• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är chockad. Vad är det som händer? Vintagepriser

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag hittade ju en kul Heuer Kentucky (skitsnyggg!) för vettiga pengar men den saknade ju sitt karaktäristiska emblem på fronten. Engagerade KS entusiaster som tex @TorNet har kommit med hjälpande tips i bästa KS-anda. Bl.a. Tipsade TorNet mig om att lägga ut en sökes/köpes annons på Chronotrader: http://chronocentric.com/forums/chronotrader/
Detta är en sida för handel av främst "Pre-1990 tool watches, such as: chronographs, diver's, GMT/multi-time zone or other tool watches" och tillbehör där runt.
Jag har aldrig hängt på denna sida som känns väldigt internationell. Jag börjar kolla vad som säljs och jag blir helt paff. Vad är detta? Har jag ingen som helst koll (vilket jag borde efter så här pass många år i hobbyn) eller har marknaden gått helt bananas? Först @Aurums Autravia som bortsåldes till en hutlöst stor summa (stort grattis igen Aurum!) men den var ju trots allt ett väldigt fint ex, dessutom en Heuer och en Autravia som dessutom innehållande Valjoux 72 (väl?) och så vidare. Men nu när jag tittar på Chronotrader så vet jag inte vad jag skall tro, och då har jag bara öppnat de översta annonserna på första sidan. Är detta lycksökare som försöker med long shots eller kommer dom aldrig få sina klockor sålda? Titta här och hjälp mig förstå det speciella med dessa klockor och vad som motiverar priset;

image.jpeg

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=48424
Visst, en snygg Zenith dykare. "All original" vet jag inte om den är (lumen på visarna?). Inte EP- verket och det lär ju inte vara ett Val 72 i. 47000 kr. Det tycker jag var dyrt. Jag förstår inte varför den nästan kostar 50kkr.


image.jpeg

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=48414
ZRC. Liten fransk dykare. Inte Issued eller något. 28000 kr.

Sliten vikt länk. Förklaringen heter väl att den passar en viss "Nina" och att det är en Guy Freres tillverkad. Men 26000 kr?
image.jpeg

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=48412


Sjuttiotals Breitling med ett simpelt Valjoux 7736. Någon härifrån KS! 2900 dollares (Edit: 25 000 kr). Snubblat på tangenterna eller har jag satsat helt rätt med min fabläs för funkiga sjuttiotalare?

image.jpeg

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=48415


Och nu har jag bara tittat på de översta annonserna. Jag förstår ingenting. Är det efter att Paul Newmans, gamla risiga Submariners, Ninor och Autravior gått 'through the roof' som man söker alternativ och driver på så att allt som är gammalt blir koolt, unikt och exklusivt?
Och förresten, vad är det med Valjoux 72. Jag vet att det är ett stabilt handjagat verk som satt i tidiga Daytonas och Heuers. Men sen då? Jag menar 7750 är också en traktor som bara går och dessutom är automatisk. Kan någon förklara storheten med 72:an?

//Rozzy
 
Senast ändrad:

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Det är väl flera faktorer. Ökat intresse för vintage, det "vanliga" har blivit bajskorv så folk vänder sig till annat. Plus att folk har börjat inse det "roliga" med annorlunda istället för vintage-Rolex.
De tristaste med den sidan är att de även är ok med "offers only" dvs du behöver inte lägga ut något pris. Så du kan verkligen maximera vad du får för din klocka (kul som säljare men tråkigt som köpare). Har inte orkat vara med på någon "budgivning" men det känns som att man som vanlig köpare har svårt att köpa något när det inte längre handlar om att vara snabbast på en annons utan de kör offers under en period och ser vem som vill betala mest.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Zenithen är en A277 som delade det mesta med Movados Super Sub Sea s s cal 146HP. Dessa ligger alltid högre än de senare EP.
Denna ser ut som (oaktat lumen) allt är original så jag skulle nog säga att priset är i rätt härad på marknaden.En eventuellt lätt franken och väldigt sliten Movado SSS gick nyss för c:a. 35 på bukten. Det är i den här riktningen vi är på väg; precis som vi förutsett i diverse trådar senaste åren; intresset ökar medan objekten aldrig blir fler.
Man får väl trösta sig med att man i a f inte samlar Vintage Rolex... ;)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag säger som i delningsekonomi-tråden häromdagen: Priserna stiger extra mycket eftersom alltfler köper klockor utan tanke på varaktigt ägande. Klockflippning är snart mainstream och vintagetrenden stark överallt. Har man några klockor åt gången och byter ut dem kontinuerligt är man rätt okänslig för prisrallyt (kan snarare vara kul med ökningen) men det slår ju hårt mot oss som vill ha en eller annan "keeper".

Vad gäller val72 har alla från modebloggare till proffshandlare läst på hodinkee att det är något som stiger i värde, och då blir hypen omedelbar - det är ju vi själva som sätter priserna. Tror även att de stigande priserna på nya klockor drar upp vintagepriserna - en bra modell ska ju vara dyrare gammal än i nytt dussinutförande:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hetsen är galen och har gått i spinn.....globalt. Nu är alla Phd i vintage och få verkar se koppling mellan premium X och priser som isolerad företelse.......nu ska allt kosta huggorm. Märkligt!

ZRC:n är ju rätt kul och inte helt vanlig. Lite kul att den nysläppta vetsionen är dyrare än originalet.......
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
När en sak blir för dyr så hoppar folk till the second best thing som trissas upp. Så snurrar det på. Har svårt att se substans i dagens marknad. Speciellt på objekt som inte är helt perfekta.

Folk shoppar idag för att de är rädda att de inte har råd imorgon. Jag tror i ärlighetens namn att bubblan snart spricker för många modeller. Framförallt för de klockor som har små skönhetsmissar.
 

DrDre

Patek
Kanske kan det också bero på att nypriserna har gått upp en hel del?

Om det går att hitta delar och det går att serva till ett rimligt pris, så kan ngt vintage vara ett roligt och ovanligt till nytt. Och många idag vill nog ha ngt som är lite mer unikt än en fabriksny standardklocka.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Blir väl rätt mycket spekulation och chansningar i inköpen med
Framförallt från köpare likt mig som tycker det är intressant med vintage men inte har kunskapen
Många med samma "profil" får nog även mindre "attraktiva" klockor att gå upp i pris
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sen så ska man inte glömma att det är väldigt få människor som faktiskt tappat pengar på att köpa finvintage. När man alltid haft en bra hävstång så drar man sig inte för att köpa andra saker.

Det som förvånar mig mest är att dålig kvalitet ändå är dyrt. Här tror jag det smäller förr eller senare. Oavsett om det är giltrollar, heuers eller billigare saker. Sånt som inte är perfekt borde inte kosta som det börjar göra.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Sen så ska man inte glömma att det är väldigt få människor som faktiskt tappat pengar på att köpa finvintage. När man alltid haft en bra hävstång så drar man sig inte för att köpa andra saker.

Det som förvånar mig mest är att dålig kvalitet ändå är dyrt. Här tror jag det smäller förr eller senare. Oavsett om det är giltrollar, heuers eller billigare saker. Sånt som inte är perfekt borde inte kosta som det börjar göra.

Kan det ha att göra med att många som köper sin första dyrare vintage även använder den frekvent, vilket då drar upp priset på de med sämre kvalité.
Nu kan man ju använd även de i väldigt bra skick men jag som nybörjare skulle känna mig "tryggare" i att använda en i ok skick för en ganska hög prislapp istället för en i utmärkt skick för mer pengar
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Sen så ska man inte glömma att det är väldigt få människor som faktiskt tappat pengar på att köpa finvintage. När man alltid haft en bra hävstång så drar man sig inte för att köpa andra saker.

Det som förvånar mig mest är att dålig kvalitet ändå är dyrt. Här tror jag det smäller förr eller senare. Oavsett om det är giltrollar, heuers eller billigare saker. Sånt som inte är perfekt borde inte kosta som det börjar göra.
Jag tror absolut att du har rätt där, bubblan har inte spruckit än.
Jag har förstårlse för att hög kvalité i låga serier och exklusivitet i bra skick har hög premie. Men när något som när det släpptes var billigt nu går för premium för att det är ovanlig känns som tulpanlöks race. När ZRCn kostar som en fin Sub kostade för två år sedan kan jag inte låta bli att höja på ögonbrynen. Hade jag hittat den på loppis hade jag kunnat tänka mig bjuda 100-200 kr.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan det ha att göra med att många som köper sin första dyrare vintage även använder den frekvent, vilket då drar upp priset på de med sämre kvalité.
Nu kan man ju använd även de i väldigt bra skick men jag som nybörjare skulle känna mig "tryggare" i att använda en i ok skick för en ganska hög prislapp istället för en i utmärkt skick för mer pengar
Självklart beroende på vad man gör när man använder sina klockor men det som förstör fina exemplar är annat än vanligt brukande. Det som förstör är oaktsam service med dåliga poleringar och bytta delar. Sen finns ju också självklart risken med att skada klockorna men här vet jag inte om det är enklare att förstöra en fin vintage framför något annat. Jag har svårt att se att nybörjare hellre skadar en sämre klocka som de ändå gett 50k för än för en i klart bättre skick som kostat mer? Är ju ändå rätt rejäla prislappar vi pratar om.

Jag är övertygad om att priserna drivs upp av optimism, spekulation och okunskap. Det funkar säkert galant en stund men någonstans tar det slut då jag tvivlar på att de som idag överbetalar för dessa fortsätter att göra det i all evighet. Det är otroligt svårt stt sälja klockor för 100k+. Oavsett märke. Därför tror jag att dagens hype lugnar sig tids nog förutom på riktigt fina exemplar som antingen är sjukt rare eller i sjukt skick.

Tittar man på låtsasvärlden som finauktioner innebär så ser man redan idag hur priserna börjar gå neråt på allt som inte är unikt eller i snuskigt skick. Därför är det intressant att se hur botten fortsätter upp som den gör. Det finns säkert bra pengar att tjäna för den som vill spelulera men då tror jag att man ska satsa på sånt som idag kostar 10-30k snarare än på det som redan gjort resan. Kan man hitta sjukt fina exemplar så finns det säkert resor kvar att göra oavsett hur knasigt det än är.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan tänka mig att priserna på medelmåttigt vintage även kan ha påverkats av allt snack om opolerat vs lasersvetsning.

En annan fråga är vad som drar upp priserna på modernare begagnade klockor. Kanske det är de galna vintagepriserna, som driver upp även dessa... Eller är det en typ av symbios, där de drar upp varandra, och är ursprunget listprishöjningar eller efterfrågan, eller både och?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Håller ni med om att det är de senaste 1 - 1 1/2 åren som det spårat snabbt i pris? Upplever att så här i efterhand gick priserna iofs upp för mellan 4-2 år sedan men inte lika brant alls?
Mest förvånad som många att det inte bara är de bra exen som priserna ökar på utan även på semi-ras.
Jag har haft en bevakning på eBay på just Val72 i över två år och har sett att de riktiga "fynden" minskat snabbt för att nu se att rätt trista klockor med dessa verk annonseras högt.
Bara hålla hårt i det roliga ni sitter på:)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Utav de du nämner @Rozzy så är det egentligen bara Bratten och länken jag har något att anmärka mot. Resterande har gjort sin resa de senaste två åren. ZRC dykaren har sitt erkännande sedan Cousteau samt att det precis kommit en re-issue och vi vet alla vad som händer med originalet då ;) Zenithen som @frere är inne på har gått från 20k för två år sedan till sina 50 nu och den resan är egentligen inte konstig den heller utifrån hur det sett ut de senaste åren. Dykar kronografer med vridring har varit på tapeten nu ett tag, @Aurum har nämnt det vid ett antal tillfällen och dessa i bra skick från erkända tillverkare kommer sannolikt dra iväg ytterligare.

Nästa grej som redan är igång och som kommer än mer är alla super compressorer. Kolla Enicar Sherpa m.fl. som du för 1år sedan handlade kring 15k strecket, de har nu braskat iväg upp mot 40-50k i vissa fall och kommer fortsätta dra med sig de övriga.

Finns det en bubbla? När smäller den?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller ni med om att det är de senaste 1 - 1 1/2 åren som det spårat snabbt i pris? Upplever att så här i efterhand gick priserna iofs upp för mellan 4-2 år sedan men inte lika brant alls?
Mest förvånad som många att det inte bara är de bra exen som priserna ökar på utan även på semi-ras.
Jag har haft en bevakning på eBay på just Val72 i över två år och har sett att de riktiga "fynden" minskat snabbt för att nu se att rätt trista klockor med dessa verk annonseras högt.
Bara hålla hårt i det roliga ni sitter på:)
Ja, någon form av exponentiell ökning har skett på bred front. Känns som det skett en genomsnittlig ökning på minst 50% på 1½ år. Känns rätt orimligt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Själv sålde jag av mina dyrare ur innan prisstegringen och köpte istället aktier som rasat. Kul :(

Förstår som tidigare sagts att toppexemplar kostar mycket pengar. Känns som att riktigt rikt folk börjat spekulera mer i klockor, bilar och dylikt vilket påverkar priserna såklart.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Intressant ämne.. En reflektion här... Inte bara inom klockvärlden som drabbats av prisrallyt. Tittar man på bostadsmarknaden på de senaste åren, har det varit galna och orimliga prisstegningar i storstäderna. Likaså med bilar.. Nu är det inte ovanligt att nya Volvos kostar strax över halvmiljonen, något som var helt otänkbart för 3 år sedan..
Nybegagnade porschar skjuter i höjden till löjliga prisnivåer. Tycker det är ganska överallt man ser vansinniga prisstegningar..... Jag håller med, bubblan kommer att spricka förr eller senare...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Som priserna ser ut nu har jag inte råd att, som jag gjorde förut, köpa-testa-flippa/byta. Oavsett skick begärs ofta hutlösa priser.
Känns som att förut "bytte" vi klockor med varandra och det var inte så allvarligt. Nu vill många ha ut maxpris för vrak efter att sett vad högsta priset är på c24 för samma modell. Till och med här på KS är det på snudd pinsamt att se vad vissa medlemmar, oftast samma personer (ni vet nog vilka jag syftar på) försöker kränga sina klockor för.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja, det har sannerligen varit en rusning av priserna. Känns som man får styra in eventuella köp mot dussin kronografer, dykare, mm som inte har hypade namn.

Gick Aurums Autavia för 100kkr+? Såg inget pris i annonsen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det har sannerligen varit en rusning av priserna. Känns som man får styra in eventuella köp mot dussin kronografer, dykare, mm som inte har hypade namn.

Gick Aurums Autavia för 100kkr+? Såg inget pris i annonsen.
Yes, 120' och jag hade nog kunnat får mer... Skrämmande priskurva. Fint ex men inte perfekt. Det roliga är att jag fått tre mail där ägare till likadana autavior frågar vad jag fick då de också vill sälja nu. Fler som känner som mig mao.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Yes, 120' och jag hade nog kunnat får mer... Skrämmande priskurva. Fint ex men inte perfekt. Det roliga är att jag fått tre mail där ägare till likadana autavior frågar vad jag fick då de också vill sälja nu. Fler som känner som mig mao.

Tack för info. Du får köpa en Yema eller liknande för 10 % av den summan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för info. Du får köpa en Yema eller liknande för 10 % av den summan.
Mmm, men de har gjort en bra resa dem också. Kostade väl från 3' för ett tag sedan, nu typ 10'. Har en Crotontillverkad dykarkronograf som köptes för 1500 kr för 1,5 år sedan som nu gått för 10'. Så jag väntar bara tills min Camaroklon med val 72 kostar 50'... Eller min Jumbo Super Compresson går över 100'.
 

_jonte

Patek
Tror inte det finns nån bubbla. En bubbla brukar förutsätta lånade pengar, eller låtsaspengar (elektronkska), på något sätt, i kombination med spekulation. I klockor är det däremot verkliga kapital som skjuts in och det är inga värden som kan försvinna över en natt.
Däremot är det mycket möjligt att prisstegringarna kan stanna hastigt, eller till och gå tillbaks en bit, pga omvärldsläget osv. Men tror knappast på en bubbla i dess klassiska bemärkelse.
 
Topp