• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den perfekta klockan - Del 4: Bulova Accutron

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte hur det har kommit sig, men jag är nästan ursinnigt emot mainstream. Det är inte alltid konstruktivt, men det har gjort att så fort tillräckligt många fastnar för något, så måste jag desperat hitta ett alternativ. Jag började aldrig åka snowboard. Jag hade aldrig timberland kängor på högstadiet. Jag instagramar inte mina måltider.

Jag är inte heller så förtjust i Rolex eller Omega. Istället dras jag till de lite mer lågmälda märkena - Oris, Rado, Nomos, Tudor. Bulova är helt klart ett sånt märke. Det är välkänt och har anor, de tillverkar klockor i en prisklass jag trivs i, och de har en hel del festliga klockor från 60- och 70-talen, även om jag inte gillar vintage.

Bulova var inte först med den elektriska klockan, det var Hamilton. Men Bulova var först med att ersätta balans och hairspring i sin Accutron - som utnyttjade en stämgaffel som oscillator. De var även först med såväl radioreklam (1924) som tv-reklam (1941). Vid lanseringen av Accutron-klockorna löd en av deras reklamer "Our biggest mistake was to make it look like a watch". De ville belysa den revolution det innebar att själva hjärtat i klockan var utbytt, och att det nya verket hade en precision på minuter per månad, snarare än minuter per dag. Och visst ansträngde de sig för att få klockan att se annorlunda ut - rhomboida, assymetriska eller trekantiga boetter, med färgglada tavlor.

pl_1_detail_1.png


113761836_rare-14k-gold-bulova-accutron-214-tv-asymmetric-watch-.jpg


1967BulovaAccutron010small.jpg


Bulova-Accutron-100-Ladies-Cal-2303-2.jpg


orig.jpg


accutron_astronaut_front.jpg


A2Acc.jpg


Inte minst deras kända sköldformade boett, "Alpha".

IMG_5694.jpg


1000x1000.jpg


En av de kaxigare detaljerna var att precisionen och batteriet gjorde att de kunde flytta kronan till baksidan av klockan, för nu behövde den varken dras upp eller ställas. Kronan bestod av en bygel som fälldes upp.

MVC-012S.jpg


MVC-007S.jpg


Hur extrema de här klockorna än var med dagens ögon ska man ju komma ihåg att de var mer eller mindre samtida med klockor som dessa, så det är inte självklart att de stod ut

sorna2.jpg


071220_creative_watches_amida_1.jpg


I slutändan var det inuti klockan den största skillnaden låg, och så viktig var den här innovationen att Bulova även bytte sin logga till en stämgaffel, som de har än idag. Som en del av marknadsföringen av klockan fick återförsäljarna konverteringskit tillsammans med skyltmaterialet för att kunna konvertera en vanlig accutron till det som kom att kallas "spaceview" som visar upp urverket framifrån. Tavlan togs bort eller byttes mot en ring med minutindex, och för att bibehålla loggan byttes glaset till ett med "Bulova" på insidan.

oft274.jpg


Och visst sålde den här gimmicken klockor. Problemet var bara att det var spaceviewn som kunderna ville ha. Återförsäljarna sålde såklart gladeligen skylt-exen, och beställde fler konverteringskit från bulova. Till slut började bulova själva tillverka klockorna, och från att ursprungligen ha konverterat helguldklockor gick de nu över till att använda rostfria eller guldplätterade boetter för att möta efterfrågan från allmänheten. Det var en gyllene tid för bulova, och tillverkare som omega och certina tog fram egna stämgaffelverk för att hänga med.

6a00d83452989a69e2013488451cfa970c-320wi.jpg


Spaceview hade egentligen ingenting med rymden att göra, mer än att allt med rymden var i ropet just då, och klockan framhävdes gärna som "space age". Bulova accutron var populär privat bland testpiloter och astronauter, delades ut till piloterna i X-15 projektet, och Bulova var ett av de ursprungliga märken som testades för användning av astronauterna på månfärdena, men föll för att de inte kunde garantera dammtätheten. Däremot användes de till instrumenteringen i apolloraketerna och månlandaren (man var osäker på hur mekaniska klockor skulle fungera i tyngdlöshet) och som tidhållare i åtskilliga satelliter.

Trots detta använde Bulova gärna astronauter i sin marknadsföring, och Buzz Aldrin är idag en av deras affischnamn. En lite festlig parentes här är att det visserligen var Buzz Aldrin som var först med ett armbandsur på månen, inte Neil Armstrong, men det var naturligtvis en Speedmaster. Anledningen till att Neil inte hade sin på sig var att Bulovan i månlandaren hade gått sönder, och han lämnade speedmastern som en backup. Lite upprättelse fick de dock när en Accutron lämnades kvar på månytan för att styra kommunikationen från en sond som de lämnade efter sig. Därmed kan de i alla fall semantiskt hävda att de var första klockan på månen.
Dock var framgången relativt kortlivad, eftersom den precision som accutron erbjöd överträffades 1969 när Seiko släppte "Astron", den första kvartsklockan. Bulova följde trenden med kvartsverk, men behöll accutron-beteckningen, så var lite vaksamma mot klockor från mitten på 70-talet och framåt, men i princip hade de haft sina 15 minuter i rampljuset, och var senare förpassade till en i mängden av klocktillverkare.

Själv gillar jag märket, men inte riktigt deras klockor. På senare tid tycker jag att de har gjort modeller som är farligt nära plagiat, och andra som ger lite intrycket av generiska parfymklockor. Det finns dock undantag.
Ett är en reissue av Accutron Astronaut (som de kallar för "Buzz Aldrin"), denna gång dock med mekaniskt (2893) verk.

IMG_0610.jpg


Ett annat är en limited edition reissue av deras Accutron Alpha för att markera 50-årsjubileet av den ursprungliga accutron. Nästan intressantast med just denna är att de var tvungna att köpa en accutron från ebay för att kunna återskapa verket, som sedan länge hade fallit i glömska. De är således lika hopplösa att serva som de gamla klockorna, men dessutom hiskeligt dyra. Dock fortfarande vansinnigt fina.

bulova-accutron-spaceview-214.jpg


Sen gillar jag deras precisionist-verk, som är ett kvartsverk men med flytande sekundvisare (57600 bph), lite som seiko springdrive. Det är också ett kliv tillbaka till accutron-tiden där klockorna var elektroniska, men med svepande sekundvisare. Tyvärr fanns det länge inga snygga klockor med det här verket, och de flesta var väldigt stora.

Men i år hände det. Lite i skymundan på Baselworld släppte de en serie som de kallar Accutron II. Där återfinns bekanta ansikten som Snorkel, och Astronaut,

96B208.png


96B207.png


men även Spaceview Alpha.

Bulova-Accutron-II-Alpha-watches-1.jpg


Samtliga med precisionist-verket, och samtliga i en rimlig prisklass.
Länge letade jag återförsäljare. I London fick jag chansen att prova en på handleden, men tyvärr bara i rosé-guld på vitt läderband, vilket kändes lite väl stekigt. Men så fort planet landat beställde jag den jag ville ha, och nu har den äntligen kommit.

_DSC6171.jpg


_DSC6173.jpg


_DSC6175.jpg


Jag har inte haft den nog länge för att kunde avgöra om det blivit en keeper, men den har allt jag vill ha i en klocka - Historia, utseende, bra märke, bra kvalitet, rätt pris och den fyller en nisch i min låda. Den kommer inte att bli en vardagsklocka, då skulle jag köpt den silvriga som nästan är den snyggaste, men det här är avgjort den coolaste av de som släpptes, och kommer bäras till så ofta jag kan.

_DSC6176.jpg


_DSC6177.jpg


_DSC6179.jpg


_DSC6181.jpg


_DSC6182.jpg


_DSC6183.jpg


_DSC6184.jpg


_DSC6185.jpg


_DSC6186.jpg


_DSC6187.jpg


_DSC6188.jpg


_DSC6189.jpg


_DSC6191.jpg


_DSC6192.jpg


_DSC6193.jpg


_DSC6195.jpg


_DSC6201.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Snorkel-klockan var ju riktigt cool, plus att snorkel är kanske det roligaste namnet någonsin!
 

MBx

Cartier
Bulova är ett märke lite under radarn men med innovativ design och speciella tekniska lösningar. Jag gillar klockor (modeller) med historia men jag har ingen Bulova på min önskelista.:blackeye:

image.jpg
 

_jonte

Patek
Tack för kul läsning och härliga bilder! Hade helt missat dessa reissues av Bulova, och den du köpte var riktigt läcker.
Gillar de gamla stämgaffelverken skarpt. Var verkligen top notch high tech när Bulova utvecklade dessa runt 1970. Finns en skön gammal dokumentär på youtube om detta.
Har en gammal stämgaffel från Bulova, svintuff! :)

IMG_20130829_144609.jpg~original

2013-08-014.jpg~original
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kul och intressant läsning, du skriver väldigt bra. Klockan är kul och udda men inget jag skulle gå på, vilket i och för sig var något av ditt mål som jag förstod det! ;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack för en väldigt snygg och matnyttig post! Härlig historia! Har haft ett gott öga till Astronauten ett tag...
Och grattis! Supercool.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
intressant läsning. Letade runt lite snabbt på nätet, men hittade ingen onlineshop. Var inhandlade du din?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
intressant läsning. Letade runt lite snabbt på nätet, men hittade ingen onlineshop. Var inhandlade du din?

Hela sortimentet finns sedan några dagar uppe på www.bulova.com, och finns att köpa på brittiska näthandlare
http://www.watches2u.com/watches/bulova.html
och här om man söker på modellbeteckning
http://www.watchshop.com/mens-bulova-accutron-ii-watch-97a110-p99966954.html?st=97A110

Jag köpte min på ebay genom "Gold Elite Italy"
http://stores.ebay.co.uk/Gold-Elite...87440011&_sid=490240911&_trksid=p4634.c0.m322
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Mycket underhållande, inte behöver man ett magasin när det bjuds på så fina artiklar(eller vad man vill kalla det) här på KS. Tack och grattis till en fin samt intressant klocka :)
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Tack för fin läsning, och kul att du plockat fram guldkornen i det moderna Bulovautbudet (som jag tidigare uppfattat som tämligen urvattnat).

/Klocksebbe
 
Kvalitetsinlägg, tackar och grattis till klockan den är riktigt snygg.
Fina bilder på den också.

Visst är det quartz i re-issue:n och inte stämgaffel?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Visst är det quartz i re-issue:n och inte stämgaffel?

Det stämmer, en variant av Bulovas Precisionist-verk som bibehåller den svapande sekundvisaren. De hävdar också högre precision på grund av en annan kristall-teknik (torsion istället för vibration, om jag förstod det rätt). Här har de krympt verket lite, och jag tror det är framförallt batteriet som är mindre. För att inte få för dålig batteritid så minskade de frekvensen på sekundvisaren till 8Hz, har jag för mig, så fortfarande mer än ett hi-beat verk, men något hackigare än deras vanliga precisionist.

I vetenskapens namn var jag ju tvungen att öppna klockan, så här är en lite mindre smickrande bild på min fin-kvartsare:

Photo2014-06-18144640.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men du, du skriver i första inlägget att Omega hade egna stämgaffelverk. Hade de verkligen det? Min f300 constellation har i alla fall ett accutronverk som det står Bulova på.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Så j****a snygg! Har kikat på dessa själv och kommer garanterat att köpa en någon dag.
Älskar verket, här kommer en kusin ;)

 

JesperO

Rolex
Tack - vilket underbart inlägg, fantastiskt skrivet, grymma bilder och vilken ögonöppnare för i alla mig... ett klassinlägg bland allt mainstream ;)
riktigt häftig som du köpte.

själv föll jag pladask för reissuen accutronII, stentuff
96B208.png
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Men du, du skriver i första inlägget att Omega hade egna stämgaffelverk. Hade de verkligen det? Min f300 constellation har i alla fall ett accutronverk som det står Bulova på.

Festligt! Du har säkert rätt. Jag läste att uppfinnaren av accutron-verket jobbade åt omega, och att det blev en patentstrid märkena emellan om ett verk, men kul upplösning i så fall! 60- och 70-talen var ganska händelserika i klockbranchen, så jag har säkert missat massor.
 

corbendallasx

Friends of KS
Tack - vilket underbart inlägg, fantastiskt skrivet, grymma bilder och vilken ögonöppnare för i alla mig... ett klassinlägg bland allt mainstream ;)
riktigt häftig som du köpte.

själv föll jag pladask för reissuen accutronII, stentuff
96B208.png

Håller med, den där klockan är bara stenhård.

Tack för en bra "artikel". Har själv haft ögonen på Bulova med just Presionist ett tag och tycker dom är rätt roliga på nåt vis.
 
Topp