Nymans Ur 1851

Jakt, får livet värt att leva.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av P-A, 15 april 2015.

1. VirgilHill

VirgilHill Rebel soldier

Jag funderar på att gå en sån kurs, är det bara teorin eller är det med skytte också?

2. ZQT

ZQT The Banker

Har också spanat in lite, är fokus på hagel och ngn hyfsad kikare. Hoppas att hagelbrakaren är för gammal för allas smak ;)

3. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Teorin avklarad. Skjutprov i helgen. Tänkte nog slå till på ett komplett fyrpack på auktionen. Hagelbock, hagel halvauto, en bra 308 eller 30-06 studsare typ tikka och någon av de tre Argo halvisarna. Får se om jag behöver komplettera med lite optik också.

4. SimondeVos

SimondeVos Rebel soldier

Det här är så coolt att man blir helt tårögd.

Pistol_Pete gillar detta.
  5. ZQT

ZQT The Banker

Så länge du håller tassarna borta från några av de gamla B25:eek:rna så är jag nöjd ;)

6. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Är det så bra priser nu på auktionerna? För några år sedan var det billigare att köpa på Blocket än på auktionerna om man skulle ha de vanliga modellerna som SAKO/Tikka/Beretta osv. Kikare var billigare ny hos XXL. Typ som att det är svårt att fynda en sport Rolle på Kaplans auktioner.

7. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Nä men enklare än privatköp av vapen. Känns krångligt att pröjsa någon o sedan vänta 2 mån på att hämta bössan.

8. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Om inte priserna sticker iväg så blir det silverduva, super90, Argo och en tikka.

9. ZQT

ZQT The Banker

Bra, där är jag inte aspirant!

10. Pistol_Pete

Pistol_Pete Y-Wing pilot

Från:
    Världsmedborgare
    Jag gick den här kursen 2015:
    http://www.medborgarskolan.se/arrangemang/?aid=972984&mid=180&sgid=8
    Då ingår inte skytte i priset, men läraren Karl-Henrik Svenberg ordnade två dagar skytte på Rosersberg skytteförening till självkostnadspris för de av oss som kunde och ville (tror att det vara samtliga kursdeltagare).
    Alla deltagare var rörande överens om att kursen var mycket seriös och väl genomförd. Läraren var mycket duktig, pedagogisk och delade gärna med sig av sina erfarenheter och jakthistorier.

11. Pistol_Pete

Pistol_Pete Y-Wing pilot

Från:
    Världsmedborgare
    Spenderar fredagkvällen vid åteln

IMG_5460.JPG

Ticktack, SimondeVos och Magnus Eriksson gillar detta.
  12. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Vajert !!
    Skitjakt på dig !

13. Pistol_Pete

Pistol_Pete Y-Wing pilot

Från:
    Världsmedborgare
    Fick besök av en gammelsugga med dragna spenar men inga lovliga grisar behagade visa sig. En dålig mobilbild på miss Piggy var det enda jag fick men ändå en trevlig kväll.

IMG_5477.JPG

Ticktack gillar detta.
  14. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Du ska inte slå till på den här "lätt moddade" remington 700. Utrop 493. Super PK i jaktkretsar, tror jag, typ, kanske, eller?
    IMG_5742.PNG

15. ZQT

ZQT The Banker

Hehe nej inte riktigt.

Var för övrigt inne på Walter Borg idag och hämtade min nya (gammal dock) bössa och passade på att klämma lite på det som kändes intressant på auktionen men blev besviken då de som jag kollat på var i betydligt sämre skick än vad jag hoppats på och att de som var i mitt övre prisspann var extremt bra skick... Frågan är vad man ska hitta på för ngt nu... Browning hagelbock, kanske en 425 beggad eller en 725 ny?

Lite bilder på den nya bössan nedan: CG 2000 MK2 dvs svensktillverkad i 30-06.
    IMG_1267.JPG IMG_1268.JPG IMG_1269.JPG IMG_1270.JPG IMG_1271.JPG IMG_1272.JPG IMG_1273.JPG

Ticktack och JohnDoe gillar detta.
  16. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Då var man godkänd för att träna på egen hand. Ser fram emot 7 maj.

P-A gillar detta.
  17. ZQT

ZQT The Banker

Behöver lite guidance, har haft siktet (haha) inställt på en ny Browning 725 men funderar på om man ska lösa något annat? Vad säger ni?

18. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Beställde ett tikka wildboar paket idag. Klart prisvärt.

19. POO

POO AT-ST driver

Köp något snyggt istället...

20. ZQT

ZQT The Banker

Typ?

21. POO

POO AT-ST driver

Nått med sidolås och gravyr!

Halvallvarligt så har ju Beretta moderna sida sidor som borde gå att lösa begagnat. I kaliber 20 naturligtvis.

Helallvarligt är väl inte Browning dåliga bössor men det finns ju lika många åsikter som folk, Beretta, Benelli, Blaser, Miroku. Kanske Baikal? Mest logiskt är väl att försöka hitta nått som passar en själv och ens skytte.

22. ZQT

ZQT The Banker

Tanken är bock nu och en finbössa sen typ engelsk med sidolås och en massa scrolls.

Så är det ju...

23. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    20170427_195042.jpg
    Inskjutning av "nya" bössan idag. Bra reultat på 80m tycker jag :)

20170427_212347.jpg

Ticktack gillar detta.
  24. Dixie

Dixie X-Wing Pilot

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Från dagens träning
    IMG_20170427_193502.jpg

Ticktack gillar detta.
  25. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Snart är det WB auktion. Tänkte nog kolla in minimässan redan på lördagen. Några fler som ska dit?

26. Veratio

Veratio Stormtrooper

Från:
    Malmö
    Hej på er,

Tänkte hi-jacka den här tråden lite! Uppvuxen och har släkten kvar runt Piteå, har några bössor kvar sedan min jakt-period, en 22-a, en 22 Hornet, två side-by-side med hanar, en side-by-side utan hanar och en bock. Alla är väl av hyfsad kvalité och är inte skjutna på säkert tio år. Bara lite bakgrund.

Ska hem till Piteå och Norrbotten midsommarveckan då min far fyller 70 år. Med mig har jag min plastson som är nyss fyllda 15 år. När jag var i den åldern hade jag haft en Diana 35 (luftgevär) och en luftpistol av något märke jag inte minns i flera år. Han har aldrig skjutit något och eftersom vi kommer att spendera en del av tiden i stugor runtom i Norrbotten så tänkte jag införskaffa en CO2-pistol av hyfsad kvalité åt honom. Någon som har några tips? Inte för billigt och inte för dyrt, säg runt 2 eller däromkring tänkte jag. Billigare funkar ju också förstås. ;)

När vi ändå är det uppe tänkte jag ta med honom och skjuta lite lerduvor. Det älskade jag när jag var yngre!

Blev lite hi-jack som sagt, men om någon har någon idé eller tanke om vad som är vettigt vore jag tacksam. Hade en Umarex Beretta när jag bodde i hus tidigare, men såldes när jag separerade tidigare.

Har kollat på Walther CP88 och då en Beretta, men det måste ju finnas annat!

//Niclas

27. Pistol_Pete

Pistol_Pete Y-Wing pilot

Från:
    Världsmedborgare
    Hej @Veratio
    När jag var i samma ålder som din plastson tyckte jag att .22 lr var the shit.
    Ett kvarts sekel senare tycker jag fortfarande det.
    Låt grabben leka (under uppsikt och med stort fokus på säkerhet såklart) med ett gevär i klass 4 så blir nog ni båda glada!

Veratio gillar detta.
  28. SimondeVos

SimondeVos Rebel soldier

Co2 är rätt omständligt för att uttrycka det milt. Handuppspänd luftpistol med tävlingsprecision är klokare. Satsa på en feinwerkbau m65/80 eller lyxa till det med en feinwerkbau 100/102/103 eller Walther LPM-1. Tror att baikal gör någon handuppspänd historia också men men..

Själv har jag en fwb100 för ändamålet.

Veratio gillar detta.
  29. Veratio

Veratio Stormtrooper

Från:
    Malmö
    Tacksam för de svar jag fått!

22lr var the shit, det minns jag! Vore nog lite kul även idag, men jag tänker att när vi är på stugor (vi tar en tur runt Norrbotten i hyrbil och har lite ställen planerade) och går lite skogsvandringar, är det inte perfekt med krutvapen!

Sen gillar jag så klart en prickskyttepistol av Feinwerkbau eller Walther. Snygga och coola. Tänker att det är inte helt rätt för det användningsområdet jag tänkte för den just nu!

Satte ut en annons, så har någon en Umarex av något slag eller något annat av bättre kvalité, har lagt upp en annons på köpes!

Pistol_Pete gillar detta.
  30. Pistol_Pete

Pistol_Pete Y-Wing pilot

Från:
    Världsmedborgare
    Hör av dig om du och grabben din vill skjuta på rådjursbanan i Stockholmstrakten.

Bifogar en bild på min 10/22 som är något förändrad sedan den lämnade tillverkaren.

fullsizeoutput_1eec.jpeg

Ticktack, FredrikL, Model_Citizen och 3 andra gillar detta.