• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag kanske borde köpa en Explorer?

Varje gång jag går ut i skogen för diverse aktiviteter så är det GMTn som följer med.
Men det känns som att Explorern kanske är bättre lämpad, och från början bättre anpassad för äventyrliga aktiviteter? (nog för att GMTn pallar mina små upptäcksfärder utan problem).

Är Explorern - som sitt namn antyder - en klocka främst avsedd för expeditioner och diverse äventyr, eller vad är dess egentliga syfte?

Nåja, jag ville mest visa två snabba bilder på en najs klocka i en trevlig miljö. :woot:



 

Sten

Cartier
Båda är väl tåliga klockor - marknadsföringen skiljer sig dock åt; och att explorern skulle vara bättre vid svampplockning och skogspromenader kan du nog glömma. Lyckad marknadsföring får oss dock att tro att så kan vara fallet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En GMT och en Explorer är den perfekta kombon IMO!

Själv kör jag en 16750 och en 214270. Vintage GMT'n vid vanliga vardagsbestyr och Explorern som allround beater. Allt blir äventyrligt med en Explorer på armen!





Faktum är att dessa två är de enda rolexmodellerna jag riktigt trivs med. Har inte fastnat för vare sig sub, SD eller DJ. Fast det är klart...kan ibland bli lite småsugen på en Daytona... :)

Klart du ska ha en Explorer!
 
Båda är väl tåliga klockor - marknadsföringen skiljer sig dock åt; och att explorern skulle vara bättre vid svampplockning och skogspromenader kan du nog glömma. Lyckad marknadsföring får oss dock att tro att så kan vara fallet.


Nåja, nu tror jag att en (valfritt Kvartsur av undermålig kvalitet) också fungerar förträffligt till svampplockning. Varken jag eller någon annan tror att en GMT II i realiteten är sämre lämpad för svampplockning än en Explorer, oavsett marknadsföring.

Men som klockintresserad spelar detta ingen roll. Skall jag plocka svamp eller fiska röding så skall jag ha en Explorer. Ska jag snorkla på 3 meters djup i Karibien ska jag ha en Submariner (eller helst en Deepsea), och ska jag åka flygplan mellan tidszoner ska jag ha en GMT, allt annat vore en skymf. Om jag ska gå in på kraftverket där jag arbetar tar jag Milgaussen, och om jag ska ut och söndagsåka bil ska jag ha en Daytona.

Det handlar inte om att behöva nyttja klockan till sin fulla potential för att rättfärdiga sitt användande, utan snarare om att uppleva klockan i dess rätta miljö - oavsett vilken nivå aktiviteten ligger på.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Nåja, nu tror jag att en (valfritt Kvartsur av undermålig kvalitet) också fungerar förträffligt till svampplockning. Varken jag eller någon annan tror att en GMT II i realiteten är sämre lämpad för svampplockning än en Explorer, oavsett marknadsföring.

Men som klockintresserad spelar detta ingen roll. Skall jag plocka svamp eller fiska röding så skall jag ha en Explorer. Ska jag snorkla på 3 meters djup i Karibien ska jag ha en Submariner (eller helst en Deepsea), och ska jag åka flygplan mellan tidszoner ska jag ha en GMT, allt annat vore en skymf. Om jag ska gå in på kraftverket där jag arbetar tar jag Milgaussen, och om jag ska ut och söndagsåka bil ska jag ha en Daytona.

Det handlar inte om att behöva nyttja klockan till sin fulla potential för att rättfärdiga sitt användande, utan snarare om att uppleva klockan i dess rätta miljö - oavsett vilken nivå aktiviteten ligger på.

Well said sir, well said.
 

Sten

Cartier
Nåja, nu tror jag att en (valfritt Kvartsur av undermålig kvalitet) också fungerar förträffligt till svampplockning. Varken jag eller någon annan tror att en GMT II i realiteten är sämre lämpad för svampplockning än en Explorer, oavsett marknadsföring.

Men som klockintresserad spelar detta ingen roll. Skall jag plocka svamp eller fiska röding så skall jag ha en Explorer. Ska jag snorkla på 3 meters djup i Karibien ska jag ha en Submariner (eller helst en Deepsea), och ska jag åka flygplan mellan tidszoner ska jag ha en GMT, allt annat vore en skymf. Om jag ska gå in på kraftverket där jag arbetar tar jag Milgaussen, och om jag ska ut och söndagsåka bil ska jag ha en Daytona.

Det handlar inte om att behöva nyttja klockan till sin fulla potential för att rättfärdiga sitt användande, utan snarare om att uppleva klockan i dess rätta miljö - oavsett vilken nivå aktiviteten ligger på.
Precis så är det! Och där har ju verkligen Rolex lyckats med marknadsföringen! De vet precis hur man skall locka den klocksvages hjärta!
 

JayJay

Rolex
Det handlar inte om att behöva nyttja klockan till sin fulla potential för att rättfärdiga sitt användande, utan snarare om att uppleva klockan i dess rätta miljö - oavsett vilken nivå aktiviteten ligger på.
Men är inte Explorer en grottklocka? Jag har inte ens orkat googla skiten innan jag postat detta. MEN har jag rätt så är det ju bara svampplockning i grotta som den är extra lämpad för... Ser fram emot att bli tillrättavisad nu... Men jag orkar inte fuska och leta fram korrekt fakta varje ggn.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En GMT och en Explorer är den perfekta kombon IMO!

Själv kör jag en 16750 och en 214270. Vintage GMT'n vid vanliga vardagsbestyr och Explorern som allround beater. Allt blir äventyrligt med en Explorer på armen!


http://i688.photobucket.com/albums/vv244/Denke27/B55B1373-DF50-4DA8-B668-AE3C022D2517-20724-00000870422CFC75_zps3b3916fc.

[URL=http://s688.photobucket.com/user/Denke27/media/18C78AD3-5A2C-4087-9021-36E0139EC9BE-24635-00000C36DF81A515_zps18f1f664.jpg.html][IMG]http://i688.photobucket.com/albums/vv244/Denke27/18C78AD3-5A2C-4087-9021-36E0139EC9BE-24635-00000C36DF81A515_zps18f1f664.jpg


Faktum är att dessa två är de enda rolexmodellerna jag riktigt trivs med. Har inte fastnat för vare sig sub, SD eller DJ. Fast det är klart...kan ibland bli lite småsugen på en Daytona... :)

Klart du ska ha en Explorer!


Ser om som du har lika många rolexar som jag har kallingar
 
Se där... logiskt dessutom. Vad är storyn med Explorer I då? Ja jag vet att jag kan googla det men är lite slö för stunden.

Tålig klocka utan krusiduller

Rolex-Explorer-Matterhorn.jpg


1962-Rolex-Stein+Eriksen+Skiing.jpg


769282d1342817091-what-defines-explorer-watch-sir2.jpg


769287d1342817291-what-defines-explorer-watch-lg_rolexexplorer.jpg


769286d1342817218-what-defines-explorer-watch-1953-rolex-everest-ad-sir-edmu.jpg


Rolex+Explorer+1.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
Nya Explorer2 har Paraflex som ska kunna öka stöttåligheten upp till 50%.Den har även Parachrom fjäder som ska klara av magnetfält och 10 ggr mer stöttålig. Så den är mer lämplig för lite hårdare tag.

Kööööp!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nya Explorer2 har Paraflex som ska kunna öka stöttåligheten upp till 50%.Den har även Parachrom fjäder som ska klara av magnetfält och 10 ggr mer stöttålig. Så den är mer lämplig för lite hårdare tag.

Kööööp!

Är detta en modifiering av någon annan kaliber eller en helt egen i nya EXPII? Eller delar den kaliber med GMT likt 16570? (Även jag borde googla - sorry).

//Johan
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Många kul inlägg i tråden! Klart du ska ha en Explorer.

Skillnaden mellan ref 16710 och 16570 är tavlan och glasringen. Och där får man väl säga att i extremfallet är Explorern tåligare, då vridringar kan - om man har otur - haka fast i något och lossna.

Å andra sidan sitter det en extra glasring under GMTns rörliga vridring, så man skulle ju kunna argumentera att den är tåligare då vridringen fungerar som en "buffert" för smällar mot glasringen - till skillnad från Explorer tvåan.

I slutänden en smaksak. Skrev i morse i en tråd att "Explorern" speglar min personlighet, så därför är valet enkelt för mig.

För övrigt tycker jag att du ska komplettera med en Explorer etta, den nyaste eller en äldre. På så sätt får du ju en väldigt smaklig kombination av klockor. Explorern kan du ha för "bus" och GMT är ju utmärkt att ha på resor - eller om du vill ha den klassiska vridringen och färgkombinationen.

Min Explorer 14270 är min "go to watch" när det är "bus" och "lek" på gång; skidåkning (längd och utför), långfärdsskridsko, långpass på cykel, ut i skogen (snabba skor/långsamma skor), vattenlek (jo, då också), grovjobb (japp, då också), allt utom målning (då det är så förbaskat svårt att göra rent den efteråt), inte heller grovarbete med cement/puts/flytspackel (ännu värre än färg att hålla rent efteråt). Jag blir glad varenda gång jag sätter den på handleden!

Min Explorer 1016 är mer en "livsstilsklocka", då den dels är en relik från tiden före "outdoor-klockor" av elektronisk karaktär och dels - enligt min mening - otroligt skön i stil och form. Går knappt att få mer sportigt understatement från Rolex... Det lätt repiga plexit och den matta tavlan får det att kännas skönt i kroppen när jag bär den. Jag är helt klart mer försiktig med min 1016 än med min 14270.

Mina (en svart, en vit) 16570 är reseklockorna, men också klockor som är lite mer tidsenliga i sin storlek och också lite "bråkigare" i sin design med glasringen, datumet och 24-timmarsvisaren. Den svarta har aningens bättre läsbarhet i skymning, så den brukar ligga bra till för resor där det behövs. Annars väljer jag efter smak. Jag har alltid tyckt att den vitare är "coolare", men av någon anledning tycker jag att den svarta klär mig bättre. Den sistnämnda har dessutom inte särskilt mycket affektionsvärde, vilket gör den till en lämplig reskamrat. (Med tiden lär den helt klart få affektionsvärde).

Illustrationer (och kanske inspiration):

14270WS0911233.jpg


DSC01297_zpsbc1a0953.jpg


ExIIMount3.jpg


ExIIblkWSinPocket.jpg


A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är detta en modifiering av någon annan kaliber eller en helt egen i nya EXPII? Eller delar den kaliber med GMT likt 16570? (Även jag borde googla - sorry).

//Johan
Explorer 16570 och 16710 delar verk; 3185. De har vare sig paraflex eller parachrom bleu. De sista modellerna fick dock kaliber 3186, liksom den senare GMT 116710. Dessa har parachrom bleu, dvs nya tåligare balansfjädern. Fortfarande dock utan paraflex. Explorer 216570 fick kaliber 3187, som är en 3186a, men med större diameter på verkets bottenplatta, samt nya paraflex - plus en datumskiva med större diameter för den större tavlan. I övrigt identiskt med 3186.

Skulle säga att alla kalibrar numera får paraflex, då det - liksom fjädern - handlar om att Rolex har insourcat produktionen. I praktiken är alla urverk från Rolex duktigt tåliga. Enda problemet jag upplevt är att kaliber 1570 (som har lägre frekvens än de senare 30XX och 31XX) är påtagligt mer känslig för upprepad häftig rörelse, till exempel så fortar sig en 1570 på min handled med några sekunder då jag är ute på en löprunda, säg 3-7 sekunder på en timme. Finns en benämning på fenomenet, som handlar om att min arms rörelse samverkar med balansens rörelse och detta fenomen är mer påtagligt ju lägre frekvens verket har. Har alltså inget med stöttålighet att göra. På kaliber 30XX och framåt, märker jag ingen skillnad i gång oavsett vilken aktivitet jag håller på med. Dock har jag noterat att parachrom bleu bjuder på otroligt stabil gång. Det är liksom +3 sekunder (eller vad det nu kan vara) per dygn oavsett om jag sitter på kontorsstolen, eller om jag har en heldag i skidbacken. Otroligt pålitliga klockor.

Dock är det en 3035a som just nu bjuder på sisådär +/- 0 sekunder per dygn. Min 14270 med kaliber 3000 gick också otroligt bra. Ställde den bara vid sommar-/vintertid under de sju första åren. Den var aldrig mer off än max 30 sekunder. Sedan hjälpte min yngsta mig att sätta ett rejält märke i boetten och då började den sakta sig en minut eller så per tre månader... Fick sin första service efter elva år... fortfarande med max en minut off per tre månader... men då var servicen välkommen, enligt urmakaren på Rob E.

Hjälper detta svar något?

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har för mig det är en modifiering av 3186, som sedan härstammar från 3135. Nån annan som vet?
3186 är 3185 uppdaterad med parachrome bleu (inhouse) balansfjäder, samt omarbetad lösning för ställande av timvisaren i mer distinkta steg. Väldigt liten förändring, med andra ord. Nya balansfjädern passar rakt av i äldre 31XX-verk, som utbytesdel. Och kan föreställa mig att omarbetningen för timvisaren är marginell.

Edit: Och 3185 är förstås i grund och botten ett 3135 med 24-timmarsvisning plus stegvis ställbar timvisare, precis som att 3130 är ett 3135 utan datum och 3155 är ett 3135 med dag och datum.

A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
acce1999 jag har sagt det förr och jag säger det igen: oerhört imponerad av din kunskap. Tack för fantastiska svar!

En 3186 skulle naturligtvis vara att föredra. Men 16570 med 3186 verkar ganska ovanliga vilket påverkar prisbilden en hel del!

//Johan
 
Topp