Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jag vill också ha en klocka!

Diskussion i 'Diskussion' startad av charlemagne, 30 maj 2016.

1. charlemagne
    Trådstartare

charlemagne Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej KS!

Jag har nyligen bestämt mig för att jag vill skaffa mig en ordentlig klocka. Problemet är att jag är student och därför har en mycket begränsad budget.

Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet tänkte jag be er om hjälp, vad ska jag har för något? Jag har googlat runt och kikat på framförallt äldre Omega ur, typ Seamaster 30 och Genéve, vad tror ni, är det något att satsa på eller ska jag tänka om? Jag har cirkus 3000 att leka med.

Tack på förhand!

2. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
    sarb033

Mcgregor, 903lew, Rearden och 10 andra gillar detta.
  3. Wellesson

Wellesson Torpare

Från:
    Skogarna i småland
    De uren du nämner håller värdet bra, så du har ju möjligheten att testa och flippa om det skulle vara så.

4. Wiliamo

Wiliamo Präst

Om du vill gå på vintage är ju äldre Seamasters ofta ett säkert kort, på grund av att de, som ovan nämnt är relativt lätta att sälja igen och få samma pengar för. Annars måste jag väl slå ett slag för KS mest tipsade klocka genom tiderna, SKX007:
    image.jpeg

Om du vill ha något mer dressat men köpa nytt kanske en Orient Star kan vara något, med kupat glas och 38mm boett ger den trots allt lite vintagekänsla. Har själv en på ingång under veckan:
    image.jpeg

Kan även rekommendera den här tråden som en bra start, finns mycket matnyttigt:
    http://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

BCKSTRM, yonsson, Mforce och 3 andra gillar detta.
  5. Buffi

Buffi Bonde

Vintage känns väl lite sådär med så begränsad budget, eftersom en service lär gå på mer än 3000kr om något börjar strula.

daveid och Wozzor gillar detta.
  6. Falken

Falken Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Seiko Snkk45 - 500 spänn, automatisk, snygg form och härlig blå tavla ;) image.jpeg

Bruset, Krostiffer, Linkan och 4 andra gillar detta.
  7. charlemagne
    Trådstartare

charlemagne Torpare

Från:
    Stockholm
    Tack för alla svar!

Jag har en Certina kronograf idag som visar tiden men jag är ute efter något lite roligare. Ni som har äldre Seamasters, hur är dom att leva med?

8. Wellesson

Wellesson Torpare

Från:
    Skogarna i småland
    Små är mitt intryck utav dem. Men det beror ju lite på hur stor man är och vad man söker :) behöver ju inte vara något negativt

9. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Hur gamla då ? Min är en femtiotalare och spinner som en katt :cool:
    image.jpeg

10. charlemagne
    Trådstartare

charlemagne Torpare

Från:
    Stockholm
    Den är sjysst, men jag tror att jag är ute efter lite "renare" linjer, men tack ändå :)

Equilibrium gillar detta.
  11. Equilibrium

Från:
    Island
    Jag menade mest typ vilken sorts Seamaster... Det finns ju hur många som helst :)

12. Equilibrium

Från:
    Island
    Vart köper man en sådan här ??

13. Falken

Falken Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Ebay/Amazon alternativt på forumet, finns en del som har ;)

14. Equilibrium

Från:
    Island
    Mm misstänkte det eftersom jag inte fann någon svensk sida som hade just den, tack :)
    Billigare automatisk beater får man se sig i stjärnorna efter. Den är ju skitsnygg med den blåa tavlan.

15. holma20

holma20 Borgare

Tänker rätt från början omega vintage slår aldrig fel

Zalath och charlemagne gillar detta.
  16. Equilibrium

Från:
    Island
  17. aspo

aspo Stadsbo

image.jpg Instämmer SKX007!!

Wozzor gillar detta.
  18. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    De är mycket trevliga att leva med, tack!

Zalath, FrankyFourFingers och Equilibrium gillar detta.
  19. Eisenhut

Eisenhut Bonde

Jag slår ett slag för Seiko SNZH53 alt 55.

Trevlig klocka med hög "precence" och med relativt avancerat glas och bezel. En väldigt trevlig klocka helt enkelt och rätt in i din priskategori. Funkar väldigt bra på läder.

NickL, NiklasM, essGunnar och 1 annan gillar detta.
  20. essGunnar

essGunnar Bonde

Från:
    Skåne
    Jag lägger en röst till på SNZH. Har haft svarta 55an och nu 53an. Superkänsla i båda, svart lite sobrare (och tråkigare?)
    IMG_1133.JPG
    (det är den blå 53an på bilden men ljuset luras lite)
    En Omega är ju absolut inte fel heller men ett av de olika Seiko-alternativen blir ju lite mer mångsidigt.

Eisenhut och Wozzor gillar detta.
  21. charlemagne
    Trådstartare

charlemagne Torpare

Från:
    Stockholm
    Du som lever med dom, vad kan man förvänta sig om man köper en, hur mycket kostar det att hålla dom iordning, hur ofta behöver dom träffa urmakare, vad kostar det per år och klocka, typ?

22. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Beror helt på vilket skick de är i när Du köper dem...
    Men letar Du upp en mindre populär modell så går det ff att hitta sköna Omegor för några tusen. Lägg på en dryg tusenlapp för en billig service, så kan den lätt gå bra i fem år eller mer utan åtgärder...

23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Köp en seiko 6139 om du gillar vintage. Finns i olika varianter image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Zacke, Minuteman, M.L. och 1 annan gillar detta.
  24. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Nja. Köpa en gammal dressomega för 2k. Sedan service för ca 1k om den strular. Visst kanske det blir en 500 extra om man har lite osis, men 3k för att serva en gammal dressomega/tissot etc vet jag inte riktigt vad den servicen ska innehålla...

25. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Kan söga som så att det ör svårare än du tror nuflrtiden att hitta en bra seamater under 3 k ! Dom har blivit lite för populära !!

26. midikem

midikem Bonde

Orient ray eller mako är utmärkta val om du är student! De är ju nästan gratis med tanke på vad man får.

27. essGunnar

essGunnar Bonde

Från:
    Skåne
    Och är man mer inne på Seamaster som Charlemagne men inte vill chansa på vintage så ser ju Orient Bambino fina ut för den pengen.

28. Ronnie

Ronnie Stadsbo

Klart du ska ha en gammelomega!
    Annars, om du råkar gilla designen, så finns det, av nån anledning, en herrans massa oanvända, mekaniska Juvenia från 60-talet på eBay. Billigare och oanvänt.

29. NickL

NickL Stadsbo

Varför skulle det vara så mycket billigare att serva en Vintage dinka? Är väl inte mycket mindre arbete med dem än nya?

30. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Beror såklart på vad det är för klocka, men gamla dressomegor och liknande finns det gått om delar till. Visst, man kan ju inte gå till AD, men typ McGuver på forumet eller små serviceverkstäder kan serva dess för ca 1000kr (+eventuella delar).

Mårtenssons ur Brookfield