• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har ärvt klockor och behöver lite hjälp

Katek

Breitling
Hej alla klockkunniga! Tänkte ni skulle få hjälpa mig med att berätta mera om dessa klockor, har försökt googla lite Grand och fått lite mer info men mycket är engelska sidor. Finns det något värde? Års modeller? Tror inte länkarna tillhör själva uret, och har planer på att skicka in dem på lite polering ifall jag vill sälja.

Dom har lite repor men funkar felfritt och har inte legat!

/ Katarina
 

Bilagor

  • IMG_5598.JPG
    IMG_5598.JPG
    109 KB · Visningar: 457
  • IMG_5596.JPG
    IMG_5596.JPG
    95 KB · Visningar: 436
  • IMG_5601.JPG
    IMG_5601.JPG
    116.5 KB · Visningar: 451
  • IMG_5604.JPG
    IMG_5604.JPG
    117.4 KB · Visningar: 421
  • IMG_5589.JPG
    IMG_5589.JPG
    103.4 KB · Visningar: 446

Norrman

Cartier
Hej Katarina. Kan svara lite vagt på några av frågorna.

Värde finns det absolut men mycket beror på hur skicket är... Och om allt är original såsom visare,urtavla.

En sak du kan göra för att få reda på hur bra urvärket är att
1. Dra upp uren (alt ha dem på dig en dag)
2. Ställ tiden exakt rätt med hjälp av tex text-tv, fröken ur eller https://rl.se/ratt-tid-i-datorn
3. Vänta ett dygn och se hur mycket det diffar mot den riktiga tiden.
 

Fadershan

Patek
Hej!
Jag skulle inte lämna in för polering innan försäljning :)

1. Inte alla vill ha sina ur polerade
2. kostar mer än det smakar vid försäljning

Dock skulle du kunna polera upp plexit med polywatch eller tandkräm innan försäljning (göra själv dvs).
Börja att göra som Norrman råder dig ovan. Tycker det är två trevliga ur som borde inbringa lite cashflow :)

E.m. -fast beat: Troligen tidigt 70-tal, fast beat 36000 så den slår ovanligt fort (typ dubbelt så fort som många andra ur för tiden och det var sannolikt att den då blev mer precis i fråga om gångavvikelse) Har sålts liknande på forumet för refeernspriser.

Lycka till
 

Martin Lovasz

Audemars
Om man tar Tradera priser så skulle jag tro att Eternan går för ca 1200-1500kr och din Lonignes 2000-3000kr som de är nu.

High beat modeller är roliga och sekundvisaren går mjukare men till det så kommer extra slitage och är en anledning till varför bara ett fåtal dyrare modeller med 36000 bpm sälj idag.
 

Martin Lovasz

Audemars
Köp en sådan här tub med polermedel och dina plastglas kommer bli som nya igen. Det är en kombination av slipmedel för att få upp temperaturen och kemi för att smälta ihop plasten igen så rengör först glaset så smutspartiklarna är borta innan du börjar polers.
http://www.klockgiganten.se/suunto-klockor/polywatch/

Det är lite i tuben men det är mycket drygt så bara en liten mängd räcker för ett glas.

Ett par fina armband skulle även få folk att buda lite mer.
 
Senast ändrad:

Katek

Breitling
Köp en sådan här tub med polermedel och dina plastglas kommer bli som nya igen. Det är en kombination av slipmedel för att få upp temperaturen och kemi för att smälta ihop plasten igen så rengör först glaset så smutspartiklarna är borta innan du börjar polers.
http://www.klockgiganten.se/suunto-klockor/polywatch/

Det är lite i tuben men det är mycket drygt så bara en liten mängd räcker för ett glas.

Ett par fina armband skulle även få folk att buda lite mer.

Tusen tack det ska jag göra
 

Martin Lovasz

Audemars
För att göra rent så kan du doppa en tandborste i lite vatten med diskmedel och borsta rent boetterna så att du kommer åt överallt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Man måste var försiktig med trä dock då hårda partiklar lätt fastnar och då repar man metallen så jag håller mig till plast för det mesta. Däremot när man rengör juvelerna i verket så är trä det bästa att använda.

Så undvik trä på synliga ytor men mellan länkar i armbandet är det mycket bra.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Man måste var försiktig med trä dock då hårda partiklar lätt fastnar och då repar man metallen så jag håller mig till plast för det mesta. Däremot när man rengör juvelerna i verket så är trä det bästa att använda.
Kan man verkligen repa rostfritt med en trästicka? Jag ifrågasätter inte det du säger men blir väldigt förvånad :wideyed:
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Man får många tips i trådarna här.... har precis beställt en sån där tub för glas polering så tack för tipset Martin lovasz
 
Topp