• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag hade en fin SUB från 1986

Ibland undrar man vad i helvete man sysslar med. Som när man sätter på sig ett armband med silverdetaljer på samma arm som man bär sin Submariner på. Nu har den fått fula märken där silverdetaljerna har skavt. Det är inga repor och heller inte någonting som känns när man drar fingret över, det är som om den polerade finishen har slipats bort. Finns det något enkelt att göra och som inte förvärrar?

Resultatet:
IMG_20140828_082134.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Häxan är ett polermedel för silver osv som finns i de flesta välsorterade matbutikerna, vet dock inte om det är att rekomendera.
Men tanskräm är lätt polerande. :)
 
random polermedel borde funka, så fint som möjligt. Börja med tandkräm som någon sa, funkar inte det, ta cape cod eller annat polermedel för smycken. Finns dukar för 29 kr på guldaffären som kan funka. Går inte heller det kanske man kan prova något riktigt fint lackrengöringsmedel för bilar, dom ger ju som bekant inga repor, men är bra på att ta bort fina repor :)

Själv kör jag capecod på min klocka och det fixar hairlines osov, men inga riktiga repor, då krävs kraftigare polering som åtminstone inte jag skulle testa själv
 

McGyver

Rolex
Att polera är en hel vetenskap men jag tycker ofta att man missar den viktigaste biten - genomförandet!
Givetvis är de polermedel som används viktiga för resultatet men otroligt mycket ligger i hur man polerar.
Häxan metallpolish innehåller lite grövre polermedel än de flesta tandkrämer men mindre partiklar än t.ex. Autosol som ofta nämns för polering av mindre repor. Har själv inte testat Cape Cod så vet inte om det är grövre eller mindre medel i dessa polerdukar?
Jag har själv använt Häxan till att polera upp akrylglas på klockor, boetter, länkar m.m. och det fungerar toppen.
Att det sedan sälj på Ica och inte kostar många kronor gör inte saken sämre.
Som Aurum säger, lägg lite möda på att fixa till ett bra mothåll så du inte rundar fasningar och kommer åt de borstade ytorna, annars är det bara att köra!

Lycka till!
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Det där skall inte vara några problem att polera bort. Börja med vad du har hemma. Tandkräm är milt och en bra början. polermedel bör man ha lite koll på hur man skall göra för att uppnå bra resultat och endast polera det som skall poleras. Man kanske inte skall ge sig på det bästa man har direkt om man inte har provat att polera med det innan.
Testa på någon annan billig klocka innan och se hur medlet agerar.
 
Topp