• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Taxman

Rolex
2-Faktor
Gillar natur/friluftsliv och har varit och är intresserad av jakt men det har inte blivit någon examen. Har dock böckerna och ganska mkt kunskap så det handlar mest om att "få tummen ur".
 

MBx

Cartier
Ropade in en Husqvarna 1900 i kaliber 30-06 på Walter Borgs vapenauktion idag.:cool: OK bössa men den skulle må bra av ett bättre kikarsikte. Fick den billigt men det är för att känna på och ev. senare byta upp mig.:)
 

P-A

Sir Spamalot
Ropade in en Husqvarna 1900 i kaliber 30-06 på Walter Borgs vapenauktion idag.:cool: OK bössa men den skulle må bra av ett bättre kikarsikte. Fick den billigt men det är för att känna på och ev. senare byta upp mig.:)

Härligt!
En 1900 är verkligen inte något dåligt vapen.
Lägg inte pengarna på vapnet, lägg det på kikarsikte och kläder!

Hur mycket fick du ge?
 

MBx

Cartier
Härligt!
En 1900 är verkligen inte något dåligt vapen.
Lägg inte pengarna på vapnet, lägg det på kikarsikte och kläder!


Stannade kvar och ropade på kikarsikten men de drog iväg i pris tyckte jag (samt att jag inte hade synat dem i förväg).

Tips på kikarsikte? Jag köpte vapnet för att kunna hänga med om tillfälle ges, hagelskytte är det primära för min del. Det är alltså högst oklart vad för jakt det kommer att bli och vilken omfattning.
 
  • Like
Reactions: P-A

MBx

Cartier
Det beror helt på vad du vill betala. Ett äldre leupold kanske.
Vill du ha riktigt bra grejjer så kika på swarovski, Carl Zeiss eller trijicon :)


Ev. väntar jag till nästa USA-resa och letar upp något där. Swarre och dyrare Zeiss får vänta.;) Budade på en Trijicon och den gick för skäligt pris men vet inte om jag gillar konceptet "stolpe med triangel"; föredrar någon typ av kors.
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Budade på en Trijicon och den gick för skäligt pris men vet inte om jag gillar konceptet "stolpe med triangel"; föredrar någon typ av kors.

En stor fördel med dem är att det alltid funkar.
Eftersom de har tritiumtuber, som i Luminox klockor, så lyser de konstant i upp till 25 år.
Ett belyst sikte kan lägga av när det inte borde osv.
Sen så har de sikten med olika modeller av "kors". Inte bara den "Tyska ettan" som du nämnde. De har även med hårkors.

Den "tyska ettan" är dock väldigt bra när det är snabbt skytte :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Semi-vegetarian.

Respekterar jakt och slakt för överlevnad, dock ingen förståelse för mänskliga behovet och glädjen i att skjuta djur.


Jag (som är riktig vegetarian ;) ) har mindre problem med jakt än med industriell slakt. Jag har tyvärr med egna ögon upplevt alltför många kassa skyttar och jägare men jag upplever det ändå som att de flesta som jagar gör det med viss respekt och ödmjukhet. Något som helt saknas i den industriella köttproduktionen...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag (som är riktig vegetarian ;) ) har mindre problem med jakt än med industriell slakt. Jag har tyvärr med egna ögon upplevt alltför många kassa skyttar och jägare men jag upplever det ändå som att de flesta som jagar gör det med viss respekt och ödmjukhet. Något som helt saknas i den industriella köttproduktionen...

Har varit riktig vegetarian under lång tid, men äter kött till och från nu.

Har egentligen inget emot jakt, är säkert bättre än den industriella motsvarigheten.

Min undran från början var hur någon kan känna en glädje/tillfredsställelse över att jaga.
Misstänker det inte handlar om att sätta mat på bordet primärt.
 

POO

Panerai
Detta är ett ämnen som kan bli värre än den hetaste debatten kring politik. Men känner ändå att jag måste inflika att tror man att de flesta jägare känner en lust som tillfredsställs när man dödar ett djur är man rejält snett ute.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Räknar inte med annat.

Det är nöjet som är det primära och det jag inte kan förstå.

Man kan inte rycka saker ur sitt sammanhang. Jakt är en totalupplevelse i skog och mark. Det är nog få jägare som "njuter" av själva dödandet. Däremot tillfredställesen när allt har gått bra. Det är en lång och dyr resa i regel. Sen är det skillnad på jakt och jakt, men det är en annan tråd.
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Räknar inte med annat.

Det är nöjet som är det primära och det jag inte kan förstå.

Jag ser egentligen inget nöje i dödandet.
Jag gör det för att få mat och en spännande upplevelse samtidigt.
Sen så är det roligt att bara skjuta, men det gör jag på skjutbanan.

Sen så måste man jaga ansvarsfullt, man ska aldrig chansa eller skjuta i onödan.
Hellre släppa 10 djur än att chansa.
Jag har inte skjutit så mycket, men de jag har skjutit har fallit direkt...
 

WBergdahl

Panerai
Jag är nu ruskigt sugen på att ta examen, hur gör jag för att hålla nere kostnaderna och för att få det att gå fort?
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Jag är nu ruskigt sugen på att ta examen, hur gör jag för att hålla nere kostnaderna och för att få det att gå fort?

Du kan alltid försöka få rag på böckerna och plugga själv och skriva provet privat för att sen skjuta upp privat.
Det finns inga andra krav än att du ska ha godkänt teriprov och skytteprov.

varr bor du?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Jag är nu ruskigt sugen på att ta examen, hur gör jag för att hålla nere kostnaderna och för att få det att gå fort?

Jag tar det själv nu. Har köpt jägarskolan som bok och jägarexamen-appen. Pluggat i typ 3 veckor (då snackar vi några timmar i veckan) och väntar på att få skriva upp nu.
Öva på skytte är det bara åka till någon jaktskyttebana och göra.

Böckerna kostar typ 800 på Jägareförbundets hemsida och appen gick på typ 180 spänn.
Nu är det bara provavgifter kvar men de betalar man ofta ändå utöver kursavgiften ändå.
 
Topp