• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

P-A

Sir Spamalot
Blir nog lite lurigt.
Vägar skola och bebyggelse och risigt kulfång.
Jätteknepigt läge mao .
Går det att fånga dem med fällor ?
Men det måste gå att lösa. Gräv en fångsgrop! ;)

Eller hävda nödvärn.

Hade det varit här uppe så hade de varit skjutna för längesen, tillstånd eller inte. Polisen är ändå så långt borta :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hur går man till väga för att öva att skjuta inför en jägarexamen. Får man skjuta på bana med en polares vapen eller skall det vara mer uppstyrt?
 

Jonte73

Audemars
Hur går man till väga för att öva att skjuta inför en jägarexamen. Får man skjuta på bana med en polares vapen eller skall det vara mer uppstyrt?
Visst kan man öva med en polare.
Men det bästa är väl att bli medlem i en jaktskytteklubb och skjuta med instruktör under mer ordnade former.
Jag och brorsan tar vår i jämtland inom kort.
 

P-A

Sir Spamalot
Hur går man till väga för att öva att skjuta inför en jägarexamen. Får man skjuta på bana med en polares vapen eller skall det vara mer uppstyrt?

Man kan absolut öva men jag anser inte att det är nödvändigt.

När jag sköt upp för jägarexamen så hade jag aldrig skjutit älgstudsare eller hagel och klarade det på första försöket.
Visst, jag hade skjutit i lumpen, men det är inte samma sak :)
 

Jonte73

Audemars
Man får avliva med kniv.
Det är ganska vanligt när man jagar vildsvin.
Man använder då en rejäl stickdolk och sticker i hjärtat som jag förstår det.

Att enbart jaga med kniv borde isf vara helt ok, men jag vet inte :)
Jo så är det ju men det lär väl bli något slags jaktbrott om man jagar dem med en mora frost liksom .
Men krig är krig som man säger, man får väl hävda nödvärn eller nåt :)

Kamratens fru har iaf satt ned foten, pilbågen skall omgående lämnas tillbaka till butiken :)
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Att " sticka " ett vildsvin är ingen barnlek, används i Sverige enbart då hundarna är för nära grisen och skott ej kan avlossa el vid ren avfångning vid ex eftersök.
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Jo så är det ju men det lär väl bli något slags jaktbrott om man jagar dem med en mora frost liksom .
Men krig är krig som man säger, man får väl hävda nödvärn eller nåt :)

Kamratens fru har iaf satt ned foten, pilbågen skall omgående lämnas tillbaka till butiken :)

Sen så är all jakt med båge olagligt i sverige än så länge :)
 

Rojalisten

Panerai
Denna lirare dödade ju ett vildsvin med en ar-15 haha =D Dock så blir det ju en överdrift, man ska fälla samtligt vilt med 1 skott, rätt kulfång och så lite lidande som möjligt. Obs angående gris att det är lätt och ta miste och skjuta sugga, sen kommer 10 kultingar efter och dör :/
CA778F2B655C4F928E650412CD010F0E.jpg
 

Jonte73

Audemars
Att " sticka " ett vildsvin är ingen barnlek, används i Sverige enbart då hundarna är för nära grisen och skott ej kan avlossa el vid ren avfångning vid ex eftersök.
Såg några dårar i Texas som släppte hundarna på grisen sen rusade de fram och stack ihjäl grisen med en jättekniv !
Risigt rent etiskt och inget jag diggar.

Finns en del på youtube i ämnet.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Man kan absolut öva men jag anser inte att det är nödvändigt.

När jag sköt upp för jägarexamen så hade jag aldrig skjutit älgstudsare eller hagel och klarade det på första försöket.
Visst, jag hade skjutit i lumpen, men det är inte samma sak :)

Har inte hanterat ett vapen sedan lumpen och känner att det behövs. Kan ju vara bra att ha lite vana innan så man slipper be den som håller i skjutningen att bära bössan och ladda :D

Om man går till en jaktskytteklubb antar jag att det finns vapen att låna, eller?
 

Jonte73

Audemars
Har inte hanterat ett vapen sedan lumpen och känner att det behövs. Kan ju vara bra att ha lite vana innan så man slipper be den som håller i skjutningen att bära bössan och ladda :D

Om man går till en jaktskytteklubb antar jag att det finns vapen att låna, eller?
Vissa har lånevapen om du är medlem.

Kan rekommendera denna klubb, välskött och ordning och reda.
http://www.hjk.se
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Sen så är all jakt med båge olagligt i sverige än så länge :)
...och det får vi hoppas att det förblir.
Du fäller inte större vilt (gris och uppåt) med båge. Ofta går pilen rakt igenom och saknar den chock-effekt som kula ger. En långsam död helt enkelt, inte schysst någonstans.
Spjut ska vi inte ens snacka om...

 

P-A

Sir Spamalot
...och det får vi hoppas att det förblir.
Du fäller inte större vilt (gris och uppåt) med båge. Ofta går pilen rakt igenom och saknar den chock-effekt som kula ger. En långsam död helt enkelt, inte schysst någonstans.
Spjut ska vi inte ens snacka om...



Jakt med pilbåge eller spjut kan blir bra, märk kan.
Men felmarginalen är så otroligt mycket större än med kulvapen. Därför är jag inte riktigt positivt inställd.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vill varna för sjukt långt och tråkigt inlägg till att börja med.:rolleyes:

Jag har snöat in TOTALT på jakt nu. Har inte ens tid att surfa klockor :eek:

Har funderat på att ta jägarexamen sedan 15 år tillbaka men aldrig riktigt hunnit snöa in på det. Nu är det dock dags!

Friluftsintresset kom redan i barndomen med bär/svampplockning, fiske och vandring. Uppväxt på landet och farsan har skog där han arrenderar ut jakträtter så jaktmarker är redan ordnat.

Det som lockar mest är naturupplevelsen, spänningen, prylgrejen och sist men inte minst kunskapen om jakt och natur. Som stadsbo finns alltid en längtan till barndomens natur.

Skall läsa teorin själv (har svårt för studier i grupp som oftast blir ett slöseri med tid och mycket dåligt kaffe).

Tyvärr är vet jag ingen i min nära bekantskapskrets som är jägare så övning inför skytteproven måste förmodligen lösas på annat sätt. Skall höra mig för med någon militärpolare som kanske kan ta med mig på en bana men det är ju helt andra vapen militärer pysslar med.

Det enda vapen jag skjutit med är AK5 och det var för över 15 år sedan. Vill lära mig att skjuta bra inför skytteprov även om @P-A anser att det inte behövs ;)

Vet någon om det finns skyttekurser man kan gå utan att ha jägarexamen (behöver låna vapen) och som inte kostar skjortan?

Har inget intresse i kurser på någon herrgård för 5000:-. Behöver mest prova momenten inför provet och få grundläggande input/handledning på skjutbana vid ett tillfälle till att börja med.

All input uppskattas!
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Vill varna för sjukt långt och tråkigt inlägg till att börja med.:rolleyes:

Jag har snöat in TOTALT på jakt nu. Har inte ens tid att surfa klockor :eek:

Har funderat på att ta jägarexamen sedan 15 år tillbaka men aldrig riktigt hunnit snöa in på det. Nu är det dock dags!

Friluftsintresset kom redan i barndomen med bär/svampplockning, fiske och vandring. Uppväxt på landet och farsan har skog där han arrenderar ut jakträtter så jaktmarker är redan ordnat.

Det som lockar mest är naturupplevelsen, spänningen, prylgrejen och sist men inte minst kunskapen om jakt och natur. Som stadsbo finns alltid en längtan till barndomens natur.

Skall läsa teorin själv (har svårt för studier i grupp som oftast blir ett slöseri med tid och mycket dåligt kaffe).

Tyvärr är vet jag ingen i min nära bekantskapskrets som är jägare så övning inför skytteproven måste förmodligen lösas på annat sätt. Skall höra mig för med någon militärpolare som kanske kan ta med mig på en bana men det är ju helt andra vapen militärer pysslar med.

Det enda vapen jag skjutit med är AK5 och det var för över 15 år sedan. Vill lära mig att skjuta bra inför skytteprov även om @P-A anser att det inte behövs ;)

Vet någon om det finns skyttekurser man kan gå utan att ha jägarexamen (behöver låna vapen) och som inte kostar skjortan?

Har inget intresse i kurser på någon herrgård för 5000:-. Behöver mest prova momenten inför provet och få grundläggande input/handledning på skjutbana vid ett tillfälle till att börja med.

All input uppskattas!

Vart bor du till att börja med? :)

Får du vägarna förbi hälsingland så finns vapen, skjutbana och bäverhojt (till senare) här! ;)
 

P-A

Sir Spamalot
Sen så måste jag tyvärr berätta att det bara blir värre och värre med jakten :)
Det går inte att släppa när man väl har fastnat.

Jag har en hög med böcker liggandes någonstans om det är intressant :)
Och har du några frågor så är det bara att höra av sig :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vart bor du till att börja med? :)

Får du vägarna förbi hälsingland så finns vapen, skjutbana och bäverhojt (till senare) här! ;)

Jag kommer att nappa på det erbjudandet så att du vet. Inklusive bäverhojten! :D

Har nyss köpt radhus i Vallentuna men har för mig att min sambo har hus i dina trakter (svärfar som har hand om det och är uppvuxen där).
 
  • Like
Reactions: P-A
Topp