Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jag gillar inte vintage

Diskussion i 'Diskussion' startad av DrSbaitso, 18 juni 2014.

?

Var står du på vintage?

1. Nytt och modernt ska det vara!

37 röst(er)
    41,1%
  2. Reissue/heritage

11 röst(er)
    12,2%
  3. NOS, MIB

17 röst(er)
    18,9%
  4. Jag älskar mögel!

36 röst(er)
    40,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. DrSbaitso
    Trådstartare

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag gillar inte vintage.
    Det har hänt ett par gånger att jag har bjudit hem något på ebay, kaplans eller tradera, och ganska snabbt konstaterat att det här inte var något för mig. Jag gillar inte vintage. Jag gillar inte små klockor. Jag gillar inte rassliga länkar. Jag gillar inte mögel. Jag gillar inte servicebehov. Jag gillar inte repiga glas eller opålitliga packningar. Jag gillar inte vintage.
    Jag vill ha moderna klockor med kända verk som är stryktåliga, och lättservade, skulle oturen vara framme. Jag vill ha safirglas. Jag vill ha glasbaksidor. Jag vill ha solida endlinks. Det här är inget exotiskt, utan saker man hittar på seikos under tusenlappen.

Dessutom ser alla vintage likadana ut.

Antingen Den Guldiga Dressaren (33mm utan krona, med gravyr men du får inga bilder av baksidan)

Den Mögliga Dykaren (ej trycktestad, men fukten på glaset är på utsidan, jag glömde bara torka av innan fotot togs) ofta sub-homage

eller Den Obskyra Kronografen (servicebehov. Verk okänt, men en skicklig urmakare kan säkert tillverka delarna som saknas)

Så nej, jag gillar inte vintage.

Jag sitter för närvarande på en ganska blygsam "samling" av ganska blygsamma klockor. Den innehåller ett par vintageklockor, bara för att jag inte kunde mostå designen. Men det händer väl alla? Jag kan sluta när jag vill.

Förutom de tre så är allting modernt, för jag gillar inte vintage. De är fula, tråkiga, och alla ser likadana ut.
    Men av någon anledning är det bara reissues eller heritage eller homager jag fastner för. Varför är det så? När det kommer nya klockor är det nästan alltid vintage-looken som lockar mig.

Stowa seatime

Min:

Oris Chronoris:

Min:

Tissot visodate:

Min:

Är det en sjukdom, har jag bra fallit för marknadsföringen, eller är de här bättre? De allra flesta tillverkare tar fram reissue efter reissue, så jag är tydligen inte ensam - tudor BB, omega speedmaster ii, osv. och vad betyder det här för framtiden? Fasen.

OnePhat, Kettil, Affe och 19 andra gillar detta.
  2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Det känns mer som att du inte gillar äldre klockor i dåligt skick

ZQT, Roxen, eriksson850 och 12 andra gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    image.jpg
    Det här är vintage - no likey? :(

Allvarligt dock - jag håller med. Jag gillar inte möglet, men en fin äldre klocka slår en fin ny klocka alla gånger.

Boris Balkan, Icaras, paradis och 12 andra gillar detta.
  4. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Ingen gillar vintage, man älskar :)

marconimotet, Ariste, Wii och 19 andra gillar detta.
  5. Taxman

Taxman Friends of KS

Roligt och mycket välskrivet inlägg. Det är helt ok att vilja ha ett modernt, pålitligt urverk med safirglas och glasbaksida som tål vatten. Själv tycker jag dock att gamla klockor kan ha sin charm. Men det verkar du också tycka fast på ett annat sätt (mer kopplat till designen snarare än till den enskilda klockan).

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Om jag inte missar någon ironisk ton är du bara förvirrad. Alla vintageur ser likadana ut? Köp bättre och dyrare exemplar. Är man lite snål så var det bättre förr.

eriksson850, Icaras, Aquaracer2 och 1 annan gillar detta.
  7. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Den där Tissot Navigator kan jag ha vilken dag som helst :)
    Men det var en parentes. Jag gillar vissa vintage. Inte allt. Vintage Rolex eller Speedmaster som exempel går i alla fall hem i min låda. Däremot faller jag inte alls för gamla mögliga märken och ur jag aldrig hört talas om. Törs helt enkelt inte lägga pengar på det.

8. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Men alla brukar vara "lätta att fixa" enligt annonser. ;)

9. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Jag hatar mögel! Har aldrig förstått charmen med det...
    Tacka vet jag nytt och modernt och viktigast; fräscht

10. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Finns även många som är i bra skick som har servats regenbundet genom åren. Har man kunskaperna så tror jag säkert att de flesta vintage klockor är rätt enkla att mecka!

11. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Trasiga klockor är väl bara en viss kategori av människor om gillar...:)

Köp rätt vintage helt enkelt! Finns ju lite att ta på.

Att alla klockor från 1986 och bakåt ser likadana håller jag inte med om :) (även om det antagligen var ett stänk av ironi i det uttalandet).

12. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jag gillar inte vintage. Tycker vi ska införa ett nytt begrepp "pre-vintage". Jag gillar pre-vintage. Här är fin fin bild på min pre-vintage submariner
    image.jpg

Icaras, mrMyagi och DrSbaitso gillar detta.
  13. Spindel

Spindel Biskop

Gillar inte begagnat annat än om det är arvegods. Mitt skall vara nytt, alla repor skall vara åsamkade av mig (och aldrig poleras bort). Undantaget är arvegods därav har jag en 70 år gammal ultramöglig och radioaktiv klocka.

per nordström och ssl gillar detta.
  14. Haddoque

Haddoque Bonde

Det ena utesluter ju inte det andra, det är ju kul att varva lite. Att bara bära vintage riskerar att leda till ett tämligen kringskuret liv, undvika fukt, sportiga aktiviteter, etc. Samt att tidspassningen kan drabbas...:D

15. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Breitlingen som ligger uppe på K&S e ju bara för ball. Riktigt möglig. Själv föredrar jag nytt där jag själv bygger upp klockans story. Men vintage e grymt om det är från någon närstående. En vintage från ebay av nån random är inte aktuellt.

Mekmek gillar detta.
  16. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Bäste DrSbaitso! Tack för att du så öppenhjärtligt visar sårbarhet och delar med dig av ditt allvarliga problem. Det är viktiga frågor du ställer. Låt oss börja med "Är det den sjukdom...". Förmodligen inte men det är ett mycket allvarligt tillstånd som ännu inte är sjukdomsklassat av WHO. Jag förstår dina känslor och funderingar. Skammen kring att tycka om re-issues, remakes, och (tvi!!!) retroinspirerade modeller är stark och väl befogad. Du har gått på marknadsföring och tvingats in i en ny-köp och konsumtionshets av storföretagen som är helt onödig. Det finns människor som ägnar hela sina liv åt att renovera och laga gamla klockor. Du behöver inte vara rädd.

Vad gäller hur detta påverkar framtiden så vill jag säga att det finns hopp om tillfrisknande för dig. Dina vintageklockor är mycket fina och väl valda så du är inte förlorad! Jag förordar total avhållsamhet från nyköp under 12 månader. Låt bli att gå in i klockaffärer som säljer nya klockor samt undvik paketöppningstråden. På detta skulle jag vilja rekommendera att du på en gång köper ett par vintageur. Gärna med suddiga bilder på eBay eller Tradera.

Om inte detta hjälper så kan du bara försöka att acceptera din läggning och på samma gång köpa en sprillans Fiat 500 och en Triumph Thruxton 900. Inte för att på något sätt försöka förminska ditt problem så kan det hjälpa att tänka att det finns många som lever någorlunda bra liv och nöjer sig med retroinspirerade produkter och nytillverkat även om det är skämmigt.

Hoppas att du kommer tillrätta med ditt problem!

Dixie, eriksson850, Minuteman och 9 andra gillar detta.
  17. DrSbaitso
    Trådstartare

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
  18. isbjörn

isbjörn Borgare

Vad skulle pre-vintage betyda då?
    mvh "förvirrad men positiv"

skickat via mobilen och Tapatalk

19. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Pre-vintage är klockor som ännu inte mognat till att bli vintage ;)
    Som i mitt fall en modern stål rolex. Om ca 30 år kan den börja räknas som vintage.

DrSbaitso och Mekmek gillar detta.
  20. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag älskar numera vintage, men det får banne mig inte vara mögliga och sunkiga tavlor, Jag älskar vintage i bra och fint skick... Så kort sagt, - jag älskar vintage i fint skick men gillar inte mögliga klockor, därav kunde jag inte rösta på något av alternativen. :)

Kettil, Karatekid, Icaras och 3 andra gillar detta.
  21. isbjörn

isbjörn Borgare

Ahhh.... Jag tänkte "från andra hållet" tidmässigt. Och fattade inte.
    Bättre nu. Tackar.
    Gillar själv både vintage och pre-vintage då.

skickat via mobilen och Tapatalk

22. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Dixie och DrSbaitso gillar detta.
  23. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nä, vintage är inte min grej. Ska vara nytt, helst under 10 år gammalt. Rassliga länkar, usch.. En DD skulle vara undantaget, men det är för den är såpass king.

Apansson gillar detta.
  24. M021

M021 Friends of KS

Vintage är ett väldans brett begrepp, som tidigare nämnts, beror väl på var i vintagedjungeln man kikar,

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Enligt pollen finns det inga mellanting. Jag gillar vintage i bra skick som ändå håller någon form av kvalitet. Inte mögel för möglets skull alltså.

Micce gillar detta.
  26. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Roligt skrivet!
    Men reissues är bara för trist och tyder på att tillverkaren irrat in på fel spår den sista tiden och kör en favorit i repris för att på så sätt få in mer cash.

27. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Alla kan köpa nytt, ock då har alla samma klocka. Som min Submariner 1680 tex.finns bara EN, det finns inte två som är exakt lika. En har mörkare patina, den andra lite ljusare,osv. .Har sett att tavlor kan också ändra färg, genom åren. Idag ser man också ,att dom har "lagt till mörkare " patina, på nya klockor ,så vintage måste vara populärt .Finns inget vackrare ,än en fin vintage Rolex..........:)

80talisten gillar detta.
  28. Spindel

Spindel Biskop

Fast jag resonerar så att det är jag som lägger till min egen patina på de klockor jag köper nya. Jag köper inte någon annans patina utan skapar min egen, efter bara några veckor finns det ingen klocka som ser ut exakt som min då är den unik.

laketwig gillar detta.
  29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Skapa patina på en orient? Lycka till!

eriksson850 och Icaras gillar detta.
  30. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Som många är inne på så är det stor skillnad på kvalitets-vintage från ruttet "vintage".. Precis som med nya klockor ungefär?
    Personligen flippar jag allt modernt förr eller senare, kul att testa men inget jag fäster mig vid..

80talisten gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield