• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag vill prata Sinn! (Sinn FRAMME)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Jag har en Sinn på ingående. Har varit sugen på att testa en vintagekronograf ett tag, lite mögel och sånt fast ändå någorlunda "lätt", inte en av de tyngre vintagegrejerna där man måste betala flera miljarder för att få en svårservad klocka med fel visare. :)

Hur som helst, Sinn har funnits sedan 1961, under många år sålde de enbart direkt till kund och medverkade vid diverse projekt med andra märken.

1994 bytte företaget ägare då den förra ägaren var väldigt gammal och sedan dess har de fokuserat på teknisk utveckling men ändå behållit väldigt mycket av sina grunddesigner.

image.jpeg

Klockan jag köpt är en Sinn 103, modellen hsr funnits med länge och finns även idag, den finns som manuell och automat, idag även med safirglas, i titan mm.

Jag vet inte mycket om denna klocka så jag mailade Sinn serienumret och frågade hur gammal den är, jag fick följande svar:

"Dear Mr Awesome Swedish dude,
Thank you for your email.
We can see that your watch was send to us in 2004 for service, but there is no invoice for the purchase of the watch. Since we started to record serial numbers in 1998 this watch must be build/purchased before 1998, but we cannot define an exact date due to above mentioned matter. Hope this helps at least a bit."

Jag mailade då tillbaka upprepade frågor om när modellen började tillverkas och om det skett modellförändringar sedan den började produceras men fick inga fler bra svar.

Så nu sitter jag och väntar på en klocka som kan vara från 1961-1997. :D
I mina ögon ser lumen rätt missfärgad ut, så 1997 känns sent. Någon som kan hjälpa mig? Har vi någon Sinnguru på KS?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det står inte swiss made på tavlan de nya. Så med det borde det gå att spåra den nåt år bak i tiden kanske?
Längre bak än till 1997? Vet du när detta ändrades? Har googlat som en dåre men hittar inget vettigt, inte på engelska eller svenska i alla fall.

Fast nu när jag läser lite om Sinn så ser jag att de började byggas ihop i Tyskland 1998. Så tillbaks till samma åldersspann...
OK
 
Det är väl eta 7750 i den? Så då går det väl att datera den från ca 80-tal och framåt. Då blir det möjliga åldersspannet i alla fall något mindre ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpeg

Jag har en Sinn på ingående. Har varit sugen på att testa en vintagekronograf ett tag, lite mögel och sånt fast ändå någorlunda "lätt", inte en av de tyngre vintagegrejerna där man måste betala flera miljarder för att få en svårservad klocka med fel visare. :)

Hur som helst, Sinn har funnits sedan 1961, under många år sålde de enbart direkt till kund och medverkade vid diverse projekt med andra märken.

1994 bytte företaget ägare då den förra ägaren var väldigt gammal och sedan dess har de fokuserat på teknisk utveckling men ändå behållit väldigt mycket av sina grunddesigner.

image.jpeg

Klockan jag köpt är en Sinn 103, modellen hsr funnits med länge och finns även idag, den finns som manuell och automat, idag även med safirglas, i titan mm.

Jag vet inte mycket om denna klocka så jag mailade Sinn serienumret och frågade hur gammal den är, jag fick följande svar:

"Dear Mr Awesome Swedish dude,
Thank you for your email.
We can see that your watch was send to us in 2004 for service, but there is no invoice for the purchase of the watch. Since we started to record serial numbers in 1998 this watch must be build/purchased before 1998, but we cannot define an exact date due to above mentioned matter. Hope this helps at least a bit."

Jag mailade då tillbaka upprepade frågor om när modellen började tillverkas och om det skett modellförändringar sedan den började produceras men fick inga fler bra svar.

Så nu sitter jag och väntar på en klocka som kan vara från 1961-1997. :D
I mina ögon ser lumen rätt missfärgad ut, så 1997 känns sent. Någon som kan hjälpa mig? Har vi någon Sinnguru på KS?
Den där är mkt bra, sannolikt den bästa Sinnen. Jag lyckades bukta hem en sån, nyservad i Ffurt, för kanske 8 år sen. Älskar det manuella verket och bara datumfönster. Om jag kommer ihåg rätt så lyckades en trevlig och hjälpsam servicetysk datera min till andra halvan av 80-talet. Det lustiga var att när jag sålde den gjorde jag nästan 1000% vinst. Det mindre lustiga är att jag saknar den och att ingen annan Sinn därefter har dugit
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där är mkt bra, sannolikt den bästa Sinnen. Jag lyckades bukta hem en sån, nyservad i Ffurt, för kanske 8 år sen. Älskar det manuella verket och bara datumfönster. Om jag kommer ihåg rätt så lyckades en trevlig och hjälpsam servicetysk datera min till andra halvan av 80-talet. Det lustiga var att när jag sålde den gjorde jag nästan 1000% vinst. Det mindre lustiga är att jag saknar den och att ingen annan Sinn därefter har dugit
Cool, det var inte asjobbigt med skruvad krona och manuellt urverk?
 

KMS

Rolex
Cool!
Vad är det för storlek samma som dagens storlek? 41mm?
Har du koll på tjockleken på denna, borde vara lite tunnare än automatarna?
Nackdelen med automatarna är ju att dom blir lite tjocka.
 

jabla

Sarlacc
Det slog mig precis att jag köpt något som är bättre än en årsklocka, jag har köpt en uppväxtklocka. :D

Från tiden då jag lärt mig cykla tills jag började på gymnasiet.
Häftig klocka du har på ingång.
Tycker årsklocka är överskattat, bättre med en årsrelaterad kopplad till exempelvis konfirmation, examen eller sexdebut som @Gummo gjorde.
Angående rubriken rekommenderar jag katolska kyrkan om du diskutera kommande synder. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där är mkt bra, sannolikt den bästa Sinnen. Jag lyckades bukta hem en sån, nyservad i Ffurt, för kanske 8 år sen. Älskar det manuella verket och bara datumfönster. Om jag kommer ihåg rätt så lyckades en trevlig och hjälpsam servicetysk datera min till andra halvan av 80-talet. Det lustiga var att när jag sålde den gjorde jag nästan 1000% vinst. Det mindre lustiga är att jag saknar den och att ingen annan Sinn därefter har dugit
Minns du om det är 20mm bandbredd?
 
Topp