• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

JohnDoe

Rolex
Är det så bra priser nu på auktionerna? För några år sedan var det billigare att köpa på Blocket än på auktionerna om man skulle ha de vanliga modellerna som SAKO/Tikka/Beretta osv. Kikare var billigare ny hos XXL. Typ som att det är svårt att fynda en sport Rolle på Kaplans auktioner.
Nä men enklare än privatköp av vapen. Känns krångligt att pröjsa någon o sedan vänta 2 mån på att hämta bössan.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag funderar på att gå en sån kurs, är det bara teorin eller är det med skytte också?
Jag gick den här kursen 2015:
http://www.medborgarskolan.se/arrangemang/?aid=972984&mid=180&sgid=8
Då ingår inte skytte i priset, men läraren Karl-Henrik Svenberg ordnade två dagar skytte på Rosersberg skytteförening till självkostnadspris för de av oss som kunde och ville (tror att det vara samtliga kursdeltagare).
Alla deltagare var rörande överens om att kursen var mycket seriös och väl genomförd. Läraren var mycket duktig, pedagogisk och delade gärna med sig av sina erfarenheter och jakthistorier.
 

Pistol_Pete

Panerai
Spenderar fredagkvällen vid åteln

IMG_5460.JPG
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Du ska inte slå till på den här "lätt moddade" remington 700. Utrop 493. Super PK i jaktkretsar, tror jag, typ, kanske, eller?
IMG_5742.PNG

Hehe nej inte riktigt.

Var för övrigt inne på Walter Borg idag och hämtade min nya (gammal dock) bössa och passade på att klämma lite på det som kändes intressant på auktionen men blev besviken då de som jag kollat på var i betydligt sämre skick än vad jag hoppats på och att de som var i mitt övre prisspann var extremt bra skick... Frågan är vad man ska hitta på för ngt nu... Browning hagelbock, kanske en 425 beggad eller en 725 ny?

Lite bilder på den nya bössan nedan: CG 2000 MK2 dvs svensktillverkad i 30-06.
IMG_1267.JPG
IMG_1268.JPG
IMG_1269.JPG
IMG_1270.JPG
IMG_1271.JPG
IMG_1272.JPG
IMG_1273.JPG
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Behöver lite guidance, har haft siktet (haha) inställt på en ny Browning 725 men funderar på om man ska lösa något annat? Vad säger ni?
 

POO

Panerai

Nått med sidolås och gravyr!

Halvallvarligt så har ju Beretta moderna sida sidor som borde gå att lösa begagnat. I kaliber 20 naturligtvis.

Helallvarligt är väl inte Browning dåliga bössor men det finns ju lika många åsikter som folk, Beretta, Benelli, Blaser, Miroku. Kanske Baikal? Mest logiskt är väl att försöka hitta nått som passar en själv och ens skytte.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nått med sidolås och gravyr!

Halvallvarligt så har ju Beretta moderna sida sidor som borde gå att lösa begagnat. I kaliber 20 naturligtvis.

Helallvarligt är väl inte Browning dåliga bössor men det finns ju lika många åsikter som folk, Beretta, Benelli, Blaser, Miroku. Kanske Baikal? Mest logiskt är väl att försöka hitta nått som passar en själv och ens skytte.
Tanken är bock nu och en finbössa sen typ engelsk med sidolås och en massa scrolls.

Så är det ju...
 

JohnDoe

Rolex
Snart är det WB auktion. Tänkte nog kolla in minimässan redan på lördagen. Några fler som ska dit?
 

Veratio

Cartier
Hej på er,

Tänkte hi-jacka den här tråden lite! Uppvuxen och har släkten kvar runt Piteå, har några bössor kvar sedan min jakt-period, en 22-a, en 22 Hornet, två side-by-side med hanar, en side-by-side utan hanar och en bock. Alla är väl av hyfsad kvalité och är inte skjutna på säkert tio år. Bara lite bakgrund.

Ska hem till Piteå och Norrbotten midsommarveckan då min far fyller 70 år. Med mig har jag min plastson som är nyss fyllda 15 år. När jag var i den åldern hade jag haft en Diana 35 (luftgevär) och en luftpistol av något märke jag inte minns i flera år. Han har aldrig skjutit något och eftersom vi kommer att spendera en del av tiden i stugor runtom i Norrbotten så tänkte jag införskaffa en CO2-pistol av hyfsad kvalité åt honom. Någon som har några tips? Inte för billigt och inte för dyrt, säg runt 2 eller däromkring tänkte jag. Billigare funkar ju också förstås. ;)

När vi ändå är det uppe tänkte jag ta med honom och skjuta lite lerduvor. Det älskade jag när jag var yngre!

Blev lite hi-jack som sagt, men om någon har någon idé eller tanke om vad som är vettigt vore jag tacksam. Hade en Umarex Beretta när jag bodde i hus tidigare, men såldes när jag separerade tidigare.

Har kollat på Walther CP88 och då en Beretta, men det måste ju finnas annat!

//Niclas
 

Pistol_Pete

Panerai
Hej @Veratio
När jag var i samma ålder som din plastson tyckte jag att .22 lr var the shit.
Ett kvarts sekel senare tycker jag fortfarande det.
Låt grabben leka (under uppsikt och med stort fokus på säkerhet såklart) med ett gevär i klass 4 så blir nog ni båda glada!
 

SdV

Omega
Co2 är rätt omständligt för att uttrycka det milt. Handuppspänd luftpistol med tävlingsprecision är klokare. Satsa på en feinwerkbau m65/80 eller lyxa till det med en feinwerkbau 100/102/103 eller Walther LPM-1. Tror att baikal gör någon handuppspänd historia också men men..

Själv har jag en fwb100 för ändamålet.
 

Veratio

Cartier
Tacksam för de svar jag fått!

22lr var the shit, det minns jag! Vore nog lite kul även idag, men jag tänker att när vi är på stugor (vi tar en tur runt Norrbotten i hyrbil och har lite ställen planerade) och går lite skogsvandringar, är det inte perfekt med krutvapen!

Sen gillar jag så klart en prickskyttepistol av Feinwerkbau eller Walther. Snygga och coola. Tänker att det är inte helt rätt för det användningsområdet jag tänkte för den just nu!

Satte ut en annons, så har någon en Umarex av något slag eller något annat av bättre kvalité, har lagt upp en annons på köpes!
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Fan va grymt med spaniels. Flyttar jag hem till Skåne så ska jag komplettera labben med en spaniel

Tackar, ja det är lite udda med en jakt cocker och en jag springer.
Båda skallar vi synkontakt och jagar enbart klövvilt med springern, cockern är helt galen så den jagar allt.
 

JohnDoe

Rolex
Vilka kommer på WB auktionen imorgon? Kollade in minimässan idag och det fanns lite skoj grejer där.
 
Topp