• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den ultimata kvalitets-dressaren(uppdateras framåt) PP,ALS,VC

JayJay

Rolex
På bild tycker jag att den där klockan smiskar det mesta. Wow! Men om den inte talar till en på armen så är det ju bara att gå vidare. Håller dessutom med om att det knappast är en renodlad dressklocka... dock en riktig käftsmäll till kameleont.
Se verkligen fram mot att få se lite Breguet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Du har nog rätt tankar där, den ser större ut än jag trodde. Skall man ha FPJ så kanske man skall sikta in sig på mer "vardagliga" varianter, typ Octa Sport och Centigraphe Sport...
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Nu har det blivit dags för
F.P. Journe

Jag har ju redan nämnt chronometre blue för er. Jag har inte testat den i verkligheten förrän idag.
Fpj har 10 butiker i världen(egna butiker). De tillverkar 850 klockor per år enligt dem själva. Eftersom chr. blue är deras storsäljare och den minst avancerade klockan de säljer får de 8 klockor per butik och år. Min gissning är att det görs 100-120 per år då det finns några få ad till där de inte äger butiken själva.


Butiken är verkligen trevlig, den skriker ut låga volymer kan jag lova. De hade Max 20 klockor för visning. Dessutom vädligt annorlunda stil, inga klassiska "skrivbord" utan soffa med soffbord och bar. Enligt försäljaren var anledningen att Francois-Paul hatade bord.

image.jpg


Väldigt trevlig butik....


image.jpg


Glasskivan ovan förställer urverket i den här. Jäkligt trevlig

image.jpg




Nu till klockan jag var där för att testa.
Tavlan är väldigt speciellt, den skiftar från blått till svart i olika vinklar. Siffrorna är handmålade och ger en stark vit brytning mot tavlan.

image.jpg



image.jpg


Visarna har en väldigt speciell form, notera även hur långt ut minutvisaren sträcker sig. Enligt försäljaren så kvalitetsgodkänner Francois-Paul Journe alla klockor de tillverkar själv, lite häftigt.

image.jpg




Boetten är gjord av Tantal, endel av er vet säkert vad det är. Ska man förklara det på ett enkelt sätt så är det ganska liknande platina. Tungt, hårt och svårarbetat. Dock ingen ädelmetall. Färgen är gråare än både stål och platin.
image.jpg




Okej, har får jag nog erkänna en sak. Det här urverket kan vara ett av världens vackraste. Hur de gömt undan vissa detaljer och hela verket som skiner i Roséguld. Någon som vet hur det har i inverkan gällande hållbarheten?

image.jpg




Klockan kommer på ett blått läder, har även hittat bilder på brunt vilket ser trevligt ut.

image.jpg




Vad är felet då?
Vi klickade inte....
Klockan är otroligt bra, men det är något som gör att jag inte kan se mig äga den. Tavlan kan vara lite för skrikig för en dress, visarna för udda, den upplevs något något för stor tycker jag. Framförallt känns den inte dressad. Den känns som något du kan bära till det mesta med rätt band.

Imorgon blir det faktiskt lite Breguet plus lite annat men mer som ett sidospår än den "Jakten".


image.jpg

Vad listade Chronometre Bleu nu?
 

Larma

Omega
Måste också hålla med om FPJ:n, dessutom gillar jag inte alls fonten som Journe använder på sina klockor. Är nästan lite löjlig. Den blåa tavlan ser dock riktigt läcker ut.
 

Whedda

Rolex
Omräknat till svenska listar den 200 SEK i princip hela världen(oavsett valuta dvs). Den är dock lite billigare i Schweiz.

Frågade du om hur det ser ut med service för FPJ? väntetid, pris etc för Chronometre Blue?

Förstår vad du menar angående klockan som ren dress. Dock är den helt fenomenal som helhet och det verket är löjligt bra! Inte mycket dyrare än VC Traditionnelle SM som listar 21 000 €. Helt klart en nivå till i finish iallafall.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Frågade du om hur det ser ut med service för FPJ? väntetid, pris etc för Chronometre Blue?

Förstår vad du menar angående klockan som ren dress. Dock är den helt fenomenal som helhet och det verket är löjligt bra! Inte mycket dyrare än VC Traditionnelle SM som listar 21 000 €. Helt klart en nivå till i finish iallafall.

Nej det gjorde jag tyvärr aldrig. Men är du intresserad kan jag ta reda på det, har hennes kontaktuppgifter.


Jo, på pappret ser det snarlikt ut iom att Calatravan listar 186-200 exempelvis. Skillnaden med ex VC är att de nog lämnar 20% i den butiken jag var utan att blinka. På FPJ kanske jag får ett band extra, lyckades få 3% i en av deras butiker:) Men det hela faller ändå inte på priset ändå.
 

_jonte

Patek
Den här tråden börjar verkligen bli spännande.. Många grymma klockor, måste vara svårt att välja. Tror Breguet kommer komma starkt som ett wildcard... :)
Tror det blir Pateken i rosé, men hoppas på vitguld. Vitguld och solid baksida är kaxigt och WISigt. Ser fram emot upplösningen. :)
Nää.. rosé är väl inte så kul? Men Patek'en är mkt bra.
 

fc2

Rolex
Måste säga att PP och VC inte tilltalar mig alls. FPJ:en var mycket trevlig, kan mycket väl vara den jag valt om jag hade haft ditt "problem". ALS och Breguet är outsiders som lockar mer än PP och VC, AP har jag lite för dålig koll på när det kommer till deras dressare.
 

par

Patek
2-Faktor
Var på en trevlig galleria härom dagen med mycket trevliga butiker. Många exklusiva så som Harry winston, graff, ap hade egna butiker men även andra fristående ads. Breguet hade också en egen butik som jag återkommer till strax.


Först lite random halvdåliga mobilbilder:)

image.jpg




Strösslade Aps, inte så så lite

image.jpg


Ett tag var jag helt inne på att blå owg. Det som lockade mig var den nya 5170g med svart tavla. Den är helt löjligt bra. Proportionerna är perfekt, urverket magiskt. Här är bilder när jag testar den vita.

image.jpg



Den är bra, men den svarta tavlan med Breguet siffrorna är bättre på alla plan. Klockan får tyvärr endel stryk eftersom den efterföljde den smått legendariska 5070.


image.jpg






Nu till Breguet, försäljaren här inne var sjukt jobbig. Jag stod nästan inte ut. Hon var ändå hjälpsam och drog fram vad jag ville testa. (Hon formligen tvingade även frun att titta på klockor fastän hon sa nej)

image.jpg


Jag fastnade dock inte för deras rena dressare direkt. Visst de är bra på sitt sätt men inget för mig. Jag lockas mer av deras komplikationer och lite halvt vulgära modeller.

Månfas, 40k $. Notera tavlan mönster, riktigt bra.
image.jpg
image.jpg



Mina absoluta favorit de gör är deras Tradition serie. Gillar starkt den avvikande designen samtidigt som det är ett vackert hantverk där verket syns tydligt.

Lite svårfotade

Rose, typ 27k $
image.jpg
image.jpg



Min absoluta favorit var den här med två tidszoner. Vitguld typ 40k $ vilket inte känn så saftigt ändå.

image.jpg



Den upplevs väldigt oöika beroende på hur ljuset faller. Jäkligt fin

image.jpg
image.jpg





image.jpg



Det var allt för idag. Breguet är sammanfattningsvis ett riktigt trevlig märke med fina traditioner(Göteborgs skämt). Jag tror inte jag kommer äga någon av deras klockor inom en närmre framtid. Det man verkligen får ge dem är att de gör något ingen annan gör, de har ett tydligt formspråk i sina designer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Var på en trevlig galleria härom dagen med mycket trevliga butiker. Många exklusiva så som Harry winston, graff, ap hade egna butiker men även andra fristående ads. Breguet hade också en egen butik som jag återkommer till strax.


Först lite random halvdåliga mobilbilder:)

image.jpg




Strösslade Aps, inte så så lite

image.jpg


Ett tag var jag helt inne på att blå owg. Det som lockade mig var den nya 5170g med svart tavla. Den är helt löjligt bra. Proportionerna är perfekt, urverket magiskt. Här är bilder när jag testar den vita.

image.jpg



Den är bra, men den svarta tavlan med Breguet siffrorna är bättre på alla plan. Klockan får tyvärr endel stryk eftersom den efterföljde den smått legendariska 5070.


image.jpg






Nu till Breguet, försäljaren här inne var sjukt jobbig. Jag stod nästan inte ut. Hon var ändå hjälpsam och drog fram vad jag ville testa. (Hon formligen tvingade även frun att titta på klockor fastän hon sa nej)

image.jpg


Jag fastnade dock inte för deras rena dressare direkt. Visst de är bra på sitt sätt men inget för mig. Jag lockas mer av deras komplikationer och lite halvt vulgära modeller.

Månfas, 40k $. Notera tavlan mönster, riktigt bra.
image.jpg
image.jpg



Mina absoluta favorit de gör är deras Tradition serie. Gillar starkt den avvikande designen samtidigt som det är ett vackert hantverk där verket syns tydligt.

Lite svårfotade

Rose, typ 27k $
image.jpg
image.jpg



Min absoluta favorit var den här med två tidszoner. Vitguld typ 40k $ vilket inte känn så saftigt ändå.

image.jpg



Den upplevs väldigt oöika beroende på hur ljuset faller. Jäkligt fin

image.jpg
image.jpg





image.jpg



Det var allt för idag. Breguet är sammanfattningsvis ett riktigt trevlig märke med fina traditioner(Göteborgs skämt). Jag tror inte jag kommer äga någon av deras klockor inom en närmre framtid. Det man verkligen får ge dem är att de gör något ingen annan gör, de har ett tydligt formspråk i sina designer.
Tur att jag inte är rik så jag behöver gå runt med nåt sånt där bedrövligt på armen :(
 
Topp