• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

P-A

Sir Spamalot
image.jpg

Dagens utsikt på jakten :)
 

P-A

Sir Spamalot
Den ramla i tisdags, sedan en stor ko (ca220kg) på onsdag. På G hem från årets jakt nu.
Fick 4 st totalt på 3 dagar, varav jag stod för två.
null_153.jpg


Jag har ju en hatkärlek till älgjakten.
Jag älskar att jaga, men hatar att sitta på pass.
Jag klarar inte av att sitta still och därför får jag nästan aldrig skjuta heller. Jag skulle hellre hå med hund. Men då måste jag ha hund också :)
 

P-A

Sir Spamalot
Appropå bössa.
Jag hade en Husqvarna 1640, 30-06 förut. Men när jag ledsnade på älgjakten så sålde jag den, tyvärr!

Till min fråga nu.
Är det någon som har en riktigt billig, nästan gratis, bössa stående? Kanske något arv eller så.
Gärna 6,5x55. Men de flesta kalibrar är intressant.

Bara den funkar är jag nöjd :)

8x57, 9,3x57, 30-06, 308, 9,3x62
 

Rojalisten

Panerai
Appropå bössa.
Jag hade en Husqvarna 1640, 30-06 förut. Men när jag ledsnade på älgjakten så sålde jag den, tyvärr!

Till min fråga nu.
Är det någon som har en riktigt billig, nästan gratis, bössa stående? Kanske något arv eller så.
Gärna 6,5x55. Men de flesta kalibrar är intressant.

Bara den funkar är jag nöjd :)

8x57, 9,3x57, 30-06, 308, 9,3x62

Kolla blocket, finns miljoner med vapen under 2lax =) Ex http://www.blocket.se/jamtland/Husqvarna_6_5_x_55___ammunition_62795975.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/lulea/Husqvarna_algstudsare_och_hagelgevar_62748579.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Husqvarna_9_3x62_62514616.htm?ca=8&w=3

Finns inget billigare än gamla studsare =)
 
  • Like
Reactions: P-A

Rojalisten

Panerai
Jag vill ha en klass 1.
Men så är kanske en större kaliber att föredra då jag ska kunna ha den till det större viltet.
Älg, björn, vildsvin osv.

9,3x62 kanske?

Jag kan alltid ordna en mindre kaliber till det övriga.

så länge du inte ska jaga elefant räcker 308w till samtliga djur du radade upp, vill du vara extra noga tar du en 30-06, men större än så blir bara potatiskastare.. Leder bara till dålig precision och köttförstörelse.
 
  • Like
Reactions: P-A

Jonte73

Audemars
Appropå vildsvin !
Polaren har dem ända upp på altanen.
De har röjt sönder hela hans tomt, gräsmatta, planteringar, hela skiten äter de upp .
Utespat har de rackarna börjat gnaga på också !
Kommunen vägrar att agera, hans fru och barn vågar inte gå ut !

De funderar på elstängsel, jag tipsade om vargurin.
Vad säger proffsen ?

De bor i villa i en typisk förort till sthlm.
Tveksamt om det blir något skottlossningstillstånd dessvärre.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Beror på, kan vara lämpligt med rörliga föremål som rör sig på olika tider ex vimplar som raslar och en kväll urinering, borde göra tricket
 
Topp