• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag vill också ha en klocka!

charlemagne

Breitling
Hej KS!

Jag har nyligen bestämt mig för att jag vill skaffa mig en ordentlig klocka. Problemet är att jag är student och därför har en mycket begränsad budget.

Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet tänkte jag be er om hjälp, vad ska jag har för något? Jag har googlat runt och kikat på framförallt äldre Omega ur, typ Seamaster 30 och Genéve, vad tror ni, är det något att satsa på eller ska jag tänka om? Jag har cirkus 3000 att leka med.

Tack på förhand!
 

Mech David

Cartier
sarb033
SARB033_4.jpg
 

Wellesson

Breitling
De uren du nämner håller värdet bra, så du har ju möjligheten att testa och flippa om det skulle vara så.
 

Wiliamo

Panerai
Om du vill gå på vintage är ju äldre Seamasters ofta ett säkert kort, på grund av att de, som ovan nämnt är relativt lätta att sälja igen och få samma pengar för. Annars måste jag väl slå ett slag för KS mest tipsade klocka genom tiderna, SKX007:
image.jpeg


Om du vill ha något mer dressat men köpa nytt kanske en Orient Star kan vara något, med kupat glas och 38mm boett ger den trots allt lite vintagekänsla. Har själv en på ingång under veckan:
image.jpeg


Kan även rekommendera den här tråden som en bra start, finns mycket matnyttigt:
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
 

charlemagne

Breitling
Tack för alla svar!

Jag har en Certina kronograf idag som visar tiden men jag är ute efter något lite roligare. Ni som har äldre Seamasters, hur är dom att leva med?
 

Wellesson

Breitling
Små är mitt intryck utav dem. Men det beror ju lite på hur stor man är och vad man söker :) behöver ju inte vara något negativt
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag lägger en röst till på SNZH. Har haft svarta 55an och nu 53an. Superkänsla i båda, svart lite sobrare (och tråkigare?)
IMG_1133.JPG

(det är den blå 53an på bilden men ljuset luras lite)
En Omega är ju absolut inte fel heller men ett av de olika Seiko-alternativen blir ju lite mer mångsidigt.
 

Camo00

Patek
Du som lever med dom, vad kan man förvänta sig om man köper en, hur mycket kostar det att hålla dom iordning, hur ofta behöver dom träffa urmakare, vad kostar det per år och klocka, typ?
Beror helt på vilket skick de är i när Du köper dem...
Men letar Du upp en mindre populär modell så går det ff att hitta sköna Omegor för några tusen. Lägg på en dryg tusenlapp för en billig service, så kan den lätt gå bra i fem år eller mer utan åtgärder...
 

BCKSTRM

Rolex
Vintage känns väl lite sådär med så begränsad budget, eftersom en service lär gå på mer än 3000kr om något börjar strula.
Nja. Köpa en gammal dressomega för 2k. Sedan service för ca 1k om den strular. Visst kanske det blir en 500 extra om man har lite osis, men 3k för att serva en gammal dressomega/tissot etc vet jag inte riktigt vad den servicen ska innehålla...
 

Rulle

Audemars
Tack för alla svar!

Jag har en Certina kronograf idag som visar tiden men jag är ute efter något lite roligare. Ni som har äldre Seamasters, hur är dom att leva med?

Kan söga som så att det ör svårare än du tror nuflrtiden att hitta en bra seamater under 3 k ! Dom har blivit lite för populära !!
 

midikem

Cartier
Orient ray eller mako är utmärkta val om du är student! De är ju nästan gratis med tanke på vad man får.
 

Ronnie

Rolex
Klart du ska ha en gammelomega!
Annars, om du råkar gilla designen, så finns det, av nån anledning, en herrans massa oanvända, mekaniska Juvenia från 60-talet på eBay. Billigare och oanvänt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Nja. Köpa en gammal dressomega för 2k. Sedan service för ca 1k om den strular. Visst kanske det blir en 500 extra om man har lite osis, men 3k för att serva en gammal dressomega/tissot etc vet jag inte riktigt vad den servicen ska innehålla...
Varför skulle det vara så mycket billigare att serva en Vintage dinka? Är väl inte mycket mindre arbete med dem än nya?
 

BCKSTRM

Rolex
Varför skulle det vara så mycket billigare att serva en Vintage dinka? Är väl inte mycket mindre arbete med dem än nya?
Beror såklart på vad det är för klocka, men gamla dressomegor och liknande finns det gått om delar till. Visst, man kan ju inte gå till AD, men typ McGuver på forumet eller små serviceverkstäder kan serva dess för ca 1000kr (+eventuella delar).
 
Topp