Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

-Jag tycker säljare är oseriösa som inte erbjuder returrätt på Köp & Sälj och vid distansförsäljning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joakim C, 20 augusti 2016.

?

Köper ni av säljare som inte erbjuder returrätt?

Poll closed 27 augusti 2016.
  1. Ja

104 röst(er)
    67,5%
  2. Nej

50 röst(er)
    32,5%
  1. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

om man säljer en produkt som är felfri och beskriver den på bästa sätt med bra bilder, får man som privat säljare i princip inga returer. Vad är man som säljare så bekymrad och ängslig över? En nöjd köpare är ju målet för varje seriös säljare. För egen del erbjuder jag en veckas returrätt (två veckor på E-bay) och jag frågar inte om orsak till varför man vill returnera. Underliga och suspekta formuleringar i annonser såsom "ingen retur då uret står under garanti" och "retur - kanske". För mig är en säljare som inte erbjuder detta, någon som inte till 100% tar ansvar för vad denne säljer.

Köper ni av säljare som inte erbjuder returrätt, här på forumet eller på exempelvis E-bay?

2. holma20

holma20 Borgare

Kanske är för att pengarna ska gå direkt till en ny klocka ?
    Vi som privat personer går ju inte jämföra med "professionella" säljare ... Eftersom oftast när vi säljer en klocka så har vi riktat in oss på nått annat...

Oli, JohnDoe, Peter K och 1 annan gillar detta.
  3. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Folk är väl rädda att få tillbaka klockan trasig och att diskussioner ska uppstå. Jag brukar erbjuda öppet köp och tycker det känns trevligt på ett entusiastforum. Skulle aldrig göra det vid en Blocketförsäljning.

Zalath, Daruvar och ozzyozzy gillar detta.
  4. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jo men 24-48 timmar kan man väl vänta med nyköpet tycker jag.

Rivalen, Dru och yonsson gillar detta.
  5. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Sålänge klockan kommer fram och är som beskriven och fungerar bra (om det står, annars belyses det såklart) ser jag ingen anledning erbjuda mer retur personligen. Jag som köpare skulle aldrig returnera en klocka av den anledning att jag inte tyckte den passade mig/ångrade mig/hittat något annat istället etc. även om säljaren erbjöd retur oavsett anledning inom viss tid (vid köp av privatperson).

ollkli, Daruvar och Anthraxabuz gillar detta.
  6. Chami

Chami Friends of KS

Kan absolut köpa av någon som inte erbjuder retur.

Är det en köpare jag litar på eller som har bra referenser så chansar jag på att om något är galet så löser vi det
    Har själv haft "ej retur" i mina få annonser och förstår om andra skriver samma
    Nu inbillar jag mig att många som säljer har något annat i sikte / behöver pengarna och då vill man inte riskera att klockan blir köpt, testad i 2-3 dagar och sen skickas tillbaka. Framförallt på dyrare och mer svårsålda klockor skulle det vara sjukt jobbigt.

JaTack, JohnDoe, ozzyozzy och 2 andra gillar detta.
  7. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Jag har gjort många hundra affärer och retur har skett någon enstaka gång. Är inte kunden nöjd är inte jag det. Ser inget konstigt med att lägga ut ett ur igen på försäljning, men som sagt det är ytterst sällsynt.

8. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag brukar köra med "retur enl ök", känns som om det är så olika behov. Jag har skickat klockor då vi haft retur inom en vecka (då folk vill testa och verkar snälla), eller ingen retur om det är en klocka för skit-och-ingenting. Och några andra varianter.

Torsten gillar detta.
  9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är man superkräsen är det väl bara be om väldigt detaljerade bilder? Jag finner det mer otrevligt med folk som hetsar och ska ha "snabb affär" här på KS. Retur är bara meckigt, och vi säljer ju ofta klockorna för att köpa något annat.

Guskleto, 903lew, Daruvar och 1 annan gillar detta.
  10. Chami

Chami Friends of KS

Absolut jag har varken haft problem vid köp/sälj heller och hade det skett hade det säkerligen löst sig
    Det jag menar är att jag tror det kan vara anledningen till att det inte erbjuds retur

11. Hugii

Hugii Biskop

Varför skulle man vara mindre seriös? Att lämna ifrån sig klocka till nån som är osäker (och kanske vill bara klämma på klockan) innebär att man tappar andra potentiella köpare då klockan blir borta i minst 7-8 dagar.
    Den diskussionen får man ta från fall till fall. Det är inget konstigt. Med tanke på att annons visas offentligt och länkas till höger och vänster så skulle inte jag erbjuda retur per automatik.

Oli gillar detta.
  12. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

Intressant! Men jag skulle inte köpa ett ur av dig på distans. Eller av någon annan som inte erbjuder returrätt. Jag ser framför mig en låååång diskussion likt en del trådar här på Klocksnack, om jag skulle vilja reklamera uret eller påtalar en brist.

13. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Retur för mig innebär öppet köp. Vid enklare ur som är i nyskick förutsätter jag att köparen vet vad han vill. Har vid dessa tillfällen varken tid eller lust att ha med velpellar att göra. Skulle däremot något vara fel på klockan så är ju retur/åtgärd självklar.

Snigel, ZQT, Jakobb och 1 annan gillar detta.
  14. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Vi kan kalla det "Öppet köp" och innebär ju en köptrygghet om du inte har goda referenser på säljaren.

15. Hugii

Hugii Biskop

För mig är det viktigare att en säljare är ärliga i sin beskrivning. Och inte skriver lite luddig text men erbjuder retur.
    Brister och fel får man som säljare alltid ta om de inte var kända eller synliga på bilderna/annonsen (oavsett om man erbjuder retur eller inte)!

Zalath gillar detta.
  16. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Men om du inte har goda referenser på säljaren så spelar det ju mindre roll vad för slags retur han/hon erbjuder. Blir du blåst så blir du ju blåst oavsett en angiven returpolicy.

Fanboy och POO gillar detta.
  17. POO

POO Präst

Så köper man en klocka på annons, som upplevdes fungera när den s
    Vilken trygghet ger det dig om inte säljaren har goda referenser. Den dagen en dyr klocka under oklara omständigheter slutar fungera i köparens händer kvittar det vilken returpolicy som eventuellt uppgavs i annonsen, det kommer inte bli lättare att returnera den för det.

18. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Det ger mig material vid en tvist i tingsrätten och min erfarenhet är den att säljare med ugglor i mossen inte ger returrätt.

19. Kettil

Kettil Biskop

Gillar man inte läget med "Ingen retur" så är det väl bara att låta bli. Själv kör jag numera konsekvent med ett simpelt "Ingen retur" i mina annonser; enklare än att svamla på " om beskrivningen inte stämmer"; "klockan inte är original" e t c. Men det här är dock som sagt ett entusiastforum och jag förväntar mig ett ansvar av mig själv och andra.
    Ingen retur på det här... :D

poormans, Seikosthlm och CapTaiN-MiFFo gillar detta.
  20. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Jag skulle inte sälja ex. en kronograf till en okänd köpare här med returrätt. Köparen måste veta vad han köper.Har en gång fått klagomål med tillhörande utskällning att att inte sekundvisaren fungerar, och köparen hävdar att klockan är skit och försäkrar att han fipplat med allt möjligt utan att lyckas få igång den. Den klockan fick säkert utstå en del hårt handhavande som jag inte har någon lust eller skyldighet att stå för.

Å andra sidan får omständigheterna avgöra vad som är bäst och känns tryggast vid varje enskild affär.

rillesnille gillar detta.
  21. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Tingsrätten? Var kom det ifrån. Brottsmål?

22. Krabbeluring

Krabbeluring Bonde

Det är för det är köplagen och inte konsumentköplagens som gäller mellan privatpersoner, precis som mellan företag.

Konsumentköplagens ger mycket starkt skydd vid problem, Köplagen gör inte det.

Säljer jag klocka försöker jag vara så tydlig jag kan vid beskrivning, och endast retur om klockan skiljer sig från denna beskrivning.

23. CptSlow

CptSlow Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det i vanlig ordning handlar om att köpa säljaren. En oseriös säljare med returpolicy är meningslöst samtidigt som en seriös säljare utan returrätt löser eventuella problem ändå. Själv erbjuder jag av princip inte returrätt av den anledningen att jag inte har lust att någon köper klockan och sen ångrar sig för att den "inte passade". Skulle något oväntat fel uppstå skulle jag dock givetvis lösa det tillsammans med köparen.

Edit: Även säljare kan ju råka ut för oseriösa köpare. I såna fall kanske "retur utan frågor" kostar mer än det smakar om en Rolex åkt i golvet och sen returneras. Ta bara den ytterst oklara härvan kring Breitlingen häromveckan.

Niklas, eriksson850 och Peter K gillar detta.
  24. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jag upplever att de flesta som säljer här är väldigt duktiga och snabba på att "lösa" problem. Vilket är mycket bra!

Därför gillar jag "retur enligt ök", det ger mer spelrum för bägge parterna.

Zalath, Strindberg, Hexagon och 2 andra gillar detta.
  25. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Riktigt, en skojare och det blev ett "småmål"....

26. Kettil

Kettil Biskop

?? o_O

27. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Vad är det du inte förstår?

28. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Det beror på vad det är för klocka och hur säker man känner sig med säljaren osv. Jag brukar själv inte erbjuda retur om inget annat bestämts. Skriver man så, så är det upp till köparen att ta upp returfrågan om denne är osäker. Orkar inte hålla på och krångla med billigare klockor, skulle köparen verkligen vara osäker och verkar reko så går det ju att lösa så klart. Självklart retur om något visar sig vara fel.

29. Kettil

Kettil Biskop

Varför du citerar mig i sammanhanget?

30. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

Vad du menar med dina frågetecken?

Mårtenssons ur Brookfield