• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag är chockad. Vad är det som händer? Vintagepriser

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror du är något på spåret! Alla vill väl steka lite :) Så en väldigt stor grupp. Klassisk utbud-och efterfrågan-bubbla, med andra ord.
Well.. Vi ser ju en väldigt stor andel relativt misshandlade klockor här på KS som säljs mellan stammisar till smått hysteriska priser. Går de att räkna in i det resonemanget? Allt som allt så finns det väl egentligen bara ett tiotal sportrollar som kan anses som vassa. Jag tror som sagt att det snarare handlar om att utbudet i ett visst prissegment förändras snarare än något annat. Lite svårt att förklara vad jag menar men jag tror inte att det nödvändigtvis är så mycket nya pengar som köper Heuers, 5513 och annat för dyra pengar. Förr så var rödsubbar det nya svarta och när de nu är för dyra så köper folk det snäppet under. Också lite det som nu gör att safirsport klättrar som det gör.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Well.. Vi ser ju en väldigt stor andel relativt misshandlade klockor här på KS som säljs mellan stammisar till smått hysteriska priser. Går de att räkna in i det resonemanget? Allt som allt så finns det väl egentligen bara ett tiotal sportrollar som kan anses som vassa. Jag tror som sagt att det snarare handlar om att utbudet i ett visst prissegment förändras snarare än något annat. Lite svårt att förklara vad jag menar men jag tror inte att det nödvändigtvis är så mycket nya pengar som köper Heuers, 5513 och annat för dyra pengar.
Jag tänkte att de riktigt fina inte är så lätta att tillgå, så då flyttas utbudet neråt på skalan, så även de mindre bra exxen går att sälja dyrt.
 

thomastheswede

Audemars
Well.. Vi ser ju en väldigt stor andel relativt misshandlade klockor här på KS som säljs mellan stammisar till smått hysteriska priser. Går de att räkna in i det resonemanget? Allt som allt så finns det väl egentligen bara ett tiotal sportrollar som kan anses som vassa. Jag tror som sagt att det snarare handlar om att utbudet i ett visst prissegment förändras snarare än något annat. Lite svårt att förklara vad jag menar men jag tror inte att det nödvändigtvis är så mycket nya pengar som köper Heuers, 5513 och annat för dyra pengar. Förr så bar rödsubbar det nya svart och när de nu är för dyra så köper folk det snäppet under. Också lite det som Nu gör att safirsport klättrar som det gör.

Jag tror också på den där märkliga trickle down-effekten eller vad man ska kalla den för. Kolla bara på priserna på 14060 och 16610! Samma sak händer ju med bilar (när 911 pre-74 blir för dyrt sticker impact bumper-bilarna. Sen blir de för dyra och plötsligt sticker 964 som var paria ett tag) och samma sak med att bostadsrätterna i Björkhagen sticker när SoFo-lyorna blir för dyra.

Håller med Per: Jag upplever INTE att "nya pengar utan koll" är de som trålar vintagemarknaden. De köper fortfarande nytt, dyrt, fett och blingigt känns det som. Hänger för lite runt Stureplan för att ha koll på hur många meters first som syns på dansgolven men gissar att AP och Hublot och DSSD ger mer prestige där än en möglig 5513.

Bara fördomar? Nollkoll? Både och!
 
  • Like
Reactions: PJW

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Well.. Vi ser ju en väldigt stor andel relativt misshandlade klockor här på KS som säljs mellan stammisar till smått hysteriska priser. Går de att räkna in i det resonemanget? Allt som allt så finns det väl egentligen bara ett tiotal sportrollar som kan anses som vassa. Jag tror som sagt att det snarare handlar om att utbudet i ett visst prissegment förändras snarare än något annat. Lite svårt att förklara vad jag menar men jag tror inte att det nödvändigtvis är så mycket nya pengar som köper Heuers, 5513 och annat för dyra pengar. Förr så var rödsubbar det nya svarta och när de nu är för dyra så köper folk det snäppet under. Också lite det som nu gör att safirsport klättrar som det gör.

Berätta, vilka är de 10 :) Jag har mina aningar.
 

Camo00

Patek
För min del så är det inte att vintage går upp i pris som är den stora grejen. För mig så är det förvånande att allt, oavsett skick, går upp som det gör. Idag kostar en väldigt alldaglig 5513 utan problem 65k. Det är rätt sjukt kan jag tycka. Jag har väldigt svårt att se att dessa går upp mot 100k and above som verkar vara trenden som gäller. Finns det verkligen köpare som betalar sånna pengar för saker som inte ens är bra? Uppenbarligen så finns en betalningsvilja vid dagens nivå men kan det verkligen fortsätta uppåt? Jag tror att det finns någon magisk nivå kring 60-70k där det stannar iom det där passerar en gräns för vad spontanköp(sjuk benämning men vet inte vad man ska kalla det) kan kosta.

Inte som att löner och annat hänger med i prisökningen så jag tolkar uppgången på billigt nu till att folk som tidigare ville ha det som nu är skitdyrt kompromissar. Det skapar en temporär bubbla då jag tvivlar på att dessa köpare är villiga att investera mer pengar för att flytta upp till dyrare objekt. Det är trots allt ändå rätt så sällsynt att folk lägger 100k++ på armbandsur. Att lägga typ 60-70 är för all del rätt fucked up det med men då är det iaf i nivå med vad mycket nytt kostar.

Tror ni att saker fortsätter upp i samma takt eller tror ni att det skapas mer steg där mycket stannar av vid en viss nivå? Nu är jag väl relativt fast i premiumtänket och menar klockor som redan idag är dyra snarare än loppisfyndet för 200kr som idag kostar 3k.

Köparna idag är ju nödvändigtvis inte "samlare". Det är relativt vanligt folk som har en eller några klockor. Inte gubbar i skinnväst med 20-30 klockor som hamstrar. Folk köper för att använda.
Det kan ju vara självgående hur länge som helst, bara alla är överens om priserna så att köparen får igen det han gav, när han säljer...
Bubblan spricker när någon MÅSTE sälja för att "överleva" och casha in från delningsekonomin, men inte lyckas få betalt det han gav, och står kvar med skulder... Kan pågå i tusen år!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det kan ju vara självgående hur länge som helst, bara alla är överens om priserna så att köparen får igen det han gav, när han säljer...
Bubblan spricker när någon MÅSTE sälja för att "överleva" och casha in från delningsekonomin, men inte lyckas få betalt det han gav, och står kvar med skulder... Kan pågå i tusen år!
Sure. Det jag är inne på är dock att priserna når tak. More or less. Iaf när vi pratar om sånt som inte är direkt unikt i skick eller modell. Rödsubsköparna är tex betydligt färre idag än vad de var för två år sedan och de snurras betydligt mer sällan nu när de kostar över 100k. Antar att begreppet bubbla är fel men det är någon typ av funky värdeutveckling där dyra saker iaf bromsar in snabbare än det under ökar.
 

Camo00

Patek
Sure. Det jag är inne på är dock att priserna når tak. More or less. Iaf när vi pratar om sånt som inte är direkt unikt i skick eller modell. Rödsubsköparna är tex betydligt färre idag än vad de var för två år sedan och de snurras betydligt mer sällan nu när de kostar över 100k. Antar att begreppet bubbla är fel men det är någon typ av funky värdeutveckling där saker iaf bromsar in snabbare än det under som ökar prisutvecklingen.
Visst, likaväl som det KAN pågå i tusen år, kan det ju rasa på sekunden så fort rätt person/tillräckligt många ropar "för dyrt", nån säljer billigare och paniken sprider säljannonser...
 

XMJan

Cartier
Det kan ju vara självgående hur länge som helst, bara alla är överens om priserna så att köparen får igen det han gav, när han säljer...
Bubblan spricker när någon MÅSTE sälja för att "överleva" och casha in från delningsekonomin, men inte lyckas få betalt det han gav, och står kvar med skulder... Kan pågå i tusen år!
...eller så händer det imorgon....
/J
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Visst, likaväl som det KAN pågå i tusen år, kan det ju rasa på sekunden så fort rätt person/tillräckligt många ropar "för dyrt", nån säljer billigare och paniken sprider säljannonser...
Kan och kan. Visst.. Ett tydligt tecken är väl ändå att den generella flippfrekvensen ligger mer stilla i prisintervall än vad priserna på objekten ökat. Det borde väl ändå på något sätt tyda på att vissa saker får ett uppblåst pris innan den bredare betalningsviljan stannar av. Meaning; den stora prisuppgången är alltid på "billigare" objekt och att man knappast ska tro på att köpkraften helt plötsligt ökar markant när objekten passerat den halvt magiska nivån jag syftar på. Självklart pushar det pckså upp priserna på gårdagens heta klocka men knappast så att det fortsätter i samma utveckling. För att ta ett exempel så kostade en hyfsad rödsub alltid minst 70k för några år sedan. De kostar idag kanske 80. Då kostade en hyfsad 5513 typ 30-35 och idag är de på 65.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vintageklockor tycks blivit lite trendigt bland folk som tidigare stekte med en Hublot på armen. Nu ska man ha en PN för att vara på och inne. Skicket har målgruppen inte koll på och då är modellen primär och skicket sekundärt. Då det är en relativt köpstark grupp driver det sannolikt på priserna på halvdana objekt. Handlarna hänger på snabbt och sen har vi en bubbla.
Kanske inte huvudorsaken till prisutvecklingen men det spelar nog in när det gäller priserna på halvtaskiga ex. Givetvis i kombination med höjda nypriser, valutor blabla..
Ligger något i det, stötte på en tvärväck "stekare" på en klubb i kph i helgen med en fyrsiffrig GMT, han hade ingen aning mer än att den var från 70-talet..
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag tolkade Jacobs inlägg som att det är mycket nya pengar in i vintage? Jag tror att vi seminördar är rätt duktiga på att driva upp priserna själva. :)
Tolkade rätt. Både och skulle jag tro.
Vi nördar är inte sena att hänga på möjligheten att prisutveckla här heller. Vad som kommer först vet jag däremot inte.
Inga isolerade företeelser som driver upp utan som sagt flera olika faktorer.
 
  • Like
Reactions: Per

frere

Audemars
2-Faktor
Så här kanske, med subben som exempel.

Sanningar för vanliga människor:
- vintage är minst lika coolt som nytt
- en ny sub kostar 70k

Ergo: en vintage sub kan kosta 70k

Sanningar för seminördar:
- en röd textrad kan klockan dubbelt så dyr
- bra ex är dyra

Ergo: en vintage sub kan kosta vad som helst, men eftersom en vanlig människa är med och budar till 70k blir detta lägstanivån.

Det skulle ju kunna iaf förklara varför prisskillnaden minskar mellan dussin och fint.
 

Olaa

Cartier
Riktigt tänkvärd tråd, det går fort nu när vintageklockor får det värde jmf med nya klockor som dom förtjänar?! Klocktrenden kan kanske kopplas ihop med många parallella "livstilsförändringar" som pågår runt om oss :)
appropo prissättning subbar; jag funderade lite på prissättningen på röda subbar (1680) och googlade fram att antalsmässigt så var röda/vita 39,1%/60,9%
 

thomastheswede

Audemars
Riktigt tänkvärd tråd, det går fort nu när vintageklockor får det värde jmf med nya klockor som dom förtjänar?! Klocktrenden kan kanske kopplas ihop med många parallella "livstilsförändringar" som pågår runt om oss :)
appropo prissättning subbar; jag funderade lite på prissättningen på röda subbar (1680) och googlade fram att antalsmässigt så var röda/vita 39,1%/60,9%
Intressant, har själv försökt få fram siffror. Var/hur hittade du infon?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Mmm, men de har gjort en bra resa dem också. Kostade väl från 3' för ett tag sedan, nu typ 10'. Har en Crotontillverkad dykarkronograf som köptes för 1500 kr för 1,5 år sedan som nu gått för 10'. Så jag väntar bara tills min Camaroklon med val 72 kostar 50'... Eller min Jumbo Super Compresson går över 100'.
Vad är det för camaroklon?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det för camaroklon?
Desotos

image-jpg.133455
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Defekt? Har du kollat annonsen? Det är inte min minnesbild nämligen.. Bra köp hursom, jag blir lite hälsosamt irriterad varje gång jag ser den..;)
Tror inte man kan se så långt tillbaka. Vet att att jag köpt ett val 72 där en återställningsarm låg fel...
 

6r15c

Omega
Hmm hittade på nätet en intressant stapelgraf.
Där man har ifrån 1957 (första Rolex Submariner kom 1953) tagit den årliga inkomsten per capita och dividerat med Rolex Submariner pris.
Och då får man fram staplarna på hur många Submariners man kunde köpa om man för hela sin årsinkomst.
Rolex-Submariner-114060-14060-No-Date-Price-Change-2.jpeg

Källa:
http://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/

Det intressanta är att man får färre klockor på senare tid för sin årsinkomst (iofs fram till jun 2012).
Det indikerar att klockan blivit på senare tid blivit förhållandevis mycket dyrare och de disponibla inkomsterna inte har hängt med. När man 2012 bara kunde köpa 6.777 st och 1970 skulle man kunna ha köpt 14.252 st (i USA).
Men det finns andra faktorer som att låna pengar var dyrt förr och nu är det billigt att låna pengar så det hade varit kul att de belåningsgraden per capita också..

Hur skall man tolka grafen?
Att ny priserna är så höga att man trycker köparna som inte har råd med nytt till/mot begagnat och vintage marknaden samt att pengar är billigt. En annan faktor är att tex ifrån 1953 så har klockmodellen gått ifrån att vara en tool watch till mer en lyxprodukt. Eller? Det finns oändligt många aspekter att ta i beaktning.. :)

Och idag kan till och med 60 åriga Bosse handla GLOBALT en vintage klocka på nätet samt när han skall sälja den vet han på korvöret att just idag är den värd Y kr. Förr var det mera åtskillda marknader men nu är de gränserna bortblåsta.
När en nättidning skriver att vintage klockan X är bra att ha så springer alla på den globala marknaden åt samma håll likt när horden går på aktiemarknaden att alla skall sälja/köpa samtidigt.
 

thomastheswede

Audemars
Ja nåt har onekligen hänt. Jag köpte en ny Rolex Datejust 16014 1986 för 9.200 kr. Det motsvarar ca 20.000 kr i 2016 års penningvärde. Har för mig att en 5513 var lite billigare och att 16610 låg på samma pengar som min klocka.

Önskar att min lön hade utvecklats på samma sätt som Rolex priser...
 

Olaa

Cartier
Tack! De där siffrorna är aningen luriga dock, bygger bara på serienummer-range och inte faktiskt antal tillverkade 1680 eller tolkar jag det fel? Det är ju inte så att alla klockor i t.ex. serien 2,2 - 2,45 var ref 1680.?.
Undrar om 1680 hade lika stor del av totalproduktionen dom första ca sex åren som dom senare ca sex, antar att det är så han resonerar. Borde väl gå att bena ut om ngn skulle vilja. Korrelation tillverkat antal/pris verkar inte vara ngn självklarhet när det gäller vintageklockor (eller nya), men intressant... :)
 
Topp