• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är besatt av fullset!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag kan köpa tanken med fullset eftersom det var så den levererades men vad ger det om man kompletterar efteråt? Är det verkligen fullset om det är ihopplockat? Bara en tanke från min sida, ingen kritik.



Svar JA! I min värld så är det fullsett, om allt är som det ska, original och tidsenligt så är svaret JA! Inga problem, tar det ej som kritik, du, jag plus alla andra måste få ha sin åsikt. Sen om det är rätt eller fel, vem kan bestämma det egentligen.
 

newk15

Cartier
Svar JA! I min värld så är det fullsett, om allt är som det ska, original och tidsenligt så är svaret JA! Inga problem, tar det ej som kritik, du, jag plus alla andra måste få ha sin åsikt. Sen om det är rätt eller fel, vem kan bestämma det egentligen.


Precis, ni har alla rätt till er åsikt. Även om den är fel. ;)
 

san

Cartier
2-Faktor
Mycket hänger på hur man väljer att tolka begreppet fullset; något som för många är ett begrepp för tillbehör som följde med klockan när den köptes. (Därav mothuggen.) Så jag skulle vilja säga att det är en definitionsfråga. Anses det vara ett fullset om tillbehören plockats ihop i efterhand, givet att det rör sig om korrekta och tidsenliga tillbehör? Jag tycker det.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag är nog minst lika besatt av fullset som du är. När jag köpte min Oysterquartz 19019 så var den fullset sånär som på OQ manualen. Efter att ha finkammat alla klocksajter några månader så lyckades jag till slut hitta en OQ manual som var tryckt i England 2001, d.v.s samma land som klockan ursprungligen var såld i och samma år som den var tillverkad.
Det går ju inte för sig att ha manualer som är tryckta på t.e.x Spanska om klockan är såld i England och tryckta senare än när klockan är tillverkad.... Eller :confused:

Enda gången jag kan köpa en klocka utan fullset är om klockan är så ovanlig att sannolikheten att hitta en likadan med fullset är obefintlig.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag kan köpa tanken med fullset eftersom det var så den levererades men vad ger det om man kompletterar efteråt? Är det verkligen fullset om det är ihopplockat? Bara en tanke från min sida, ingen kritik.

Två av mina Rolex Oysterquartz är tillverkade år 2000 och har identiska tillbehör som är tillverkade samma år.
Om jag skiftar tillbehören till klockorna, är dom inte fullset då ?
 

J&B

Omega
Två av mina Rolex Oysterquartz är tillverkade år 2000 och har identiska tillbehör som är tillverkade samma år.
Om jag skiftar tillbehören till klockorna, är dom inte fullset då ?

Nu är vi inne på riktigt hårklyveri. Personligen skulle jag inte bry mig men i min bok så är nog det faktiskt inte det i en sann mening. Skulle absolut tycka att det var ok att sälja som fullset men jag själv skulle nog alltid tycka att det är en liten skavank. Jag tror jag får nyansera det jag skrev.

Om man plockar ihop delar som saknas skulle jag tycka att det var ok att sälja som ett fullset (hade uppskattat att få infon som köpare men det hade inte varit avgörande och jag hade inte heller känt mig lurad om jag inte fick det) förutsatt att det är tidstypiskt osv. Men lite av mystiken försvinner. Kommer inte ihåg exakt var men läste en intressant text om en professionell dykare som arbetat för Comex mfl och hade sin gamla rödsub helt komplett med alla papper. Det blir på något sätt åtråvärt och äkta. Låt säga att han tappat bort ask och allt utom klocka och papper och kompletterat med det efteråt hade iaf tyckt att lite av känslan är borta. Bara min åsikt så klart...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jakten fortsätter, ropade hem den här Your Rolex Oyster boken natten till idag, boken är tidstypisk till min OQ. Lite kul att han som sålde boken åt mig, ringde upp mig och vi kallpratade i 20 min säkert. Mycket trevlig herre den där rolexmilgauss, köpte lite fler grejer av han du jag ändå hade han på tråden. Nu är det bara yttre boxen kvar, han skulle kolla om han hade en box när han kommit hem. Med lite tur så :p.

183737265_01ad1ba5-109f-4f09-8d95-23ea2393e8e5.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Hej alla fullsetfantaster!
Jag själv köper bara fullset men har börjat fundera på varför...
Boxarna etc ligger bara och tar plats. Jag ser tre anledningar.

1. Det är mysigt med fullset
2. Det blir lättare att sälja/man får mer betalt
3. Det är ett äkthetsintyg

Mina egna tankar:
1. Ja men också dyrt... Kan ju lätt skilja flera tusen
2. Ja men den är också lika mycket dyrare att köpa så det borde netta ut i slutändan.
3. Knappast idag då faken är så sjukt bra och innehållet Box/cert etc.

Då 3 inte riktigt gäller längre borde väl 2 också bli mindre aktuellt framöver...?

Bombardera mig gärna med varför jag är dum i huvudet, eller bekräfta att det är rent emotionellt.

PS. Jag vet att klockköp är emotionella och inte rationella. Ds
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Andersbackstrom
Det är väl lite som att köpa bil. Köper man en billig så är det skit samma, men ska man lägga massa pengar så vill man veta att klockan är väl omhändertagen. Personligen skulle jag aldrig köpa en mc som inte hade ifylld servicebok.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
För mig är spelar det egentligen ingen roll. Dock har jag nästan fullset på alla mina klockor. Men jag tänker så här; Är klockan fullset så är sannolikheten större att den är väl omhändertagen.
 

BCKSTRM

Rolex
Andersbackstrom
Det är väl lite som att köpa bil. Köper man en billig så är det skit samma, men ska man lägga massa pengar så vill man veta att klockan är väl omhändertagen. Personligen skulle jag aldrig köpa en mc som inte hade ifylld servicebok.

Vet inte riktigt om jag håller med.. Att man har behållit Boxar garanterar inte att man tagit väl hand om klockan eller vice versa.. En bil måste ju inte vara väl omhändertagen för att nyckelringen som följde med vid nyköp ingår. En dokumenterad servicehistorik är en annan sak, (som tyvärr sällan verkar finnas) då det implicerar klockvården.

Jag kan verkligen förstå att man vill ha fullset, och särskilt på dyra ur, men om jag exempelvis är sugen på en vintage sub (rolex/tudor) eller en oysterquartz (jävligt sugen på en 17000) så skiljer det hur mycket som helst på priset, trots att dessa klockor inte är bisarrt dyra.

Risken är väl dock att man sedan inte kan sälja om alla vintagebärare kräver fullset... :(
 

M021

Rolex
2-Faktor
Du verkar ju vara en händig karl, du får konstruera en klockförvaring för alla dina klockor med fullset där du får schysst display på rubbet ;)
 

thomastheswede

Audemars
Skulle precis starta en tråd om detta ämne men sprang på denna där diskussionerna redan var igång för fullt. Älskade KS, du har svar på allt!

Jag tillhör afSjödahl-falangen helt klart. Vill ha full set, köper helst full set men kan även tänka mig att komplettera en klocka med 100% tidskorrekta tillbehör såsom Red Seal, Oyster Swimpruf tag osv.

Franken? Njae, det vettefaan när det gäller tillbehören. Skulle dock inte ha nåt problem att vara 100% transparent när jag säljer en sån klocka.

Antar att det är samlaren i oss som går igång på att ha ett full set med allt nitty gritty som följde med. Och samma samlare går i spinn över att hitta JUST DEN DÄR booklet:en som man saknar när man sitter och slösurfar på bukten.

Man blir som någon påpekade lite trött på att vissa säljare slarvar när det gäller användningen av begreppet full set. Jag tycker personligen att full set är just "full set" dvs alla prylar som följde med vid försäljning. Annars är "box & papers" ett bättre och mer korrekt begrepp.
 

Samps

Cartier
Certet skulle jag inte vilja köpa ett nyare ur utan, det är ju det enda tillbehör som du aldrig kan komplettera med.

Resten av tillbehören kan ju skrapas ihop från Ebay om man vill ha det :)
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Som inbiten Paneristi är jag inkörd i att klockorna ska komma kompletta (viktigaste provenansen), detta fyller flera syften;

Bla.
A) Det blir enklare att verifiera äktheten på plats vid köp/sälj
B) Enklare att sälja (många som tackar nej till pannor pga avsaknaden av fullset)
C) I princip osannolikt att det är stöldgods
D) Vissa uppskattar alla detaljer som följer med, jag är en av dom

Nu har jag breddat mig till Rolex och även Omega, jag väljer att enbart köpa de klockor som kommer med fullset i princip i samtliga fall om det är en nyare klocka.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I alla fall nästan. Det verkar inte vara många här på forumet som tycker att det behövs fullset för att köpa en klocka. Jag är tyvärr helt tvärs emot, jag kan inte köpa en klocka om den inte nästan är fullset. Nu kan man ju hårdra det hela och fråga sig vad fullset är? Jag är inte hundra nörd, så att små detaljer som den gröna fyrkantiga brickan och den röda hang tagen känns inte 100% nödvändig , visst är det kul om båda dom följer med. Men fullset för mig är,yttre och inre box alla böckerna, cert och certhållare, kalender, ankare om du köper sub.

Just nu försöker jag köpa upp mig på fullset till min OysterQuartz, den köptes med inre boxen, cert och certhållare från Kaplans. Nu fick jag tag i böckerna Rolex OysterQuartz och Translation boken från ebay för ganska så bra pris, 900kr. Snabba var dom iaf, köpte böckerna på måndagen strax för midnatt, på onsdag förmiddag ringde brevbäraren på dörren. Nu har jag lagt bud på Your Rolex Oyster som jag säkerligen kommer att vinna, har även hittat kalendern som jag är sugen på. Då fattas med andra ord bara den yttre boxen, som verkar vara väldigt svår att få tag på. Frågan är bara hur mycket man är villig att lägga i pengar på att få sitt fullset.

Hur gör ni andra, ni som gillar fullset! Är det OK att köpa på sig och komplettera i efterhand?!

Så köpte jag klockan!
DSC_7594_zps0ba7268d.jpg


Så ser den ut nu efter Your Rolex Oyster boken och översättnings boken.
c9d4a2fe-0a9c-4e89-9bd3-3d4cd181ea05_zps85db323f.jpg


Detta är ytterboxen, är det någon som sitter på än sådan och är sugen på att sälja får ni gärna höra av er. Bilden har jag lånat av Nicklas.S
8dNsEEx.jpg



Jakten går vidare, och för tillfället så håller man till mycket på ebay och vintagerolexforum, så länge det finns liv så finns det hopp! Jaja...detta är kanske för nördigt, men va fan, det är ju detta som är charmen att vara klocksamlare, Haha.

Trevlig kväll på er flickor och gossar!

Skickar med en liten bonus bild på skönheten i fråga.
2d4ebed8-8082-4227-910d-0688f541cc1b_zps7c613cfb.jpg



Hade glömt bort denna tråd, men då skall jag väl komplettera den men vad jag köpte in i höstas. Fick tag på denna box på ebay, i riktigt bra skick, nära mint tycker jag nästan. Så nu sitter jag äntligen på ett fullset med min 17013, fan va GÖTT det känns!

Bilder.

rolex-box4-jpg.68929

rolex-box-jpg.68925

rolex-box1-jpg.68926

rolex-box2-jpg.68927

rolex-box3-jpg.68928

rolex-box5-jpg.68930


DSC_1452.JPG
 

don.h

Cartier
jag förstår aboslut din fascination för lull-lullet runt om. Jag är lite av en Mac/iPhone-mnörd och det är lite skrämmande hur mycket jag njuter av paketering de levereras i. Det är något visst när saker är snyggt och genomtänkt paketerat. Sen kan jag nog också tycka att om man köper grejerna separat i efterhand så tappar det lite charmen men..
 
Topp