• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

RobertD

Ingenting
2-Faktor
IMG_3067.JPG

Pull!

"Behind the scene"

image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej gubbs, behöver er expertis.

Vi har varit utomlands i en vecka och nu när vi kommit tillbaka så har vi haft besök två nätter i rad på tomten av 2st (kanske 3st) stora jävla grävlingar. Jag lyser på dem med ficklampa och de kollar på mig och springer därefter iväg. 2st är bekräftat, kanske 3st som sagt. De var väldigt nära huset, kanske 5m ifrån bakre ingången. Vi har en jäkla massa bär på baksidan (rönnbär, körsbär, blåbär, hallon), jag antar att det är därför de är där (naturtomt).

Jag har ingen preferens om vad som ska hända med dem förutom att jag inte vill ha dem här eftersom jag har en treåring som springer omkring fritt på tomten. Döda, fånga, skrämma, what ever.

Idag har jag impregnerat altanen på baksidan med kiseloxid samt spridit ut remsor indränkta i parfym där jag sett dem.

Jag bor i Västra Göteborg i ett villaområde och saknar vapen. Hjälp!
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Hej gubbs, behöver er expertis.

Vi har varit utomlands i en vecka och nu när vi kommit tillbaka så har vi haft besök två nätter i rad på tomten av 2st (kanske 3st) stora jävla grävlingar. Jag lyser på dem med ficklampa och de kollar på mig och springer därefter iväg. 2st är bekräftat, kanske 3st som sagt. De var väldigt nära huset, kanske 5m ifrån bakre ingången. Vi har en jäkla massa bär på baksidan (rönnbär, körsbär, blåbär, hallon), jag antar att det är därför de är där (naturtomt).

Jag har ingen preferens om vad som ska hända med dem förutom att jag inte vill ha dem här eftersom jag har en treåring som springer omkring fritt på tomten. Döda, fånga, skrämma, what ever.

Idag har jag impregnerat altanen på baksidan med kiseloxid samt spridit ut remsor indränkta i parfym där jag sett dem.

Jag bor i Västra Göteborg i ett villaområde och saknar vapen. Hjälp!

Det bästa vore att få tag på någon som kan sätta ut fällor och fånga dem.
Om ingen ger dig svar på vem som gör sånt i ditt område så skulle jag rekommendera att fråga i din närmaste jakt/vapen-butik.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vart bor du ?

Har du många grannar, stadsmiljö el lantligt?
Villaområde, västra Göteborg som sagt. Sluttande berg som sluttar ganska skarpt uppåt på baksidan där jag sett dem, ser inga hinder att man skulle kunna skjuta dem där rent säkerhetsmässigt (ljuddämpare är nog dock att föredra). Har en bra balkong att skjuta från.

Men jag har grannar åt sidorna.
 

P-A

Sir Spamalot
Villaområde, västra Göteborg som sagt. Sluttande berg som sluttar ganska skarpt uppåt på baksidan där jag sett dem, ser inga hinder att man skulle kunna skjuta dem där rent säkerhetsmässigt (ljuddämpare är nog dock att föredra). Har en bra balkong att skjuta från.

Men jag har grannar åt sidorna.

Största problemet är nog att man inte får skjuta hur man vill överallt. Inte i tätbebyggt område, utan godkännande från polis dvs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Största problemet är nog att man inte får skjuta hur man vill överallt. Inte i tätbebyggt område, utan godkännande från polis dvs.
Kollade med en polare och han hade ingen ljuddämpare till rätt fuffra så det blir inget pangande. Får jaga efter folk med fälla istället.
 
  • Like
Reactions: P-A

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Balsam för själen att döda annat levande för nöjes skull?:) ja, alla är vi olika...

Alla är vi olika, skäms inte för att jag jagar och därmed får mitt kött från naturen och inte via köttdisken på Ica.
Det är balsam för själen, och att jag troligtvis får hänga upp ett par medaljbetar
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Alla är vi olika, skäms inte för att jag jagar och därmed får mitt kött från naturen och inte via köttdisken på Ica.
Det är balsam för själen, och att jag troligtvis får hänga upp ett par medaljbetar

Jag funderar själv på att börja jaga just för den anledningen.. Hatar djurhållningen och köper enbart närproducerat kött, samt undviker griskött så mkt jag bara kan..

Men skulle inte njuta av själva dödandet utan enbart må bättre utav att inte stödja den industriella slakten och veta att djuret har haft det bra i det fria..
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Jakt är inte till för alla, och det du beskriver är målande för män och kvinnor under 30 och boendes i storstäder. Samt andra miljö talibaner.
Mitt tips är att du fortsätter köpa ditt närodlade och ekologiska kött för om du inte finner någon glädje i dödandet så passar du bättre som fågelskådare än jägare då det är det enda som skiljer de två åt.
 

Såkkett

Omega
Hej gubbs, behöver er expertis.

Vi har varit utomlands i en vecka och nu när vi kommit tillbaka så har vi haft besök två nätter i rad på tomten av 2st (kanske 3st) stora jävla grävlingar. Jag lyser på dem med ficklampa och de kollar på mig och springer därefter iväg. 2st är bekräftat, kanske 3st som sagt. De var väldigt nära huset, kanske 5m ifrån bakre ingången. Vi har en jäkla massa bär på baksidan (rönnbär, körsbär, blåbär, hallon), jag antar att det är därför de är där (naturtomt).

Jag har ingen preferens om vad som ska hända med dem förutom att jag inte vill ha dem här eftersom jag har en treåring som springer omkring fritt på tomten. Döda, fånga, skrämma, what ever.

Idag har jag impregnerat altanen på baksidan med kiseloxid samt spridit ut remsor indränkta i parfym där jag sett dem.

Jag bor i Västra Göteborg i ett villaområde och saknar vapen. Hjälp!

Vänd dig till miljökontoret hos din kommun, grävling i den miljön du beskriver i senare post ger att den behöver fällfångas.
Lite beroende på hur dom sköter det i din kommun så får du antingen med en fälla att själv ställa ut eller så kommer en kommunjägare ut med den.
Sedan får du ringa din kompis om du fångar den och be honom transportera den dit han har jakträtt och avliva den (du kan naturligtvis även ringa kommunen men om det visar sig vara en hona med dragna spenar (den har ungar) så kan dom vägra avliva den)
 
Topp