• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Vad klipper man för studsare inkl schyst sikte för runt 20 kakor? 30-06 tänker jag. Tikka? Gå upp och köpa Sako? Vill eg ha träkolv men det kanske är omodernt?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Länge funderat på jakt, främst småvilt. Äter ej kött men jag gillar natur och vapen så det är lockande. Tror inte jag skulle palla att döda ett stort djur men en fågel borde funka utan större bekymmer.

När barnen blir större och mer tid finns kanske det blir av med en examen. Tar det lång tid med jägarexamen? Pris?

Kanske OT : För mig som är totalt oinsatt har jag inte riktigt förstått argumentet man gärna för fram när jakt kommer på tal :
"Man får ju vara ute i naturen med grabbarna eller gänget, och den fina gemenskapen"... men då undrar jag ju om det är nödvändigt att skjuta djur "för nöjes skull" för att uppleva gemenskapen ute i naturen. Är det själva dödandet som är kulmen?
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Lägg 15k på kikare av premium sort alt beg zeiss med 42mm öppning så har du en kikare till allt.

Bössa: sako, tikka, remington, sauer 101/202 funkar till allt.

Personligen hade jag tagit en beg sauer 202 i 6,5 alt 308 och ett beg zeiss ht 1,7-6x42 belyst.

Täcker allt du kan tänkas jagas här !
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Kanske OT : För mig som är totalt oinsatt har jag inte riktigt förstått argumentet man gärna för fram när jakt kommer på tal :
"Man får ju vara ute i naturen med grabbarna eller gänget, och den fina gemenskapen"... men då undrar jag ju om det är nödvändigt att skjuta djur "för nöjes skull" för att uppleva gemenskapen ute i naturen. Är det själva dödandet som är kulmen?


Kolla på en av alla dokumentärer om hur köttindustrin är så har du en av de starkaste anledningarna till varför man jagar.
Det andra är att man gillar att döda, allt annat är bullshit för det är det enda som skiljer en naturskådare från en jägare är att jägaren ämnar att döda det som syns i kikarsiktet !!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kolla på en av alla dokumentärer om hur köttindustrin är så har du en av de starkaste anledningarna till varför man jagar.
Det andra är att man gillar att döda, allt annat är bullshit för det är det enda som skiljer en naturskådare från en jägare är att jägaren ämnar att döda det som syns i kikarsiktet !!

Jo jag vet hur köttindustrin ser ut. Den är horribel. Så, jo, jag förstår de som väljer att skjuta djur och äta upp dem istället för att köpa en biff på ICA. Men äter ni allt ni dödar?
Och det var ett rättframt svar om själva dödandet. Givetvis följer en fråga på denna : Är det alltså ren blodtörst det handlar om?
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Jo jag vet hur köttindustrin ser ut. Den är horribel. Så, jo, jag förstår de som väljer att skjuta djur och äta upp dem istället för att köpa en biff på ICA. Men äter ni allt ni dödar?
Och det var ett rättframt svar om själva dödandet. Givetvis följer en fråga på denna : Är det alltså ren blodtörst det handlar om?

Vad är tanken med att skjuta, om du inte tänkte äta ?!?
 
Jo jag vet hur köttindustrin ser ut. Den är horribel. Så, jo, jag förstår de som väljer att skjuta djur och äta upp dem istället för att köpa en biff på ICA. Men äter ni allt ni dödar?
Och det var ett rättframt svar om själva dödandet. Givetvis följer en fråga på denna : Är det alltså ren blodtörst det handlar om?
Det här är kanske den vanligaste frågan man får som jägare. Kanske också den som är svårast att förklara. För vissa är säkert gemenskapen viktig för andra inte. Det man inte ska hymla om är att dödandet är en viktig del i upplevelsen. För mig stärks själva känslan av vördnad inför djuren/naturen när jag är en aktiv del av den. Har dock inget med blodtörst att göra utan mer en "kamp" mellan jägare och byte. Är jag inte tillräckligt skicklig får jag lyfta på hatten för djuren.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det här är kanske den vanligaste frågan man får som jägare. Kanske också den som är svårast att förklara. För vissa är säkert gemenskapen viktig för andra inte. Det man inte ska hymla om är att dödandet är en viktig del i upplevelsen. För mig stärks själva känslan av vördnad inför djuren/naturen när jag är en aktiv del av den. Har dock inget med blodtörst att göra utan mer en "kamp" mellan jägare och byte. Är jag inte tillräckligt skicklig får jag lyfta på hatten för djuren.

Tacck för ett ärligt och långt svar. Det är dock inte utan en viss förundran jag läser att ni / jägare känner vördnad för djuret när ni dödar den. Det kommer jag nog aldrig att förstå. Om man känner vördnad (respekt) vill man väl inte döda ens "motståndare" tänker jag. Det uppstår väl inte heller en regelrätt kamp när djuret inte kan direkt försvara sig mot höghastighetsgevär och sikte och noggrann planering. Samma resonemang har jag hört tfrån de som försvarar tjurfäktning, att man blir "ett med djuret och känner djup vördnad" inför den men i mitt tycke är tjurfäktning enbart fegt och grymt. Vad gäller jakt (alltrså inte trofejakt) kan jag köpa argumentet att man vill ta avstånd från köttindustrin genom att själv jaga och äta upp bytet. Det blir väl oftast en snabb död för djuret också så den lider väl inte.
 
Tacck för ett ärligt och långt svar. Det är dock inte utan en viss förundran jag läser att ni / jägare känner vördnad för djuret när ni dödar den. Det kommer jag nog aldrig att förstå. Om man känner vördnad (respekt) vill man väl inte döda ens "motståndare" tänker jag. Det uppstår väl inte heller en regelrätt kamp när djuret inte kan direkt försvara sig mot höghastighetsgevär och sikte och noggrann planering. Samma resonemang har jag hört tfrån de som försvarar tjurfäktning, att man blir "ett med djuret och känner djup vördnad" inför den men i mitt tycke är tjurfäktning enbart fegt och grymt. Vad gäller jakt (alltrså inte trofejakt) kan jag köpa argumentet att man vill ta avstånd från köttindustrin genom att själv jaga och äta upp bytet. Det blir väl oftast en snabb död för djuret också så den lider väl inte.
Jag hyser full respekt för att vi tänker och känner olika här. Förväntar mig samma sak tillbaka då allt inte är logiskt för alla. Ej heller för mig. Det går liksom inte att sätta några passande ord på känslan som infinner sig när man skjutit t.ex. en älg och går fram till den. Det handlar för mig mycket om att vara medveten över vilken makt jag tar mig friheten att utöva. Självklart är kampen orättvis många gånger men likt förbannat går jag oftast hem utan byte.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vad klipper man för studsare inkl schyst sikte för runt 20 kakor? 30-06 tänker jag. Tikka? Gå upp och köpa Sako? Vill eg ha träkolv men det kanske är omodernt?

Beror på vad du ska jaga (angående optiken), köpte en allround-kikare á la Zeiss 3-12x50 som landade på strax över 10 och en bössa för runt/under 10 finns massor. Mitt tips är att gå in till Walter Borg och förklara vad du är ute efter, dom har en hel del där även beggat.
 

SdV

Omega
Vad klipper man för studsare inkl schyst sikte för runt 20 kakor? 30-06 tänker jag. Tikka? Gå upp och köpa Sako? Vill eg ha träkolv men det kanske är omodernt?
Klart du ska ha träkolv!
Nytt : Tikka t3x Hunter
Begagnad: Äldre tikka, sako, winchester etc Huskvarna 1600/1900 tycker jag är riktigt fina som förstabössa
Optik: Sikta på begagnad tysk kvalitet. Zeiss, swarovski, Kahles, S&B
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Mm har spanat på Tikka Hunter. Har klämt på vanliga T3x och den kändes riktigt bra. Ska klämma på Sako 85 Hunter också men då får man ju gå upp lite... Är ändå sugen på nytt, så man får slita in den själv.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Premiär för 686:an

IMG_1372.JPG

IMG_1371.JPG
 

Poppe

Cartier
Ja jösses. Började i mars med detta spektakel till utbildning. Igår skrev jag upp och gjorde hagelprovet med godkänt resultat. Bara kula och klass 1 kvar nästa vecka. Vilken spännande resa det har varit.och för mig utan jakterfarenhet eller egentligt intresse har jag lärt mig så grymt mycket. Nu får framtiden avgöra om det blir någon jakt.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Handen på hjärtat nu klockjägare !
Hur många eftersök orsakde ni gångna året ?
Kan börja : 2 st.
IMG_20170615_230237.jpg
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Dagens snabbpassning: finns det någon här som vill vara behjälplig för lite skyddsjakt i grödor ikväll ?
Dock efter 21 då jag ska kolla på travet !
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Som grupperna såg ut igår så rör det sig om 3 grupper.
1) ensam sugga med 4 pyjamasnassar
2) 2-3 äldre suggor med 5 - 7 fjolingar
3) 2 st ensamma galtar ca 100 +

Satt två killar igår som pga oerfarenhet inte sköt ngn så jag behöver en till två ej grönisar till ikväll.

Även skrivit på fb, där folk undrade om grupper och tider.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Ja just nu så är det en drös, typiskt att det är under sommaren de rackarna behagar visa sig och inte under hösten.
 
Topp