• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag vill också ha en klocka!

charlemagne

Breitling
Tack för alla grymma svar! Tror fortfarande att det lutar åt omega-hållet, även om det kanske innebär några extra slantar.

Om ni har några fler tips/ förslag får ni gärna posta dem, det är superintressant att se vad ni klock-proffs tycker är en vettig budgetklocka!
 
Ja, jag skulle vilja slå ett slag för din tanke om att gå vintage och satsa på Omega. Det kan knappast vara möjligt att få mer klocka för pengarna än vad man får om man köper en Omega från 50- eller 60-talet. Det finns massor på Tradera, Ebay etc för några få tusenlappar; dock är det ju som alltid viktigt att noga se över skick och originalitet. Kvaliteten är rysligt hög och urverken är makalöst slitstarka så det är ju ingen överraskning att så många nu finns i omlopp också 60 eller 70 år efter att de tillverkats. Med lite omsorg så tickar de vidare 60 eller 70 år till - urverken är manufakturkalibrar och beprövade, pålitliga konstruktioner oavsett om du väljer en handjagad eller självuppdragande (automatisk) kaliber. Här är en av mina 2792-6SC med kaliber 283 från år 1956; just denna fullservades förra året och fick då förutom översynen av urverket och nya packningar även nytt glas, krona och en mycket lätt polering. Klockan blev som ny :)

image.jpg


Fördelen är att dessa, som tidigare nämnts, är billiga och enkelt kan avyttras utan förlust. Kvaliteten är fantastisk och de producerade in-house av Omega. Vill du absolut ha en helt ny klocka kan du ju, som också tidigare nämnts, titta på Orient och entry-level Seikos innan du förflyttar dig till dyrare klockor när ekonomin så tillåter.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Beror såklart på vad det är för klocka, men gamla dressomegor och liknande finns det gått om delar till. Visst, man kan ju inte gå till AD, men typ McGuver på forumet eller små serviceverkstäder kan serva dess för ca 1000kr (+eventuella delar).

Tror du inte att han vill sätta sina priser själv beroende på klocka och fel? :)
 

BCKSTRM

Rolex
Tror du inte att han vill sätta sina priser själv beroende på klocka och fel? :)
Jo jag var nog lite otydlig...
En omegadressare (alltså utan komplikationer) kostade senast jag frågade 1000kr för standardservice. Om delar behöver bytas tillkommer alltså det. Priserna tror jag är ganska öppna men absolut beror det på klocka och fel. Försökte understryka det i mitt inlägg med att påpeka gamla dressomegor och (+delar) men håller med om att det inte var tydligt nog, och dessutom kanske dumt att uttala mig om priser öht även om de står på hemsidan.
 
Jag lägger en röst till på SNZH. Har haft svarta 55an och nu 53an. Superkänsla i båda, svart lite sobrare (och tråkigare?)
IMG_1133.JPG

(det är den blå 53an på bilden men ljuset luras lite)
En Omega är ju absolut inte fel heller men ett av de olika Seiko-alternativen blir ju lite mer mångsidigt.
Jag är svag för marinblått! Finns klockan i både svart och blå så blir det alltid blå för mig! :)

Har övertalat en polare samt min bror på just 53an och dom är supernöjda båda två, det blir nog en sådan som nästa klocka för mig också!
 

charlemagne

Breitling
Tänkte att jag skulle avsluta den här tråden! Era förslag har varit heltsuveräna och jag har fått mycket mer att fundera på än vad jag började med. Men idag har jag köpt min första ordentliga klocka. Valet föll på en Omega Genève som jag köpte här på KS.

Den här tråden får gärna leva vidare som ett ställe där man kan gå in och rekommendera billigare nybörjarur.

Tack återigen för all hjälp

Happy hunting!
Charlemagne
 

Bilagor

  • 14648754816231313022022.jpg
    14648754816231313022022.jpg
    84.1 KB · Visningar: 40

Alligatorn

Cartier
Tänkte att jag skulle avsluta den här tråden! Era förslag har varit heltsuveräna och jag har fått mycket mer att fundera på än vad jag började med. Men idag har jag köpt min första ordentliga klocka. Valet föll på en Omega Genève som jag köpte här på KS.

Den här tråden får gärna leva vidare som ett ställe där man kan gå in och rekommendera billigare nybörjarur.

Tack återigen för all hjälp

Happy hunting!
Charlemagne
Älskar boettformen. Sugen på något liknande!
 
Topp