Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jag fattar inte poängen med Karlskronaklockan

Diskussion i 'Diskussion' startad av Philippe Stern, 26 april 2015.

1. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Varit mycket trådar och tjöt om Karlskronaklockan. Jag fattar inte poängen. En man i USA beställer klockor (förmodligen från Kina) och låter fabriken skriva Karlskrona Treudd istället för typ Rolex Submariner. Hommage så det skriker. Ingen bakgrund, historia, tradition etc. Det skulle likaväl kunna stå Klocksnack, Volvo, Gucci eller Hemköp på dessa. Vad är poängen? Nu kommer jag använda ett uttryck jag hatar: Utveckla gärna.

alfgren gillar detta.
  2. Carlf

Carlf Bonde

Vad är poängen med DW t ex? Jo att skaparen ska kunna tjäna en slant. Det var likadant för Rolex en gång i tidernas begynnelse. Stöd det om du gillar produkten. Om tvåhundra år kanske Karlskronaklockan är vad Rolex är idag... Den som lever får se.

3. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    DW är ett skämt. Jag ser din röda tråd.

4. Xalle

Xalle Friends of KS

Tycker detta förklar ganska mycket! Har inga bekymmer med detta projekt tycker personligen att det är ett ganska kul sådant...skulle dock aldrig signa upp för en men det hör inte hit...

Bramster gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Typ världens sämsta jämförelse och lika dåligt antagande.

Håller med TS om att det är generiska tråkiga klockor. Legoklockor helt enkelt. Todds band är däremot riktigt bra och prisvärda.

Todd Fredriksen och Philippe Stern gillar detta.
  6. Todd Fredriksen

Todd Fredriksen Bonde

Tack så mycket yonsson.

rillesnille, Savagear114 och yonsson gillar detta.
  7. Carlf

Carlf Bonde

Beklagar att du fick något att hetsa upp dig över såhär en söndagskväll. Jag var lite snabb i mitt tidigare inlägg och glömde slänga med ett halvt dussin ironisk facepalmssmileys. Det hade kanske klarlagt för dig att jag inte heller tycker att Rolex är en relevant jämförelse. Vill du hacka mer i afton kan du ta det i PM istället för att kontaminera tråden.

On topic tycker jag att snubben bakom Karlskronaklockan kan få pyssla bäst han vill utan snobberism från elitnördar som oss. Gällande DW håller jag med om att det inte är en grej för mig men viss fasen tjänar de pengar. Låt dem hållas eller gör det bättre själva istället för att kräkas av avundsjuka.

8. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Han får pyssla hur mycket han vill. Jag får tycka vad jag vill. Jag kräks inte på DW. Undrar vem som hetsar upp sig? Hahaha!

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Klarar du inte av lite mothugg eller? :D

Todds tidigare klockor, exempelvis Bombfrog har fått bra recensioner så det är verkligen inte så att jag har något negativt att anta om kvaliteten på klockorna. Däremot är det som sagt legoklockor, inget fel i det, men det är vad det är. Ungefär som att sätta ett eget tryck på en fruit of the loom t-shirt. Finns många som gör liknande klockor som blivit populära.

10. Todd Fredriksen

Todd Fredriksen Bonde

It's important that I explain that I have no affiliation with Bombfrog Germany. I designed, produced and implemented the Minesweeper project for them, which sold out in less than 6 months. But I have no ties to them whatsoever.

Mr.Sund, yonsson, rillesnille och 2 andra gillar detta.
  11. Josephbeast

Josephbeast Torpare

12. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Äh, vi klocknördar har inget "åsiktsmonopol" på klockor. Gillar du inte är det bara att ignorera.

Bramster gillar detta.
  13. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Todd Fredriksen , didn't you have some relatives or some history connecting you to Karlskrona? That would explain the name and I'm guessing some of the inspiration comes from the navy in Karlskrona.!?

14. Todd Fredriksen

Todd Fredriksen Bonde

Donkii...

The story behind the name is that my Grandmother and her family originated from Karlskrona. She was a huge influence in my life and upbringing as my mother was out of my life at a young age. My Grandmother had very strong Swedish customs and roots and taught me a lot of them. Even though I lived in the US, our home was heavily influenced by Swedish customs and traditions.
    I decided to name my watch company in honor of her Swedish origins.

I still have family there and in Jamjo.

P-A, yonsson, Ingeröd och 5 andra gillar detta.
  15. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Drop me a pm if you ever decided to visit Karlskrona.

yonsson, Grafton, Seikosthlm och 1 annan gillar detta.
  16. VCalmen

VCalmen Friends of KS

Jag tycker det är skoj!
    250-300$ för en klocka med ett hyfst verk och keramisk bezel är ju inget att bråka om. Jag tycker både den är snygg och ett roligt initiativ. Perfekt beater tänker jag.

Jag köper mig nog en hur som.

rillesnille, Todd Fredriksen och Jockinho gillar detta.
  17. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Vad är DW?

18. Chami

Chami Friends of KS

Daniel Wellington
    Enkla dressklockor för ca 1000kr

19. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    I might.

20. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Please do :D

yonsson gillar detta.
  21. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Är i staun varje sommar och äter kebab, besöker Glassiären, spelar golf och träffar gamla polare. Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man. Känner allt och alls. Fantomen har tusen ögon och tusen öron.

80s, yonsson, Bjoerlin76 och 2 andra gillar detta.
  22. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Mmmm...glassiären...

23. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    En (1) kula med grädde och sylt från Glassiären.

Glassiären.jpg

80s, Compiss och Apansson gillar detta.
  24. Donkii

Från:
    Östersund
    P-A och Cryssarn gillar detta.
  25. Poppe

Poppe Friends of KS

Från:
    Varberg
    Det där var väl jäv*igt onödigt att lägga upp eller?
    Nu måste jag släpa ner min dödssjuka lekamen till närmsta glassinrättning. Tack för den ;)

Philippe Stern gillar detta.
  26. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Jag har läst varför han döpt klockan till Karlskrona. Det är inte namnvalet jag inte fattar. Jag fattar inte poängen med att köpa en "reklamklocka". Det är vad det är i mina ögon. Jag kan säkert också få en Kinafabrik att göra samma klocka och sen skriva ditt Philippe Stern eller Dressmann på klockan.

27. Donkii

Från:
    Östersund
    Självklart kan du göra det. Men för att kunna genomföra det inom en rimlig budget så måste vissa "standard" delar användas. Men bara för att du inte hajar poängen så behöver du knappast kräka ur dig på det där sättet. Vad är tanken med din tråd? Att hajja poängen eller bara få ta lite utrymme?

Mr.Sund och Seikosthlm gillar detta.
  28. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Kräka? Utveckla gärna. Jag vill hajja hur vissa människor tänker. Varför man köper en reklamklocka. Om jag missat något i min analys. Tydligen har jag inte gjort det.

29. orre

orre Stadsbo

Okej, så du förstår inte grejen med Karlskronaklockan. Buhu.. Läs, fråga eller klaga i någon av de redan befintliga trådarna istället för att skapa en ny då.

30. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Vem fan är du? Vem gjorde dig till forumpolis?

Bojke gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield