika aktuellt för mig.
För er som letar tags, böcker mm så ligger det en hel del ute på Tradera just nu. Jag känner säljaren och han rensar ut. Massor av fina saker om man gillar sånt. :)


Jag har sett det, har lagt bud och känner igen namnet på säljaren och vet att han är pålitlig, men tack för tipset anyway.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Af Sjodahl min vän, jag är 100 procent med på ditt tänk. Spänningen stiger ju ytterligare när man får jaga de små detaljeran!

Härligt att höra Spencer66 att det finns lika sjuka personer som jag själv ;), och visst är jakten och tiden man lägger värt det, när man väl hittar dom där små guldkornen! Vi verkar dock inte vara många som tycker att det är roligt eller rättare sagt att det är OK att komplettera sin klocka i efterhand.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hur känner du då för fullset som hängt med från början gentemot fullset som är ett ihopplock i efterhand? Är det ena värt mer än det andra tycker du?

Fullset tycker jag är najs. Om det är ihopplockat i efterhand av någon överintresserad entusiast hade jag gärna fått veta det dock. ;)


Det skall jag tala om för dig! Låt säga att jag har en kompis som köpte sin ROLEX för 25-30 år sedan. Jag var med när han handlade klockan i butiken, så jag vet om allt som följde med vid köpet. Inre och yttre Box, alla böcker, cert och certhålkare, röda hang tagen och den gröna brickan med refnr på, även kalendern Är det en sub så skall även ankaret vara med.

Visst skulle detta exemplar vara extremt roligt att få köpa och ha in sin ägo, skulle jag säga en procent satts så säger jag 100%. Låt se, Hmm, om jag däremot plockar ihop exakt samma saker, lika tidsenliga och original som följde med min kompis klocka. Mot en klocka jag köper 30 år senare av samma modell, men av en annan person där bara cert och certhålkare följer med klockan. Så skulle jag nog säga att att skillnaden inte är så stor, om allt bara är original och tidsenligt så förstår jag faktiskt inte problemet.

Sen kan jag tycka att, om allt nu är original och är tidstypiska, varför ska jag behöva berätta det för personen som köper klockan av mig. Om det nu är exakt lika böcker, tags, kalender m.m. som följde med klockan vid första köpet, så kan jag bara inte först vitsen med det.

Hoppas du är nöjd med mitt svar newk15.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att du kör din grej Af Sjodahl själv skulle jag nog värdesätta de där extra krussedullerna på grund av att det var exakt samma prylar som den som köpte klockan en gång i tiden plockade upp, klippte av hangtagen och testade klockan för första gången. :) däremot förstår jag ditt kall, sjukt kul att hitta ett mål och sedan erövra det, lycka till i jakten!

Btw, när blir det dala-gtg? Jag är hemma i Säter över helgen men kommer hem om några veckor igen, vore kul att träffa alla dala-entusiaster över några bärs! :)
 
Certet är som sagt det enda som är unikt och hör ihop med klockan i kontrast med resten av innehållet i fullsetet. Om resten är original och rätt i tiden för den modellen så spelar det väl ingen roll att det plockats ihop senare? Det är inte som att det finns något metafysiskt som binder ihop boxen etc som ursprungligen råkade paras ihop med just den aktuella klockan.

Hållet med helt...
 

Sond

Patek
Får man inte hålla isär entusiastens jakt på tillbehör och fullset? Båda trevliga och förståeliga. Men olika?
 

Boris Balkan

Fark you!
Det finns inte något sätt att avgöra om de gör det. Även om det är osannolikt så är det fullt möjligt att inte ens moderskeppet vet vilken boett som ursprungligen levererades med vilket verk eftersom Rolex inte offentliggör sådan information.

Ja precis men det blir inte bättre än så eller hur? Var går gränsen? När Peter på Rob E servade min 16800 bytte han ut delar i urverket. Är den en Franken nu?
 

Boris Balkan

Fark you!
Att Spencers resonemang är fel.

Spencer66 har aldrig fel. :woot:


big-brother-is-watching-you.png
 

David

Bödeln
Ja precis men det blir inte bättre än så eller hur? Var går gränsen? När Peter på Rob E servade min 16800 bytte han ut delar i urverket. Är den en Franken nu?

Absolut inte. Sist jag fick en äldre klocka servad åkte allt det här skräpet ut:

131111-YW-Scrap.jpg


Jag menar bara att det är fullständigt omöjligt att avgöra om boett och verk hör ihop, den enda meningsfulla kopplingen man kan göra är den mellan cert och boett. (Rolex har ju dessutom varit minst sagt promiskuösa vad gäller boxar, serienummerserier, tavlor och till och med kaliber, så det är till och med svårt att veta vad som är "tidstypiskt korrekt".)
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag menar bara att det är fullständigt omöjligt att avgöra om boett och verk hör ihop, den enda meningsfulla kopplingen man kan göra är den mellan cert och boett. (Rolex har ju dessutom varit minst sagt promiskuösa vad gäller boxar, serienummerserier, tavlor och till och med kaliber, så det är till och med svårt att veta vad som är "tidstypiskt korrekt".)

Jag förstår hur du tänker men helt omöjligt är det inte. Det beror på scenariot. Om det t ex satt ett 3135 urverk i min 16800 skulle jag veta utan tvivel att det var en franken.
 

newk15

Cartier
Det skall jag tala om för dig! Låt säga att jag har en kompis som köpte sin ROLEX för 25-30 år sedan. Jag var med när han handlade klockan i butiken, så jag vet om allt som följde med vid köpet. Inre och yttre Box, alla böcker, cert och certhålkare, röda hang tagen och den gröna brickan med refnr på, även kalendern Är det en sub så skall även ankaret vara med.

Visst skulle detta exemplar vara extremt roligt att få köpa och ha in sin ägo, skulle jag säga en procent satts så säger jag 100%. Låt se, Hmm, om jag däremot plockar ihop exakt samma saker, lika tidsenliga och original som följde med min kompis klocka. Mot en klocka jag köper 30 år senare av samma modell, men av en annan person där bara cert och certhålkare följer med klockan. Så skulle jag nog säga att att skillnaden inte är så stor, om allt bara är original och tidsenligt så förstår jag faktiskt inte problemet.

Sen kan jag tycka att, om allt nu är original och är tidstypiska, varför ska jag behöva berätta det för personen som köper klockan av mig. Om det nu är exakt lika böcker, tags, kalender m.m. som följde med klockan vid första köpet, så kan jag bara inte först vitsen med det.

Hoppas du är nöjd med mitt svar newk15.

Jag är mer än nöjd med mitt svar. Tack! Det jag föreställer mig är att någon som bemödat sig med att hitta och köpa alla tillbehör också har tagit hand om klockan på bästa sätt. Det blir som ett ytterligare kvitto på klockans skick samtidigt som det är väldigt trevligt att köpa från en så entusiastisk samlare. Det är dock min spontana tanke som jag inte på något sätt omprövat sen den väcktes igår. ;)
 

Wettex

Cartier
Fullset kan det ju ändå aldrig bli så länge man inte har certet. Och då kan man ju få köpa vad man vill för att tillfredsställa sina personliga böjelser :).

Sen ser man ju att det ibland finns folk på olika försäljningssidor typ Ebay osv, som uppenbart försöker sälja "nästan" fullsetare som fullsetare. Dom skriver ut "complete with boxes, books and hangtag". Att själva certet saknas är det sista som nämns och försöker nästan maskeras på bästa sätt.....det tycker jag är fult. Men som sagt för personligt bruk, och inte i ett försök att trolla till sig en fullsetare utan cert så är det fullt ok tycker jag.

Skulle nog kunna tänka mig en låda till min 16800 bara för att lukta på :)
 

M74

Omega
Go for it Affe, de är ju de små tingesten som gör det! Helt ok i min bok att efterkonstruera, skulle själv gjort lika om det var något som fattades vid köp.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har lite olika booklets, kan rota i vad som finns i kväll och återkomma. Är det något du vill ha så skänks dem mot valfritt bidrag till BCF :)
 
Topp