• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag måste ha slagit i mitt huvud ordentligt och vaknat upp...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vad är det som händer med mig? håller jag på att tappa fotfästet? Sen förra veckan då Vintage bara råkade ploppa upp i huvudet på mig, nu har det blivit nästan en besatthet i surfandet på Vintageklockor. Jag tittade inte ens åt vintage innan, - hur har jag kunnat dissa sådana här skönheter innan? o_O

Rolex 1675

Ummie1675-1.jpg


Grand Seiko 4522-8000

6113-i.jpg


Rolex 5513

Rolex_5513_1_small.jpg


King Seiko 5246-6000

6934-i.jpg


Vad händer med mig, håller jag på att bli galen, eller är detta stadiet då den riktiga mognaden i klockintresset kommer i att vara en riktig "WIS"?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad är det som händer med mig? håller jag på att tappa fotfästet? Sen förra veckan då Vintage bara råkade ploppa upp i huvudet på mig, nu har det blivit nästan en besatthet i surfandet på Vintageklockor. Jag tittade inte ens åt vintage innan, - hur har jag kunnat dissa sådana här skönheter innan? o_O

Rolex 1675

Ummie1675-1.jpg


Grand Seiko 4522-8000

6113-i.jpg


Rolex 5513

Rolex_5513_1_small.jpg


King Seiko 5246-6000

6934-i.jpg


Vad händer med mig, håller jag på att bli galen, eller är detta stadiet då den riktiga mognaden i klockintresset kommer i att vara en riktig "WIS"?

Definitivt en mognadsprocess, nu börjar du lämna noobstadiet..
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Det är svettigt med vintage, krävs helt andra egenskaper helt enkelt. Det är inte som att kasta upp en bild på sin nyinköpta Deepsea eller MM300.

Plötsligt så flockas alla experter runt ditt vintagefynd och analyserar den in i minsta detalj, "den där är tokpolerad" " fel insert i balanshjulet" "fel sorts bakelit i vridringen" många klarar inte av denna berg-o-dalbana av känslor utan tar farväl av forumet och återgår till Merklintåg som åtminstonde går att lita på, eller går det?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Coolt, men skit i Seiko, det är ju en Rolex du vill ha.,...
En GS har jag velat ha väldigt länge :) Jag har hittat ett exemplar av en vintage GS som lockar ordentligt... (4522-8000) Klipper jag den får jag tre saker i en - En GS, en 36000 bph GS och en vintageklocka. :)

6113-i.jpg


Den kan bli min för 9800:- med dagens svaga japanska valuta...

En Rolex 114060 kommer jag köpa förr eller senare vilket fall som helst :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
En blandning i lådan är det rätta..en ny dykare och en vintage, en ny chrono och en vintage, en ny dressare och en vintage, en ny guld och en vintage osvosv.....

Men mest själ finner man i vintage!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Välkommen till mögelklubben (första gången jag hörde detta begrepp var på KS)
Jo, men visst är det kul med historia och ibland kan nya dinkor vara lite för mycket yta!

Finns en del rätt ok nytt också! Tack och lov.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det roliga med vintage är ju att klockorna utvecklar sin egen look, dvs olika vridinlägg, index, visare etc åldras ju olika beroende på materialet, handhavande, klimat och så vidare. Med andra ord så har vintage mer personlighet vs en massproducerad sub-c där alla ser exakt likadana ut
 

newk15

Cartier
Jag ((alla?)nybörjare) tycker om mekaniska/automatiska klockor för att de känns levande. Rutinerade tycker om vintage för att De känns levande. Grattis till mognaden.;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har precis skickat ett mail till Rakuten och frågat bland annat om servicehistorik m.m. angående en Grand Seiko 45GS (4522-8000) från år 1971.

6113-i.jpg

6113-3.jpg


Vi får se hur det här utveckar sig!
 
  • Like
Reactions: Wii

Sond

Patek
Det är svettigt med vintage, krävs helt andra egenskaper helt enkelt. Det är inte som att kasta upp en bild på sin nyinköpta Deepsea eller MM300.

Plötsligt så flockas alla experter runt ditt vintagefynd och analyserar den in i minsta detalj, "den där är tokpolerad" " fel insert i balanshjulet" "fel sorts bakelit i vridringen" många klarar inte av denna berg-o-dalbana av känslor utan tar farväl av forumet och återgår till Merklintåg som åtminstonde går att lita på, eller går det?
Det där var väldigt väl formulerat! Jag har inte själv formulerat den tanken, men det är precis så. Man gör all möjlig research och sedan slår man till och förpassas till skolpojken som försiktigt visar upp sitt fynd och väntar på domen..:)
 
Topp