Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jag gick till den mörka sidan...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mangusta, 4 augusti 2013.

1. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Det blev en Oyster Perpetual utan datum med silverfärgad tavla i alla fall. Jag kan inte påstå att jag är överförtjust i den men hoppas att det kommer med tiden. Lite pepp om att den kommer att vara tidlös och se lika bra ut om 5-15-25 år och även när jag är 60 år skulle uppskattas. ;)

jabla och Bojke gillar detta.
  2. calzone

calzone Biskop

Grattis !, bilder ? :D

3. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Tack. Ärligt talat så vet jag inte hur man lägger upp bilder?

4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! Den växer med tiden (dock ej över 34mm).
    Kan ladda upp bilder på min oystrdate med silvertavla när jag är vid datorn.
    Blev lite orolig när jag läste rubriken, trodde du skulle hoppa över till TTT :D

JoberMan gillar detta.
  5. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Grattis! Ypperligt val, men det är snudd på olagligt att inte ladda upp bilder i en sådan tråd :)

leben gillar detta.
  6. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Tack ska du ha. Jag hoppas att det är en klocka man gillar mer och mer med tiden för just nu kan jag säga att det är den klocka jag har gillat minst när jag köpte den. :confused: Tänker dock att det är en tidlös klocka som passar med allt pga den silverfärgade tavlan.

TTT, you are funny! :D

7. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Haha. Hur gör man då???

8. Bojke

Bojke Fjunis

Teasertråd 2.0

Icaras och morrism gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fattar helt ärligt inte riktigt varför du inte valde en annan urtavla om du inte gillar den till 100, men grattis! -Hoppas självklart du blir nöjd.

10. hook

hook I'm user not a dealer!

Går ju att modifiera med tavelbyte..

11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis!
    Använd imgur.com
    Ladda upp bilden och kör sedan copy paste in till Klocksnack. Gillar de små anspråkslösa Rollarna och länken är ju svinsnygg!

12. Sond

Sond Friends of KS

Prova photobucket.com

13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Mangusta här är en bild på min oysterdate tillsammans med datejusten.

Criss Cross gillar detta.
  14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gillar din Date. Är "nackdelen" med den endast att diametern är 34 mm? Eller skiljer sig verken åt? De äldre manuella med skruvad krona verkar ju lite bökiga.

15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Precis samma automatiska verk (1575) bara olika diameter på boetten samt att bandstorleken är 19mm på Date.

16. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Det där är en vacker DJ!

jabla gillar detta.
  17. JayJay

JayJay Biskop

Om du inte blev förtjust direkt så finns det ju en risk att det inte händer. För egen del hade jag nog tvingat mig själv att bära endast den klockan under låt säga tio dagar (om jag nu absolut VILLE tycka om den). Kanske måste du bara vänja dig vid den. Om det inte händer efter detta så händer det väl inte alls och då är det bara att flippa skiten.
    Jag avvaktar med gratulationer tills vidare då det känns helt fel att gratta till något du inte är nöjd med. Lycka till!

EDIT: Bilder för fan!

18. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Är inte de nya OP är 36mm?

19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    I 2013 års katalog finns datejust 36mm datejust II 41mm och OP 34mm.

20. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Ser att jag skrev som en kratta ovan :)
    Står det 34mm i katalogen så är det säkert så. Jag var dock fram tills nu bergis på att de gått över till 36mm men behållit AK i 34mm.

21. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

ja trodde han hade gått till Nymans haha

Bojke gillar detta.
  22. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Jabla, jättefina klockor! Den blåa är finast tycker jag. :)

Tackar för gratulationer. Det kan verka konstigt att köpa en klocka man inte älskar och jag håller fullständigt med om att det är galet. Jag är väl lite underlig. :p Saken är den att jag älskar Breitlinglooken och alla mina klockor har varit åt det sportiga hållet och det är nog därför jag har så svårt för en mer dressad (och något tråkig) klocka. Jag tycker den kan vara jättefin på andra men på mig själv så känns det inte hundra. Jag inser att det är en klassisk och bra klocka som alltid funkar men jag gick mer på förnuft än känsla till slut. Det och att min partner så gärna ville ge den åt mig och tyckte att jag har haft tillräckligt många "sportklockor" och behövde en annorlunda stil den här gången.

Jag sitter på ipad mini just nu och fick inte till imgur men testar med en dator sen. (Skrik inte troll pga det är ni snälla. :stop: ) Går det att ladda upp direkt här på forumet eller måste jag gå via en tredjepart? Jag har ivf silvertavla med stavindex och släta bezeln. Tänkte att silver är lättast att matcha med kläder osv och jag har redan en annan gammal blå klocka så det kändes onödigt med en till.

Gått till Nymans var kul. :D

Tror ni att det här är en klocka som alltid kommer att vara rätt och se rätt ut oavsett mode och hur gammal både jag och klockan än blir?

23. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Den har funkat i 50 år så jag tror den är tidlös. Din partner kanske vill låna den ibland, min hustru använder gärna min OP.

24. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Alltid skönt med lite "bredd" i klocklådan! Tror att många enklare urtavlor på dressade ur växer på en med tiden. De kan i början upplevas som tråkiga. Men sen övergår det ofta till "less is more" på något vis. Sen spelar det ingen roll om det är en Seiko,Lemania,Rolex eller orient. En clean dress är en clean dress.

25. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Är den 50 år gammal? Och har sett likadan ut sen dess, sånär som på små modifikationer? Det visste jag inte.

26. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Så du tror att det finns hopp om att jag börjar gilla den starkt såsmåningom? :) Igen, rent logiskt kan jag fatta att den här passar bättre än en blingig och sportig Breitling vid vissa tillfällen men känslorna hänger inte med tyvärr.

27. hook

hook I'm user not a dealer!

Alt att en DJ alltid är en DJ, har svårt att hitta situationer i vardagen där den inte går hem?

Wii gillar detta.
  28. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Att köpa en klocka som man fullt ut inte gillar?? - Finns inte på min världskarta... Men grattis ändå givetvis... :)

29. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Såklart omöjligt att svara på, känner du någonting? ett grundpirr? tycker du att den är vacker? Man kan ju annars ställa sig frågan, vad saknar denna klocka? Vad vill jag att den skall ha? Sen utifrån det leta efter något som ligger i närheten.

Eller så ser man något direkt och blir pangkär, det är det vanligaste för mig då jag tycker att allt skall lira tillsammans.

30. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Du har så rätt. Rent logiskt fattar jag det.

Fanns inte på min världskarta heller och jag brottas med beslutet fortfarande fast den sitter på min arm. :grumpy:

Förstår att du inte kan svara för mig men ville ha lite åsikter bara. :) Nä, jag har verkligen inget grundpirr för klockan mer än att jag fattar att det är en fin och bra klocka som ska hålla i 100 år. Jag har varit dödskär i alla klockor jag har haft innan den här men denna känner jag inte mycket för. Vacker...? Hm, kanske. Den är ju väldigt basic och klassisk och det är ju bra iofs. Den sticker ju inte ut och funkar överallt med alla kläder tror jag? Något som kanske inte alltid mina favoritmärken gör för att dom är såpass sportiga och lite mer blingiga?

Mårtenssons ur Brookfield